33. TOKIÓ MOTOR SHOW

Tokió hírei

A kétévenkénti Tokió Motor Show az egyik központi eseménye az autósvilágnak. Különösen az volt az idén, Japán patinás gyártói közül többen ugyanis éppen a legutóbbi szalon óta fűzték szorosra kapcsolataikat amerikai vagy európai mamutcégekkel. Elég példaként említeni a Forddal összeházasodott Mazdát vagy a Renault-val frigyre lépett Nissant. De a nagy kérdés az, hogy a világ autóiparának egyik meghatározó hatalma milyen kocsikkal készül átlépni a következő évszázadba. A Makuhari kiállítási központ dobogóin ismét a kis és közepes méretű autók domináltak, és míg egy évtizeddel ezelőtt a japán törpéket szinte kizárólag a maximális gazdaságosság határozta meg, most a kis alapterületen megvalósítható variálhatóság, a jó térkihasználás és az alternatív hajtásmód jellemezte az újdonságokat.

Toyota AT-7

Van még az újnál is újabb, bizonyította be a Toyota. Valószínűleg a nemrég bemutatott Yaris Verssót követi majd ez az oldalsó tolóajtókkal felszerelt, hibridhajtású mini MPV. Az is közeli gyártására utalt, hogy nem a koncepcióautók sorában emlegették.

Toyota Open Deck

A B-oszlop spórolós, középről nyíló ajtópár divathullámának érdekes variánsa a Toyota városi dobozának lepkeszárnyas nyíló ajtaja. A Yaris padlólemezén álló 3,8 m-es, 5 személyes, variálható utasterű kocsit számtalan kisebb-nagyobb rakodótér teszi átlagon felül praktikussá, 6 hengeres 1,5 literes benzinmotorja pedig már közvetlen befecskendezéses.

Bugatti EB 18/4 Veyron

A Frankfurtban bemutatott Bugatti 18/3 Chiron padlólemezére épül az ezúttal nem Giorgio Giugiaro, hanem a VW-formafőnök Hartmut Warkuss jegyezte 4,4 m hosszú és 2 m széles, háromszínűre fényezett kupé, amely Pierre Veyronról, a Bugatti gyári versenyzőjéről, az 1939-es Le Mans-győzőről kapta nevét. A VW 6,3 literes, középre szerelt, W18 hengeres, 555 lovas motorja mind a négy kereket hajtja. A három hathengeres hengersor egymáshoz képest 60 fokban van elékelve. A belső rangját nubukbőr bevonatos ülések és műszerfal emeli az alumínium díszítőelemekkel egyetemben.

Suzuki PU3 Commuter

Lefelé nyit a Suzuki. A korszerűsített Wagon R+ modellhez képest valóságos törpe a mindössze 2,6 m-es, kétszemélyes PU3. A gyár sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy a városi szupermini gyártását már jövőre megkezdik, de kizárólag csak a belső piac számára. A konstrukció háromféle hajtóegység, benzin-, elektromotor és hibridhajtás beépítésére alkalmas.

Subaru Elten Custom

Tanulmányautó, hibridhajtással. A mindössze 658 köbcentiméteres, SOHC-vezérlésű benzinmotor soros négyhengeres, és ez két 8,5 kW-os villanymotorral köt szoros szövetséget a nikkel-hidrid akkumulátorok támogatásával. A 3,4 m-es, 920 kg tömegű, négyszemélyes kocsi a gyár hagyományaihoz híven összkerékhajtású, váltóműve fokozatmentes automata.

Ford Studie 021C

A Ford anyacégként nem akart lemaradni a Mazda mögött, és dobogóra tett Tokióban egy, a jelzésével a XXI. századot idéző, retroihletésű koncepcióautót. A narancsszínűre fényezett 021C-n a legérdekesebb a LED-technikával működő, a karosszéria orr-részén végigrohanó reflektor- és zárófénypanel, illetve a kormánykerékkel együtt állítható magasságú műszerfal. Az ajtópár a hátraszállás megkönnyítésére középről két irányban nyílik.

Honda Neukom

Bizarr ötletrohamról árulkodott a Honda standján a 3,5 m-es, kerekekre állított kommunikációs központ. A beltér az öt forgatható üléssel tárgyalóként és moziteremként használható, a beépített DVD-lejátszóval vetíteni lehet a szélvédőre. A tanulmányautó hajtásául elektromotort szánnak.

Mitsubishi Dingo

A jól bevált "dobozfazont" ügyes stíluselemekkel tette színessé a Mitsubishi. A Dingóról egyébként csak annyit árultak el, hogy kizárólag a belső piacra szánják, motorja pedig egyliteres hengerűrtartalmú GDI-erőforrás.

Honda Spocket

Az ezredforduló első évében már futószalagra kerülhet a Honda USA-ban tervezett 2+2 üléses roadsterje, amelyet alacsony hasmagassága ellenére sportos haszonjárműként aposztrofál a gyár. A kemény tető lenyílik, a csomagtérbővítésre összehajtogatott hátsó üléseket használatba véve csak ilyenkor használható négyszemélyesként, az ajtók a karosszéria oldalfalával párhuzamosan felfelé nyílnak. A 2,7 m-es tengelytávolságú (egyébként 4,2 méteres) sportkocsi motorját egyelőre homály fedi, de mint a műszaki tábla közölte, ez akár hibriderőmű is lehet.

Toyota WiL-Vi

Ez a Toyota első olyan terméke, amelyet a cég egy sor nem autógyártásra szakosodott társsal tervez elsősorban 30 év alatti vásárlókörnek. Tervezéséhez kísérleti csoportok véleménye alapján formálták a kormánykereket, a külső formát, a belső részeket, s a színeket is eszerint választották. A Wil-Vi a 33. Tokió Motor Show abszolút sztárja volt. A WiL-Vi a sikeres Yaris bázisán épült fel, s valamennyi lemez alatti eleme is az ismert kiskocsiból érkezett. Az életmódautó jövőre már piacra lép, és azonos néven egy sereg (divat)cikk, sőt még sör piacra dobását is tervezik.

Nissan AXY

A síkjából kibillenő, tolórendszerű oldalajtós, 3,9 m-es egyterűvel a Nissan bebizonyította, hogy van még tartalék ebben a karosszériaformációban, különösen ha az idősebbek közlekedésére is gondolnak. Figyelemre méltó a teljesen sík és alacsony padlózat, a magas belvilág, a helytakarékos műszerfal és váltóelhelyezés. Erőforrásként 2 literes benzinmotort, fokozatmentes váltóművet szánnak a nevével angolul ("access") is a könnyű be- és kiszállást idéző AXY-ba.

Suzuki EV-Sport

Pehelysúlyban versenyezhet majd a mindössze 3,3 m-es és 625 kg-os Suzuki sportkocsi, ha megvalósul. Az elektromos hajtású nyitott kétüléses fantasztikus gyorsulással, de kis hatósugárral kecsegtet. A teljesen lemerült akkuk esetén kis benzinmotorral vonszolhatja magát az első konnektorig. A gyorsulási esélyeit javítja a térbeli rácsszerkezetes könnyűfém karosszéria, az akkumulátorok a padlólemez alatt vannak. Az elektromos hajtást a Suzukiban tíz százalékban tulajdonos General Motors adja majd.

Daihatsu Kopen

Az európai látogatók csak a koppintás világrekordereként emlegették ezt a sportautót. Talán nem is véletlenül, a Kopen ugyanis a Győrben készülő Audi TT Roadster szinte tökéletes mása.

Daihatsu EZ-U

Az 52 százalékban Toyota-tulajdonú Daihatsu 3,4 m-es, 760 kg össztömegű kisautóját városi, családi kocsinak szánja. Erőforrása egy 659 cm3-es, 3 hengeres, 12 szelepes, kétvezértengelyes, közvetlen benzinbefecskendezéses, változó vezérlésű benzinmotor 38 lóerős teljesítménnyel és 62 Nm-es nyomatékkal, fokozatmentes váltóművel.

Az év autója

Húsz ország autós újságírói szavaztak az idei "Az év autója" címről. Az első, úgynevezett hoszszú listán az idén 26 autó szerepelt, ebből, az úgynevezett rövid listára a Fiat Multipla, az Opel Zafira, a Skoda Fabia, a Rover 75 és a Toyota Yaris/Verso került az újságírók szavazatai alapján. Az öt döntősből az 56 újságíró közül 19-en a Yarist, 17-en a Fiat Multiplát, 9-en a Zafirát, 7-en a Skodát és 4-en a Rovert ítélték a legjobbnak, és a kiosztott pontszámok alapján, különösen az utóbbi évekhez képest igen kis különbséggel a Yaris (344 pont) győzött a Multipla (325) elött. A követő Zafira (285), Skoda (245), Rover (221) hármas messze leszakadva kísérte az élbolyt. A 37. "Az év autója" címmel, japán márka másodszor lett első, a Nissan Micra 1993-as címe után.

A Yarisé a cím

 


Toyota Yaris - különleges építésének, fejlett motorjának, a Verso sokoldalúságának is köszönheti címét

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata