Biztonsági gyermekülések

Nehéz
választani

A gyermekülések vásárlásánál dönteni kell a praktikum, a biztonság vagy a pénztárca rovására.

Olyan gyermekülés nincs, amely a kisbabakortól a méretben felnőtté válásig elkísérné a gyerekeket; a klasszikus felfogás szerint egy gyermek átlag 3 ülést fogyaszt a növekedése alatt. Az elsők inkább mózeskosarak, a baba fekvő vagy kissé döntött helyzetben, a gyenge gerinc és nyak terhelése nélkül utazhat bennük, elméletileg már a kórházból való hazaszállításnál is biztos védelmet adnak. A gyártók általában az első utasülésen való használathoz tervezték őket, háttal a menetiránynak, erről a helyről azonban az utasoldali légzsák száműzi őket a hátsó ülésre. Balesetnél ugyanis a berobbanó légzsák széttöri az ülést. Az autógyártók közül többen kiiktathatóvá teszik az utaszsákot, hogy a baba a sofőr mellett maradhasson.

A Monbebe Driver Up gyermekülésnél kiemelt az oldalvédelem, a babát merev, erős fal veszi körül. Az ülés elméletileg az autó összes ülésére berakható: a próbáknál használt Nissan Primera első biztonsági öve nem érte át a nagyméretű ülés háttámláját, így ebben a kocsiban elöl nem használható A Hauck Lifesaver bébiülés az első ülésbe szíjazva. Az ülés rögzítőpontjai a kocsi biztonsági övét gyűrődés nélkül vezetik, a hátrahajtott hordozófüllel az ülés az autón kívül mózeskosárként is használható. A napellenző hasznos tartozék

A legkisebbeknek szánt üléseket biztonsági öv rögzíti, bennük a baba számára külön öv van, amely a vállaknál és a láb között vezetve fogják a testet. Kiszerelve hordózóként is használhatók. Van olyan, amely a hozzávaló babakocsiba helyezve az autón kívül is, a baba átköltöztetése nélkül használható, sőt hintába is szerelhető - így az ülés mellé gyakorlatilag eladnak egy babakocsit és egy hintát is. Vásárláskor fontos szempont az autóba való beszerelhetőség, hogy a kocsiülésbe csatolva is ideális helyzetet foglaljon el a baba. Autógyártól függően változik az ülések helyzete, így előfordulhat, hogy az ideális helyzet helyett túlságosan ül a kicsi, ezért jó, ha állítható a gyermekülés dőlésszöge. Előny, ha variálható a párnázat, ezzel "stabilizálni" lehet a gyereket, de általában kevés az extra felszerelés, a speciális fejpárnát vagy lábmagasító-párnát külön kell megvásárolni. Nem árt, ha van napellenzője a kosárnak, a szélvédőn és az oldalablakon betűző napfény, vagy este a szaladó lámpafény nagyon zavaró lehet.

A Dooby gyermekülésnek állítható a talpazathoz képest a dőlésszöge, így az autóülések kialakításától függetlenül kényelmes üléshelyzet alakítható ki. Hátra is beszerelhető a menetiránnyal megegyezően, de csak hárompontos övvel. A gyermeket az ülés saját övvel fogja A menetirány szerint és ellentétesen is rögzíthető ülések több rögzítő-vezető ponttal is rendelkeznek. A piros rögzítőn át menetirány szerinti, a fémrögzítőn át ellentétes helyzetnél kell átvezetni a biztonsági övet

A következő üléskategória már ülésformájú: 4 éves korig, az előző kategóriával némi átfedéssel már 1-2 hónapos kortól használható típusokkal. 10-13 kg-os súlyig a menetiránynak ellentétesen, afölött megegyezően kell őket beszerelni. Sok ülés nem használható a zsenge kortól, 9-től

A Bébé Comfort Cosmos gyermekülés szélessége fokozatmentesen, egy csavarógombbal állítható. Előnye, hogy követhető a gyermek mérete és nincs szükség kiegészítő párnákra

18-20 kg-os súlyig ajánlott. A súlyhatárokat felfelé nem jó kicentizni, idejében kell váltani, mert a nagyobb súlyú gyermek balesetnél történő biztos megtartása nagyobb teljesítményt követel az üléstől, és nem érdemes kipróbálni a teljesítőképesség határát - a gyártók ütközési tesztjei és terhelési próbái az autógyárakéhoz hasonlóan 50-60 km/órás ütközést feltételeznek, a súlyhatárokat is ezek alapján állapítják meg. Választáshoz jó elvinni az autót, mert ezek az ülések már elég nagyok ahhoz, hogy esetleg menetiránynak háttal beszerelve őket a rögzítésre használt biztonsági öv túl rövid legyen. Van olyan típus, amely hátul a kétpontos, középső övvel is használható. Előny, ha állítható a gyermekülés dőlésszöge a vázszerkezethez képest, ezzel lehet az autóülés állásától függetlenül jó helyzetbe állítani a gyermekülést. A kereskedők elmondása szerint az újabb gyermeküléseknél a vázszerkezet szerves egységet alkot a háttámlával - mint az önhordó karosszéria -, ezáltal merevebbek, többet kibírnak. Jó a variálható párnázat, de még jobb az állítható szélesség, így a gyermek medencéje és válla mindig biztos tartáshoz juthat. Ezeknél az üléseknél az autó biztonsági öve csak rögzítésre szolgál, a gyermeket az ülés saját övével öleli. Jó ha ennek a saját övnek övfeszítője is van, és ha több mint 3 pontos - 2 övszár a vállaknál, 1 a lábak között, 2 a medencénél. A 9-től 18 kg-ig kategóriába tartozó néhány olcsó modellnek nincs saját öve, a gyermeket a mellkas magasságában átívelő "asztalka" fogja meg - igaz, nem olyan hatékonyan, mint egy öv.
A következő sorozat 9 vagy 15 kg-tól 25 kg-ig használható. Ezeknél az üléseknél előfordulhat, hogy az autó 3 pontos övével rögzítve az öv felső szára szoríthatja a gyermek nyakát vagy zavarhatja az arcát. Ezt elkerülendő, jó, ha állítható a támla magassága, ezzel az öv megvezetése is a gyermek méretéhez igazodik és a saját fejtámla - az oldaltámaszokkal - szintén elláthatja a funkcióját. Az állítható támla általában leszerelhető, így a gyermekkor végén ezek az ülések ülésmagasítókként is használhatók. Az ülésmagasítók - utolsó kategóriaként - ajánlottak, szerepük pedig kettős. Egyrészt felemelik a gyermekeket a hárompontos övhöz, az emeléssel a biztonsági öv a vállhoz simul, és nem a nyakat szorítja, másrészt megakadályozzák balesetnél a gyermek kicsúszását az öv medencerésze alól. A magasítók 2 pontos biztonsági övvel is használhatók; ez különösen ajánlott, ha a gyermek még nem elég magas, és a 3 pontos öv felső szára veszélyesen húzódik a nyak előtt. A nyakszorítósdi a 3 pontos övről való lemondás nélkül is elkerülhető, ha az ülésmagasítónak olyan övcsatja van, amely lejjebb húzza az öv felső szárát, vagy az övre külön megvásárolható övvezetőt patentoznak.

Römer Star Riser ülésmagasító a hozzácsatolható Conflyblue háttámlával. A támla magassága a gyermek méretéhez igazítható, ezzel a fejtámasz és a biztonsági öv megvezetése mindig ideális lehet

Minden üléskategóriánál fontos szempont a minősítést igazoló "E" jel továbbá a megbízható rögzítés, hogy az utasítás szerint beszerelve, a gyermekülés mennyire lötyög a "nagy" ülésben, az öv mekkora mozgást enged az ülésnek. Az ülések gyártói általában a biztonsági övek felső szárát fogatják meg rögzítőcsattal. Fontos ennek a rögzítésnek a módja, részint, hogy biztosan és mechanikai sérülést mellőzve fogja-e az övet, részint, hogy várhatóan hány ki- és beszerelést visel el törés vagy lazulás nélkül a rögzítőszerkezet. Nem elhanyagolható szempont, hogy a biztonsági gyermekülés az autó biztonsági övét milyen módon vezeti, mennyire gyűri, kínozza. Ritka a szépen, simán vezetett öv - igaz, a szakemberek szerint az övhevederek sokat kibírnak. Az autógyárak közül eddig csak a Nissan gondolt a gyermekülések biztonságos beszerelésére, a Primera hátsó övei méret szerint rögzíthetőek, így velük a gyermekülés stabilan áll. Vásárláskor szempont a gyermekülés vázának a kimunkáltsága, vagyis, hogy mennyire terheli vagy rongálja az autó kárpitját. A vázak fémből, műanyagból vagy ezek kombinációjából állnak, az olcsónak szánt típusok hungarocellből készülnek, ezekből a jobb modelleket csőkerettel teszik ellenállóbbá. A legújabb gyermeküléseknél kiemelt szerepet kap az oldalvédelem: jó, ha a medence és a combok körül nem csak a kárpit feszülő vászna és szivacsa védi a gyerekeket. Mivel a gyerekek maszatolnak, nem árt, ha a gyermekülés kárpitja leszedhető. Jó választással, egy drágább, de szélesebb súly- és korcsoportot átívelő, és így egy másik üléskategóriát fölöslegessé tevő, esetleg variálható gyermeküléssel kikerülhető egy újabb méret vásárlása - ez igazolja a közhelyet: olcsóbb lehet a drágább.

Acél- és műanyagvázas ülések. A műanyag előnye, hogy a háttámlával szerves egységet képez, így ellenállóbb és merevebb, továbbá az autó ülésén jobban elosztja a súlyt, nem teszi tönkre a kárpitozást Az állítható támlájú ülések dőlésszögét az autóülésekhez hasonlóan egy ülőlap alatti karral lehet beállítani

A magyar piacon három fő csoportba sorolható a gyermekülések kínálata. Az első csoportba az autómárkák által ajánlott ülések, köztük a típusra szabott integrált megoldások kerülhetnek, a másodikba az autómárkáktól - legalábbis névleg - független gyártók kínálata, a harmadikba pedig az olcsónak ígért használt babaülések sorolhatók. Az első csoport előnye, hogy biztosan megfelel az autónak, és minden bizonnyal komoly töréstesztek sorozatát kellett elviselniük az üléseknek. Hátránya a magas ár, továbbá, hogy az integrált gyermekülések a kocsi eladásakor valószínűleg nem emelik meg annyival a használtkori értéket, mint amenyibe a beszerzésük került.
A második csoportban bőséges a kínálat, bár sok az ülések között a drága modell, mégis alacsonyabb árfekvésűek, mint a márkák emblémája alatt kínált társaik, viszont csak fáradságos válogatással lehet fellelni a megfelelő ülést.
A harmadik csoport előnye az ár lehetne, ám nem létezik a gyermekek biztonságos autózásával foglalkozó kutatócsoport, amely ajánlaná a használt ülések vásárlását. Bármilyen ellenőrzéssel kerülnek is a piacra ezek az ülések, minden példányt nem lehet terhelési próbára küldeni, vajon teljesíti-e még a szabványokban megkövetelteket, és nincs-e olyan rejtett sérülésük, hajszálrepedés az anyagban, amely jelentősen csökkenti a merevséget. Mindazonáltal a semminél biztosan hasznosabbak.

Engedélyek

Súlycsoportok

Autómárkák gyermekülés ajánlata

Biztonsági gyermekülések

Tanácsok

Vendégtesztek