Párizs hírei

Legutóbb százéves jubileumát ünnepelte, az idén számtalan újdonságával optimistán a jövőbe nézett a modellváltások évadjának legjelentősebb autószalonja.

Citroën C-korszak

Két kategóriát ugrik

Az XM és a visszafogott lendülettel talán 2003-ig még gyártásban maradó Xantia utóda is az új Citroën C5, amely méretével is kettejük közé lép (hossza 4,62 m, a belső magassága 1,48 m). A kényelmi és biztonsági felszereléssel bőven ellátott autó a kommunikációban is fejlett: a telefon, a navigációs rendszer, a rádió és a CD-lejátszó is hangutasítással működtethető. Az új, intelligens hidroaktív rugózási rendszer régi Citroën-hagyományt folytat, akárcsak a 20-as, 30-as évekre visszatekintő névválasztás is, amely ismét a C-betűs korszakot nyitja meg a főképpen X-eket alkalmazó névadás után. A 136 LE-s 2.2 HDi és a 210 LE-s 3,0 l-es V6-os erőforrás a kezdet, később 2,0 l-es, 143 LE-s közvetlen befecskendezéses benzinmotor teljesíti ki a kínálatot.


Citroën C5 - új modell a felső-középkategóriában, tágas utastérrel és 456 l-es csomagtérrel. A limuzin formát ferdehátú és kombi követi majd. Az autó hasmagassága 15 cm-t süllyed a 110 km/órás sebesség elérésekor
Civic Európából


Honda Civic 5-ajtós - padlója teljesen sík, műszerfala izgalmas, utasterének mérete kategóriája legtágasabbjai közé helyezi

Ajtónálló

A világpremieren jövőre forgalomba kerülő, európai gyártású ötajtós jelent meg. A néhány országban, köztük Magyarországon hamarosan árusításba kerülő négyajtós japán egyelőre nem látható, a háromajtósra pedig egy évet kell még várni. A friss, izgalmas vonalú ötajtós külső mérete nem nőtt az elődéhöz képest (hossza 4285 mm), utastere, különösen a hátul utazók lábtere jelentősen megnyúlt az egyterű-tervezés elveivel készült autóban. Az új padlólemez a korábbinál nagyobb tengelytávolságú (2680 mm). Az elülső térhasznosítást az is javítja, hogy a váltókar a műszerfalból nő ki. A Civic motorkínálata 2,0 l-ig terjed majd, kezdetben az új modell első kerekeit 1,4 l-es 90 LE-s (66 kW) és 1,6 l-es Citroën 110 LE-s (81 kW) VTEC-motor hajthatja.

Mini a BMW-től

Hagyományhű

Formájával, színeivel, műszerfali óráival és elsőkerékhajtásával is a klasszikus brit eredetit idézi a Mini, méretei azonban megnőttek a Rover-kor óta: a BMW kisautója 1959-es elődjénél fél méterrel hosszabb, s motorja is nagyobb: 1,6 l-es, 16 szelepes. A Minit és fokozatait, a Mini Coopert és a Mini Cooper S-t is biztonságos építési móddal, sportos és gazdag belső kialakítással luxusautónak szánják, így nem is várnak évi százezernél nagyobb eladási számokat a jövőre kezdődő értékesítéstől.


Mini Cooper - háromajtós, négyüléses autó, 3597 mm hosszúságú egyedi formatervű belső térrel
Swift-utód Ignis


Suzuki Ignis - két- és négykerékhajtással, 3 és 5 ajtós alakzatban még az idén megjelenik az európai kínálatban

Suzuki Wagon-szám

A szabadidőautó és az egyterű elegyeként mutatta be a Suzuki a Swift-utódként Japánon kívül esetleg esztergomi gyártású négyülésest. Az ajtóoszlopra emelt hátsó lámpájú, karakteres formájú autó Japánban már fut, mégpedig Suzuki Swift néven. Belső berendezése a Wagon R+ modellére hasonlít, sok eleme közös, az ülések mozgatása és a műszerfal is a magyarországi gyártású egyterűt idézi. A gyártásból lassacskán kiöregedő Swift és a Baleno vagy a Wagon R+ és a Jimny közötti űrt az év végétől töltheti ki a 3615 mm hosszú Ignis. A 83 lóerős (61 kW) 1,3-as DOHC-erőforrás vagy az első kerekeket, vagy valamennyi kereket hajthatja az ötfokozatú kézi- és a négysebességes automata váltón át.

Nissan-terepjáró

Generációváltás

Lényegében szériaérett kompakt szabadidőautó koncepciója az X-trail. A motorja új, alumínium kétliteres, a nyugodt járásért két kiegyenlítőtengellyel, a difi és a hatgangos váltó a lehető legkisebbre összezsúfolt, a futómű hátul többlengőkaros, elöl McPherson. Az erőátvitel kapcsolása "drive-by-wire", háromféle üzemmódban használható; a kapcsolgatáshoz a kis váltókar eltűnt, szerepét műszerfali gombok vették át. Az új, elektronikus 4x4 rendszer alapesetben fronthajtásra dolgozik, automata állásban a tapadástól függően maga osztja el a hajtóerőt a négy kerék között, rögzített állásban, a hajtáslánc zárásával a hajtóerőből az első tengelyre stabilan 57, hátra 43 százalék jut. Blokkolás- és kipörgésgátló, pánikfékrendszer, kitörésgátló védi ki a vezető hibáit.


Nissan X-trail - öblös sárvédők, nagy lámpaszemek, hatalmas, a jellegzetes Nissan-ráccsal egybeöntött lökhárítók és integrált tetőlécek teszik terepessé a kocsit. A középre ültetett, hagyományos kiosztású műszerfal a vezető felé fordul

Porsche-szupersport

Mindent bele


Porsche Carrera GT - első ízben bixenon lámpák a tompított és távfény feladatára, az irányjelzők neonfények. A könnyűfém vázszerkezetbe ültetett motor/váltó egységhez kapcsolódik a hátsó futómű, 19 és 20 colos kerekekkel, fedélzeti (in-board) rugós tagokkal

A Porsche működő tanulmányautójának alapján 2003-ban olyan szupersportautó léphet az utakra, amely speciális vásárlóközönségnek szól. A legendás 718 Spyderre ütő, futóműveiben, fékjeiben és V10-es szívómotorjában is tisztára versenytapasztalatok alapján épített középmotoros, hátsókerékhajtásos Carrera GT 5,5 literes, 558 lóerős motorjával 330 km/órás sebességre képes, kevesebb mint 4 mp alatt gyorsul 100-ra, 10 alatt 200-ra, négykerék kerámia tárcsafékjei nem egészen 3 másodperc alatt állítják meg 100-ról. A karosszériaelemek szénszálmerevítéses műanyagok, innen az 1250 kg-os tömeg.

Renault Laguna II

Az ötajtóst és a kombit két modellként kezeli a gyár: a sportos ferdehátú és az elegáns kombi különféle felszereléssel kerül forgalomba a télen. Minden variációban szériatartozék az ABS, az ESP, a hat légzsák. A 4,58 és 4,70 m hosszú új Laguna-generáció 7-8 cm-rel nőtt túl elődjén. A hangsúlyosan biztonságos építésű karosszéria sok védelmi és kényelmi eszközt, új felfüggesztést és háromféle benzinmotort vonultat fel, 1,6, 1,8 és V6 3,0 l-est, 110, 120, 210 LE teljesítménnyel. Kis késéssel várható a 140 LE-s 2.0 16V IDE közvetlen befecskendezésű benzinmotor megjelenése. A kínálatot 1.9 dCi dízel (120 LE) teljesíti ki, míg jövőre meg nem jelenik a 2.2 dCi is (135 LE).

Egyből kettő


Renault Laguna II - 5 és 6 sebességes kéziváltók mellett 4 és 5 fokozatú automatákból áll a kínálat. Az ajtókat kulcs helyett kártya nyitja-csukja automatikusan

Átfésült Passat

Átfésült Passat


Volkswagen Passat - hangsúlyosabb lett a hűtőmaszk, egybeöntött, fehér indexes, mintázatlan műanyag fényszórók, nagy jelvény és több króm került az autóra

A négy éve bemutatott negyedik generációs Volkswagen Passatot felfrissítették. Elöl-hátul új lámpákkal és lökhárítókkal változott a külalak, átrajzolták a műszerfalat és átdolgozták a motorkínálatot. Három benzines és két dízel erőforrás új: az 1,6 literes, 102 lóerős alapmotor takarékosabb és tisztább, visszatért a 2,0 literes 115 lóerős, amely leváltja a fiatalabb konstrukciójú 1,8-as ötszelepest, a V5-ös motor 20 lóval erősebb lett, most 170 lóerős. A dízelpaletta új tagjai az 1,9-es PD TDI-motorok 101 és 130 lóerővel. Túlélt az 1,8-as, 150 lovas turbó, a 193 lóerős V6-os, és a szintén V6-os, 150 lóerős, 2,5 literes dízel.
Sport-Mercedes

A Mercedes az új C-osztály alapjaira formált kupéval folytatja sportos sorozatát. A kétajtós 18 centivel rövidebb a szedánnál, az alapmotorja 2,0 l-es, 129 lóerős, amelyet a kompressszorral feltöltött 163 lovas követ, a legerősebb pedig a szintén töltött, 2,3 literes 197 lóerős egység. Ez utóbbival végsebessége 240 km/óra, nulláról százra 8 másodperc alatt gyorsul. A 2,2 literes, 143 lóerős common rail dízellel is rendelhető. A kocsihoz tanulóképes, hatsebességes, szekvenciálisan is kapcsolható automata váltót is kifejlesztettek Sequentronic néven.

Pápaszemes kupé


Mercedes C-osztályú Sportcoupe - dinamikát sugárzó forma jellegzetes mercis arccal

Újabb Skoda-kombi

Puttonyos


Skoda Fabia Combi - sportkombis hangulatú farmetszéssel zárták le az autó végét, a lámpák bokáig lecsúsztak, a sárvédő fölött ablakok törik át a lemezt

Az 1,4 literes motor 68, 75 és 101 lóerő teljesítménnyel készül, nagy motornak a 115 lóerős 2,0 literest ajánlják. Dízelként ott az ős-SDI 64 lóerővel, vagy az új, pumpás 101 lovas TDI - mindkettő 1,9 literes. Az autók az ősz végétől nálunk is kaphatók.
Újabb Fiat-egyterű

Részint a Multipla kiegészítéseként, részint a sikeres Kangoo/Partner kettős ellenlábasául készült el a Fiat Doblo. A Multiplánál keskenyebb, de hosszabb - 4,16 m hosszú és 1,71 méter széles - ötszemélyes autó rövid orral, meredek szélvédővel, egy vagy két oldalsó tolóajtóval és vagy fel-, vagy aszimmetrikusan oldalra nyíló hátsó ajtóval készül. A csomagtere kategóriarekord, 750 literes, üléshajtogatással 3000 literesre bővíthető. Négyféle motorral készül: kezdetben 1,2 literes 65 lóerős benzinessel és 1,9-es, 63 lóerős dízellel, majd később 1,6 literes 106 lóerős benzinessel és a 100 lóerős 1,9 literes JTD öngyújtóssal. Az autóból haszonjármű-változatot is kreálnak, amely 26-féle karosszéria változattal lesz rendelhető.

Hangulatváltás


Fiat Doblo - novembertől az első nem francia autó a Renault Kangoo és a Citroën Berlingo uralta kategóriában. Elöl hat légzsák vigyáz az utasokra

Tömörítés

Tovább él a Nissan Micra, elöl-hátul kicsit átrajzolt lámpákkal és lökhárítókkal. A motorkínálatban új az 1,4 literes, 82 lóerős benzinmotor és az 1,5-ös, 57 lovas dízel.

A Saab új V6-os, 24 szelepes, 170 lóerős common rail csupa alu turbódízelmotort mutatott be, amely 2002-től rendelhető a 9-5-ös sorozatból. 350 Nm-es nyomatéka nagyobb, mint a sportos, benzines Aero-modellé. Másik újdonságuk az SCC-rendszerű motorvezérlés, amellyel a 2005-től érvénybe lépő legszigorúbb amerikai kipufogógáz szabványt is teljesíteni tudja.

A Volvo a Volkswagentől vesz dízelmotorokat a 40-es szériánál nagyobb autóiba. A kiválasztott öthengeres, 2,4 literes öngyújtós 163 lóerős, nyomatéka 340 Nm, az S80-ast 9,9 s alatt gyorsítja 0-ról 100 km/órára.

A Ford Mazdával közös újabb autója a Maverick-terepjáró. A másfél tonnánál súlyosabb kocsi 2,0 literes, 124 lóerős és 3,0 literes, V6-os, 197 lovas motorral készül. Állandó összkerékhajtású, 50-50 százalékos nyomatékelosztással a két tengely között. 2003-ra hibridhajtással is ígérik.

Felfrissítették a Seat Arosát. Az új arcú autó 50, 60 és 100 lóerős benzines, továbbá 60 és 70 lóerős dízelmotorokkal, 12 év átrozsdásodási garanciával kapható. Másik spanyol újdonság a Leon Cupra 204 lóerős, 2,8 literes V6-os motorral.

A Skoda a Felicia- és az Octavia-kombi sikerein felbuzdulva elkészítette a Fabia kombiváltozatát is. Az alapnál 26 centivel hosszabb kivitel 426 literes csomagterű, az ülések hajtogatásával 1225 literesre tágítható. Négy benzines és két dízelmotorral kapható.

Képtár


Audi Steppenwolf - a TT-ből szabtak a quattro-nimbuszt erősítő terepjárót az ingolstadti mérnökök. A kocsi hasmagassága 4 állásban állítható, az összkerékhajtás erőelosztását Haldex-kuplung végzi. A motor 3,2 literes, 225 lovas V6-os, amely nyolc másodperc alatt küldi a kocsit 100 km/órára


Be Up - a Ligier és a Piaggio városi problémamegoldója a térrácsszerkezetre Giugiaro által komponált, 2,7 m hosszú autó-robogó. A kétszemélyes járművet 505 cm3-es, 21 lóerős (15 kW) motorral és CVT-váltóval adják Nyugat-Európában


Peugeot Prométhée - a 307 előfutára lehet az a tanulmányautó, amely Hdi-motorral mutatta meg az új modell várható stílusát és a 306-osnál tágasabb utasterét


Citroën Xsara - megváltozott orr-kialakítással új kijelzőkkel, 6 légzsákkal, fékerőelosztóval jelent meg a felújítás nyomán. A régi 1,6-os és 1,8-as helyébe újabb 1,6 és 2,0 l-es (110 és 137 LE) motorok léptek


BMW Z9 Cabrio - a tavaly Frankfurtban bemutatott Z9 nyitott változata folytatja a bajor roadster-sorozatot. A kasztni héja szénszálas műanyag, a motor 286 lóerős, 4,4 literes V8-as, a felnik hátul 21, elöl 20 colosak 285/40 és 245/45 méretű gumikkal


Matra M72 - kétüléses techno-homokfutó. A motor kéthengeres, nyolcszelepes, 750-es, 20 lóerővel, automata váltóval. Az alumíniumvázas, műanyaggal burkolt kasztni 380 kg-t nyom. A 4 liter alatti átlagfogyasztású jármű hazájában "B" jogsi nélkül vezethető


Lada Peter Turbo - a sportos áramvonalasságnak és az ötszemélyes utasfülke tágasságának együttes érvényesítésére született a Lada-gyár tervezőközpontjának tanulmánya. A koncepcióautó 4,6 m hosszú


Lancia Nea - stresszmentes, jövőt idéző kompakt autó. Tömve elektronikával, mindent számítógép figyel radar- és kameraszemekkel, telemetria GPS-szel, GSM-mel, SMS- küldés könnyen, DVD-használat és még millió rövidítés


Seat Salsa Emoción - sportterepjáró-koncepció újrahasznosítható anyagokból. 11 centivel szélesebb és 14 centivel magasabb, mint az aszfaltra készült elődje. Hasmagassága 240 és 310 mm között 3 állásban állítható, a motorja 2,8 literes, 250 lóerős V6-os


Peugeot 206 CC (Coupé-Cabriolet) - két éve, még a 206 bevezetése előtt mutatták meg a leendő modell kabrióját 20sziv.gif (839 bytes) néven, most lett belőle sorozatautó. A tetőt gombnyomásra a csomagtérfedél alá hajtogatni képes kupékabrió 1,6 és 2,0 l-es motorral kerül forgalomba


Nissan Fusion - akár a jövő Primerája is lehet. Formai út- és arckeresés a Nissannál, vezet a plexi és az alumínium. A beltér lágyabb, bőrrel és elektronikával bélelt, a műszerfalat középre dobták, a visszapillantó helyett kamerák tekintenek hátra, az ajtók érintésre nyílnak, a váltó CVT. A xenonfényszórók egységenként 12 vetítőlencséből állnak, a hátsó lámpákban oldalanként 70 optikai elem szórja a halogén fényt