Sajtószemle: téligumi-tesztek

Szereljem
első látásra?

Összeállításunkban három német autóslap, az ADACmotorwelt, az Auto Bild és az Auto Zeitung téligumi-tesztjeiből közlünk részleteket.
 

Az autósok az üzemanyagnak az autójuk menetteljesítményére, valamint a gumiabroncsok képességeire vonatkozó szubjektív észrevételeikben gyakran esnek túlzásokba. Ahogyan nem lehet hitelesen kijelenteni, hogy X. kútnál való tankolás után megtáltosodott az autó, hasonlóképpen nem lehet pontosnak tekinteni azt a megállapítást, ha valaki egyetlen gumifajtát használva mond véleményt arról a márkáról. Vajon egy másik gumi mit tud ugyanolyan körülmények között, és az ugyanolyan körülmények egyáltalán megvalósíthatóak-e? Ezért várja szerkesztőségünk azoknak a külföldi lapoknak a gumitesztjeit, amelyek képesek a hasonló útviszonyokat, hőmérsékletet, mérőeszközöket és nagy létszámú szakembergárdát biztosítani. A méréseik egymással hasonlítva is "hitelesülnek", előfordul ugyanis, hogy ugyanabban a méretben, ugyanolyan módszerrel dolgozva, egymástól függetlenül hasonló végeredményre jutnak (ez mostani anyagunkban is megfigyelhető).
Nem akarjuk a mérések eredményeit egy mondattal hóba tiporni, de már az sem számít kidobott pénznek, ha valaki a legrosszabbul szerepelt téli gumit veszi, mondjuk az ára miatt, mert még azzal is biztonságosabban autózhat, mint akár egy új nyári garnitúrával. A tesztgyőztes abroncsok egy vagyonba kerülnek (Autó2, 1999/12.), és nyilvánvalóan a legjobb megoldást jelentik, de érdemes a teszteket nemcsak az abszolút, hanem a részeredmények alapján is mérlegelni. Például a hazai földrajzi és éghajlati viszonyok között jól használható a vizes úton jó téli gumi, de ha valaki hegyvidéken lakik, és síelni is jár, akkor a hóban jól fékezhető és kapaszkodó abroncsot szeresse.

Száraz
úton

Vizes
úton

Havon

Jégen

Az ADAC értékelése 185/60 R 14 T (190 km/óra sebességig) méretű gumiknál

Continental Winter ContactTS 780

2,7

2,0

1,6

2,8

Goodyear Ultra Grip 5

2,7

2,2

1,4

2,9

Bridgestone Bizzak LM 18

3,0

1,7

1,7

2,7

Uniroyal MS plus 44

2,4

2,1

1,7

3,0

Pirelli Winter 190 Direzionale

3,0

2,3

1,5

2,8

Maloya Cresta 220

3,0

2,3

1,7

2,9

Nokian Hakkapelitta NRW

2,9

2,4

1,6

3,0

Firestone FW 930

2,4

1,7

1,8

2,7

Semperit Direction Grip

2,7

2,1

1,8

3,1

Vredestein Snowtrac

3,3

2,3

1,7

3,0

Barum Polaris OR 60

3,2

2,5

2,0

3,1

Dunlop SP Winter Sport M2

2,4

2,7

1,9

3,0

Pneumant PM+S100

3,0

2,7

1,8

3,1

Fulda Kristal Gravito

3,3

3,1

1,4

3,0

Michelin Alpin

3,4

2,0

1,6

3,4

Gummi Mayer Classat W 190 (R)

2,5

2,4

2,3

3,1

Vergölst Securo V770 (R)

2,7

2,2

2,1

3,0

Ihle Rigdon (R)

3,2

2,3

1,9

3,5

Reiff Condor Winter 3 Silica (R)

3,3

2,3

2,4

3,3

Schwarz Ökon 2000 (R)

3,5

3,1

1,9

3,1

Száraz
úton

Vizes
úton

Havon

Jégen

Az ADAC értékelése 205/60 R 15 H (210 km/óra sebességig) méretű gumiknál

Firestone FW 930

2,0

1,9

1,7

2,9

Bridgestone Blizzak LM 18

2,7

2,2

1,6

2,9

Continental Winter Contact TS790

2,3

,2,4

1,7

3,1

Pirelli Winter 210 Snowsport

3,0

2,3

1,6

2,9

Semperit Direction Grip

2,3

2,5

1,7

3,1

Dunlop SP Winter Sport M2

2,0

2,5

1,9

3,2

Michelin Pilot Alpin

3,2

2,5

1,5

3,0

Vredestein Wintrac

2,2

2,7

1,8

2,9

Uniroyal MS plus 44

2,1

2,4

1,8

3,0

Fulda Kristall Rotego

2,6

2,9

1,6

2,8

Goodyear Eagle Ultra Grip

2,4

3,0

1,8

2,9

Pneumant PM+S100

2,3

2,9

1,7

3,2

A lap kétféle méretű abroncsot vizsgált, amelyek között (14-es méretben) szokása szerint féláron megvehető, felújított abroncsokat is szerepeltetett. A részeredmények értékelésekor figyelembe kell venni, hogy minél kisebb a jelzőszám, annál jobb képességű az abroncs. A mérési körülményeket a lap súlyozta, mi a legfontosabbakat közöljük. Az Auto Bild és az Auto Zeitung tesztjei az Autó2 2000/1 számának 61. oldalán látható.

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata