10 életmentő másodperc

Jó rágondolni

Minden hét végén két óriás-repülőgép balesete egy éven át - túlélők nélkül? Szerencsére elképzelhetetlen, pedig csak Európában évente ennyien halnak meg az országúton.

Minden súlyos repülőgépbaleset sokáig beszédtéma, kiváltja együttérzésünket és aggodalmunkat. Közlekedési balesetben annyian halnak meg hetente, mintha két gép is lezuhant volna, mégsem beszélünk róla eleget, és főleg alig teszünk valamit a helyzet javításáért. Pedig az évi 45 ezer halott nagy része élhetne, ha igen egyszerű szabályokat betartana. Például 7500-an élhetnének közülük, ha becsatolták volna a biztonsági övüket.
A most következő tanácsok végiggondolása indulás előtt csak 10 másodpercnyi időbe telik.
1.
A kisgyerek legbiztonságosabb helye a hátsó ülésre helyezett gyerekülésben van.

Rögzítés nélkül ne utazzon gyerek az autóban.
A megfelelő eszközt a súly és a testmagasság határozza meg.
Az első ülésre csak kikapcsolt légzsák esetén vagy légzsák nélküli
autóban kerülhet gyerekülés (Volvo gyári felvétel)

- Egy négyéves kisgyerek 50 km/órás ütközésnél 400 kilós súlynak megfelelő lendülettel csapódik előre, ha nincs megfelelően rögzítve.
- Ha légzsák van az utasülés előtt, semmiképpen ne tegyen menetiránynak háttal szerelt gyerekülést.
- Csak a gyerek súlyának és magasságának megfelelő ülést, ülésmagasítót vásároljon.
- Csak olyan helyen vásároljon gyerekülést, ahol a beszerelést, a mozgásmentes rögzítést saját autójában ki tudja próbálni. A gyerekülések 50-70 százaléka nincs elmozdulásmentesen rögzítve.
- Egy esetleges balesetet követően az autó valamennyi éppen használt biztonsági övéhez hasonlóan a gyerekülést is ki kell cserélni, ha ült benne kisgyerek.
2.
Minden autóban ülőnek be kell csatolnia a biztonsági övét, a jelenleg létező legfontosabb védelmi eszközt.

Légzsákos autóban halálos baleset okozhat a biztonsági öv mellőzése, a test a 300 km/órás sebességgel robbanó légzsák útjába kerülhet. A két védelmi eszköz csak együtt véd (Opel gyári felvétel)

- A légzsák nem helyettesítiti a biztonsági övet.
- A magyar előírásoktól eltérően városban is csatolja be a hátsó biztonsági övet. Egy felnőtt, 30 km/órás ütközésnél 3,5 tonnás erőt képviselő lendülettel csapódik előre.
- Ha éppen nincs gyerekülés az autóban, a 3 év feletti gyerekek számára jobb a felnőtt biztonsági öv használata, mintha egyáltalán nem lennének védve.
- A terhes nők is csatolják be magukat oly módon, hogy az övet a hasuk alatt és felett vezessék el.
- A biztonsági öv medence része minél lejjebb legyen, a felső része a vállat középen keresztezze, és onnan lapos szögben húzódjon a rögzítési pont felé.
3.
Valamennyi tárgyat, csomagot a csomagtartóba vagy az oldalzsebbe kell tenni, a kalaptartón, ülésen maradtak halálos sérülést okozhatnak.
- Pontosan működő biztonsági öv-légzsák védelem esetén is történhet halálos baleset. 50 km/órás ütközésnél egy 5 kilós aktatáska 45 kilós súlyként repül előre, egy térkép hasonlóan válhat halálos rakétává.
- Az utastérben hagyott tárgyak nemcsak ütközésnél életveszélyesek, hanem vészfékezés alatt is.
- A súlyos tárgyakat a csomagtartóba legalulra és közvetlenül a hátsó üléstámla mögé kell tenni. Ha az ülésen nem ül senki, a biztonsági övet akkor is be kell kapcsolni az utastér védelme miatt.
- A lehajtható háttámla rögzítését elindulás előtt ellenőrizni kell.
4.
A hátsó ütközéseket követő nyaki sérülések miatt a fejtámla magasságát úgy kell beállítani, hogy felső széle egy magasságban legyen az ülésben ülő fejtetővonalával.

Helyes beállításkor a fejtámla teteje a fejtető magasságával kerüljön egy vonalba, az ideális fejtámla az üléssel egybeépített, ezért merev (Volvo gyári felvétel)

- Ha nincs annyi fejtámla az autóban, ahányan utaznak majd benne, vagy nem állíthatóak be megfelelő magasságba, vagy beállítva mozognak, ne vegye meg az autót.
- A háttámlát minél függőlegesebbre kell állítani.
- A fej és a fejtámla közötti rés ne legyen több 4-5 centinél.

A legbiztonságosabb a nem állítható, merev, de kellő magasságú fejtámla.