Renault Scénic RX4 1.9 dCi

Renault Scénic 1.9 dCi - a terepes egyterű dízel változata e hónapban kerül a márkakereskedőkhöz

Dízel-terepes

A Lagunában tavaly megjelent közös csöves befecskendezésű, 1,9 literes dCi dízelmotor a Scénic összkerékhajtású változatának, az RX4-esnek a motorterébe is bekerült. A terepjáráshoz a 2,0 literes, 16 szelepes benzinmotornál jobban passzoló, 200 Nm maximális nyomatékú dízel 105 lóerős. Az új motorral az RX4 átlagosan 7,4 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren.

Volkswagen Lupo GTI

Izomfarkas

A Volkswagen bemutatta legkisebb modelljének szupersport változatát. A Lupo GTI-t, 1,6 literes, 125 lóerős motor hajtja, végsebessége 205 km/óra. A 978 kilogrammos autó motorházteteje és ajtajai alumíniumból készülnek, szériaszerelvény a kitörésgátló rendszer, a sportülésben ülő vezető pedig bőrkormányba kapaszkodhat. A szuper-Lupo nemcsak elölnézetből haragos, a mögöttes forgalomra duplacsövű sportkipufogóból morog.

Volkswagen Lupo GTI - a 125 lóerő a kis méregzsákot 8,3 másodperc alatt gyorsítja 0-ról, 100 km/órára

BMW Compact

BMW Compact - az új modell a jelenleg futó 3-as sorozat műszaki alapjaira épül

Új alapokon

A BMW elkészítette a megjelenésekor még a Golfkategória autói konkurenciájának szánt Compact-sorozat új változatát. A jelenlegi 3-as BMW-k alapjaira épülő Compact vonalvezetése sokkal összefogottabb, mint elődjéé, így valóban a 3-as sorozat részének látszik. A motorok már ismertek. A belépő az 1,6 literes, 105 lóerős négyhengeres, a csúcsváltozatokat pedig a 2,5 literes, soros hathengeres, 190 lóerős mozgatja. A maszkírozott prototípusok már futnak, az új modell megjelenése 2001 nyarára várható.

Peugeot 206 CC

Párizsból indul

A Peugeot a szeptember végén nyíló Párizsi Autószalonon mutatja be a nyitható tetejű 206-ost. A néhány évvel ezelőtt napvilágot látott 20C koncepcióautó szériaváltozata a Mercedes SLK-éhoz hasonló, összecsukható keménytetőt kap. A még ez évben kereskedelmi forgalomba kerülő 206 CC kezdetben 1,6 literes 109 LE-s és 2 literes 136 lóerős benzinmotorokkal lesz kapható.

Peugeot 206 CC - a kétliteres motor a 206 S16-ból érkezik
Opel Easytronic

Opel Easytronic - a korábbi mechanikus sebességváltót robotizálták. A vezető választhat: ha akarja, kapcsolgat, ha nem akarja, az automatikára bízza a váltást. A fokozatok kapcsolását elektromos szervomotorok végzik

Léptető automata

Az Opel automatizált mechanikus sebességváltóval is kínálja az új Corsát. A kezdetben kizárólag az 1,2 literes motorokhoz rendelhető váltóműben mind a tengelykapcsoló működtetését, mind a sebességfokozatok kapcsolását elektromos szervomotorok végzik. Teljesen automata üzemmódban a szerkezet vezetői beavatkozás nélkül kapcsolja a fokozatokat, de lehetőség van a kézi kapcsolásra is. Az új váltó sokkal olcsóbb, mint a hagyományos automata, emellett mindössze négy kilóval nehezebb a kézikapcsolású változatnál. Az Easytronic-kal szerelt Corsa automata üzemmódban 0,1 literrel, kevesebb benzinnel beéri száz kilométeren, mint a teljesen mechanikus változat. A vezérlőelektronikát a Bosch, a tengelykapcsoló szerkezetét pedig a LUK mérnökeivel közösen dolgozták ki az Opel szakemberei.

Új motor a Skoda Fabiában

Alapérték

A Skoda átdolgozta a Fabia 1,4 literes OHV-vezérlésű alapmotorját. Az alumínium motorblokkos és hengerfejes gép legnagyobb teljesítménye 68 lóerőről 60-ra csökkent ugyan, de a motorirányító rendszer programjának átírásával és két háromutas katalizátor beépítésével, az így összesen két lambdaszonda felügyelete alatt dolgozó befecskendező és gyújtásrendszerrel a motor már most teljesíti a 2005-ben életbelépő EU4 környezetvédelmi előírást.

Skoda Fabia - az áttervezett katalizátor- és befecskendező-
rendszer nagyon tisztává teszi az új alapgép üzemét. A végsebesség 157 km/óra, a gyorsulás 0-100 km/órára 16,5 másodpercig tart

Audi A8 3.3 TDI

 

Csúcsdízel

A Mercedes és a BMW után az Audi is elkészítette a csúcssorozatához méltó dízelmotort. A 3,3 literes V8-as 225 lóerőt és 480Nm forgatónyomatékot szolgáltató erőgép az Audi első közöscsöves befecskendezésű dízelmotorja. Az új motor 8,2 másodperc alatt gyorsítja az A8-ast 100 km/órára, a végsebesség pedig óránként 242 kilométer. Motortechnikájával sem kell szégyenkeznie a TDI-óriásnak. A két kipufogó- és két szívószelepen át lélegző hengereket soronként egy-egy turbó élénkíti. A legnagyobb TDI-erőforrás az Audi teljes motorpalettáját előállító győri üzemben készül, ahol napi 5700 darab motort gyártanak, kezdve az 1,6 literes, 101 lóerős négyhengerestől egészen a 4,2 literes, 360 lóerős V8-asig.

Audi A8 TDI -- a 3,3 literes, V8-as átlagosan 9,7 liter gázolajjal beéri 100 km-en. A TDI csúcserőforrásból eddig mintegy 1000 darab készült a győri motorgyárban
Új háromliteres Lexus

Szívátültetett

Az amerikai és néhány nyugat-európai piacon a BMW 3-as sorozata "ellenében" kínált Lexus IS megkapta a nagytestvér GS300-as motorját. A soros elrendezésű hathengeres, háromliteres benzinmotor 235 lóerőt teljesít 5800-as percenkénti fordulatszámon. S hogy az IS 300-nak szériatartozéka az ötfokozatú automata sebességváltó, annak oka az, hogy a kistestvér IS 200-as hatfokozatú mechanikus egysége nem lenne elég erős a 250 Nm-es forgatónyomaték átviteléhez.

Lexus IS300 - az agresszív megjelenés az új motorral, agresszív menetteljesítményekkel is jár
Az év motorja

Kicsiben japán,
nagyban német és olasz

Az Engine Technology International című brit "motoros" szaklap szakújságírókból és műszaki tudorokból álló zsűrije minden évben megválasztja az év legjobb autómotorjait. A szavazás lökettérfogat-kategóriánként történik, az egyliter alattiaktól egészen a négyliter fölötti motorokig. Az idei győztesek kategóriánként a következők:

Honda Hybrid - a két kategóriában is diadalmaskodó háromhengeres, egyliteres, 68 lóerős motor az Insightot mozgatja

1 liter alatt

Honda Hybrid (Insight)

1-től 1,4 literig

Honda Hybrid (Insight)

1,4-töl 1,8 literig

Honda 1.8 VTEC

1,8-tól 2 literig

Honda 2.0 (S2000)

2,0-tól 2,5 literig

Alfa Romeo 2.5 V6

2,5-től 3,0 literig

BMW 3.0 Tdi

3,0-tól 4,0 literig

BMW 4.0 Tdi

4,0 liter felett

Ferrari 5.5 V12

Visszahívták

A Mazda az 1998-ban gyártott 626-osokat a fogazottszíj feszítők hibája miatt hívja szervizeibe. A 2,0 literes benzinmotorokban (90, 115, 136 LE) a feszítőgörgőket és azok rugóit cserélik ki.

A német Auto Bild értesülései szerint az 1998-ig gyártott Daewoo Matizok benzinszűrője korrodál. Ezeknek az autóknak a szűrőit Németországban az aktuális szervizmunkák elvégzésekor cserélik, a Daewoo-gyár ugyanis nem tervez visszahívási akciót.

Mintegy 43 000 autónak szól az a visszahívási akció, amely az 1998.07.-2000.01. között gyártott, levehető (Peka gyártmányú) vonóhorgos Passatokat érinti. A vonóhorog gömböket cserélik ki.

Az Opel az 1998 októberéig gyártott háromajtós Astrákat hívja vissza, hogy az ülésállítás egyik rugójának a házát kicserélhesse. A visszahívás kizárólag az ülésmemória nélküli, beszállást könnyítő rendszerrel szerelt változatokat érinti.

Fülesjárat

Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hatósága kritizálta a Chrysler PT Cruiser biztonsági tulajdonságait. Frontális ütközéskor a vezető sérülésének valószínűsége 36-45 százalék. A DaimlerChrysler az első utas 11-20 százalékos sérülési esélyével és a jó oldalvédelmi tulajdonságokkal cáfolja a bírálatot.

Elészült a tízmilliomodik Volkswagen Passat. Az 1973-ban megjelent típusból jelenleg napi 2 700 darabot készít a két németországi, az egy kínai és az egy brazíliai üzem. A négy gyárban összesen több mint 21 000 ember foglalkozik Passatok gyártásával.

A Fiat várhatóan a 2001-es modellévben dobja piacra a jelenlegi Bravo/Brava párost leváltó új modellcsaládot. Az új, háromajtós, ötajtós és kombi azonos padlólemezre épül majd. A motorok közül az 1,2 literes, 16 szelepes 81 lóerős benzines lesz a leggyengébb, a 154 lóerős 2 literes, 5 hengeres pedig a legerősebb. A közelmúltban aláírt Fiat-GM együttműködés alapján elképzelhető, hogy Opel-motorok is bekerülhetnek majd a Fiatok motorterébe.

A Hyundai 2001-ben leváltja a tavaly felfrissített megjelenésű Coupét. Az újdonság nem csak nagyobb, de erősebb is lesz elődjénél. Az eddigi 138 lóerős, kétliteres csúcsmotor helyébe a cég szabadidő-terepjárójában is használt 2,7 literes, V6-os kerül majd.

Az Opel a szeptember végén nyíló, Párizsi Autószalonon mutatja be az új Astra Cabriót. A leggyengébb változatot a 100 lóerős 1,6-os Ecotec motor hajtja majd, az izompacsirta pedig 147 lóerős lesz.

A Mercedes elkészítette, C-osztályra épülő sportkupéját. Az autó különlegessége a hatalmas üveg tolótető és a tolatáskori manőverezést segítő függőleges üveg a csomagtérajtó alsó részén. Az alapmotor az 1,8 literes, a csúcs pedig a 2,0 literes kompresszoros, négyhengeres benzines. A BMW tulajdonában levő Mini immár önálló márka. Az új marketingkoncepció alapján a Roverről "leválasztott" kisautó utódja 2001 nyarára várható. Motorterében, előreláthatólag 1,6 és 1,8 literes négyhengeres benzinmotorok dolgoznak majd.

A Renault Twingo jelentős változásokkal vág neki a 2001-es modellévnek. A fejlesztők átdolgozták a futóművet, megerősítették a fékrendszert, az utastér pedig új kárpitokat kapott. A motorpaletta újdonsága a 75 lóerős 1,2-es négyhengeres benzinmotor. Az új Twingo bordázatlan burájú első fényszóróiról ismerhető fel.

Az Audi kilenc év után befejezte a 80-as sorozat alapjaira épülő Cabrio gyártását. Az 1991-ben bemutatott modellből összesen 72 000 darab készült. A 2,3 literes, 136 lóerős alapmotor mellett sokan választották a 174 lovas 2,8-as V6-ost, és az 1995-ben bevezetett 90 lóerős TDI-t is.

A Volkswagen május 16-án Berlinből útnak indított 3L Lupója, amely 80 nap alatt megkerülte a földet, átlagosan 2,43 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométeren. Ehhez az értékhez 87 km/órás átlagsebesség tartozik.

A Ford elnöki tisztségét betöltő Jac Nasser több mint 3,5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett az elmúlt évben. Ez azt jelenti, hogy jövedelme az év minden napján, a pihenő és az ünnepnapokat is beleértve, meghaladta a 9,5 millió forintot.

Az Autó2 újság 2000/10. számában megjelent cikk rövidített változata