Akkumulátorok és gondozásuk

Felsülés ellen

Az akkumulátortechnika az autó megszületése óta csak nagyon keveset fejlődött. A muködési elv változatlan, a szerkezetben előforduló hibák is jól ismertek.

A legegyszerűbb módja az akku állapotfelmérésének a terhelés alatti feszültségesés vizsgálata. A jó akkumulátor az indítást jelképező ellenállásos rövidre zárás alatt tartja vagy alig ejti feszültségét

Az autók akkumulátorai ma is ugyanazon az elektrokémiai elven működnek, mint száz évvel ezelőtt. A szerkezeti kialakítás egy-két kivételtől eltekintve nem sokat változott. Egy 12 V névleges feszültségű, úgynevezett ólomakkumulátor ma is kénsav vizes oldatába (elektrolit) merülő ólomlemezekből áll. A lemezeket (elektródákat) hat sorba kapcsolt, egyenként 2,2 V-ot szolgáltató cellába csoportosítják. A pozitív elektródák anyaga ólom-oxid, a negatívaké pedig tiszta, szivacsos szerkezetű ólom. Az elektrolitba merülő pozitív és negatív elektródák között elektromos feszültség alakul ki. Az akkumulátor használata közben mind az ólom-oxid, mind pedig a tiszta ólom ólom-szulfáttá alakul, az elektrolit kénsavsűrűsége pedig folyamatosan csökken. Elméleti, szélsőséges esetben a teljesen kimerült akkumulátor elektródái csak ólom-szulfátból állnak, az elektrolit pedig tiszta víz.
Az ólomakkumulátorok különösen a téli hideg hónapokban keseríthetik meg az autós életét, a szerkezet indítási teljesítménye ugyanis az alacsony külső hőmérséklet hatására jelentősen csökken. Ha amúgy is elhanyagolt az akku, és az autó töltőrendszere sem áll a helyzet magaslatán, akkor nagyon valószínű, hogy az első hideg téli éjszaka utáni napon el fogunk késni a munkából. Hogy ez ne legyen így, érdemes néhány óvintézkedést tenni még a nagy hidegek beköszönte előtt, ehhez azonban mindenképpen be kell szereznünk néhány egyszerűbb szerszámot.
Első lépésként szereljük ki az akkumulátort. Ehhez először le kell kötni az elektromos csatlakozókat az akku pólusairól (elsőként a testkábelt), majd az autótípustól függően általában egy vagy két darab tízes vagy tizenhármas kulcsnyílású anyacsavarral rögzített befogólemez kiszerelése után az akkumulátor kiemelhető a helyéről. A kiszerelt akkut tisztítsuk le, és vigyük száraz, meleg helyre.
Ha autónk aksija nem teljesen zárt, gondozásmentes kivitelű, akkor vegyük le a cellákat lezáró kupakokat. Ezekből összesen hat darab van, általában csavaros rögzítésűek, de az is előfordulhat, hogy ki kell őket pattintani, sőt léteznek olyan kivitelek is, amelyeknek mind a hat cellája egyetlen hosszúkás műanyag lapka lepattintásával hozzáférhetővé tehető.

Savsűrűség

Feszültségmérő

Beszerelés

Töltőrendszer

Gondozatlan

Felkészülni, tölts!

Segít a bika

Néhány akkumulátortípus tájékoztató ára és garanciaideje

Az Autó2 újság 2000/11. számában megjelent cikk rövidített változata