Euro NCAP ütközési teszt: Chrysler Voyager, Mitsubishi Space Wagon, Nissan Serena, Peugeot 806, Renault Espace, Toyota Picnic, Vauxhall (Opel) Sintra, VW Sharan

A családi egyterűek töréstesztjénél új értékelést vezetett be az Euro NCAP független laboratórium. Nem ez okozta a legnagyobb meglepetést.

Nagy test,
nagy élvezet?

Renault Espace

A teszt győztese. A frontális ütközést kétszer végezték el a gyár költségére, mégpedig az elülső biztonsági övek és a gyermekbiztonsági rendszer továbbfejlesztett változatának próbája miatt.
Frontális ütközés
A karosszéria nagyon jól ellenállt az erőknek, az ajtó normálisan nyílt az ütközés után. Az utas arca és a légzsák erős ütést kapott, ez sérülési veszélyt jelent. A szakembereket az is meglepte, hogy hátul, középen csak csípőöv van.
Oldalütközés
Tökéletes a vezető védelme, noha kinyílt az ajtaja. A Renault bejelentette, hogy a hasonló esetek megelőzésére azóta módosított az ajtón.
Gyerekvédelem
Nincs szöveges figyelmeztetés, milyen halálos veszélyt rejt, ha a gyerekülést az elülső utas ülésén helyezik el. Az Espece-ba a Renault a menetiránynak háttal beszerelt gyereküléseket ajánl, ezek a padlólemezen rögzített lábakon állnak. Az ütközéskor a lábak meghajoltak, és előrecsúsztak a szőnyeg fölé.

Toyota Picnic

A második legjobb eredményt érte el, de a teszt felhívta a figyelmet arra, hogy a vezető térd- és combvédelmén javítani kell, sőt sérülhet a lábfeje is. Hiba, hogy a Toyota nem ajánl egyetlen speciális gyerekülést sem a Picnicbe.
Frontális ütközés
Az utastér szerkezete jól védi a bent ülőket, annak ellenére, hogy a vezető lábtere erősen megrongálódott. A kormányoszlop sérülést okozhat a vezető térdén és combján, akárcsak egy merevítő az elülső utas lábán. Hátul középen csak csípőöv van.
Oldalütközés
A Picnic megvédi a bent ülőket, de fennáll a veszély, hogy a vezető mellkasa könnyebben megsérülhet.
Gyermekvédelem
Nem elég feltűnő helyen vannak a gyermek súlyos sérülésre vagy halálos sérülésének veszélyére figyelmeztető matricák. A Toyota csak a tesztre ajánlott gyerekülést, a vásárlók dolgát nem könnyíti meg tanáccsal. Az ülések jól védettek, habár frontális ütközésnél a nagyobb gyereké nem maradt a helyén.

Peugeot 806

A Peugeot 806 jó eredményt ért el, de a kormány elmozdulása és a légzsák késői felfújódása veszélyes lehet. Az ajánlott ülésben a gyerekek biztonsága figyelemre méltó.
Frontális ütközés
A kormány, a kormányoszlop és a fékpedál mozgása jelentős volt, a vezető fejtámlája elszabadult, és kirepült az autóból. A lábtere erősen megrongálódott.
Oldalütközés
A vezető feje nekiütközött a biztonsági öv rögzítésének, de nem sérült meg. Hasa beleütődött a kartámaszba. A védelem általában jónak mondható.
Gyermekvédelem
Nincs figyelmeztetés az első ülésre helyezett gyereküléssel járó halálos veszélyre.

Nissan Serena

Az utastér súlyosan megsérült, csökkent a vezető tere, a kerék benyomult az utastérbe. Az utasülés elszabadult. A Nissan ígéretet tett a vizsgálatra és a változtatások végrehajtására.
Frontális ütközés
Az utastér összeomlott a vezető körül, ajtaja kiszakadt, és hátracsúszott. A légzsák megvédte a vezetőt a súlyos sérülésektől. Jelentős, 42 centis volt a fékpedál helyváltoztatása. Az utasülés előrecsúszott.
Oldalütközés
Szöges ellentétben az előzőekkel a védelem tökéletes.
Gyermekvédelem
A gyár nem hívja fel eléggé a figyelmet arra, hogy a középső sor szélső öveinek kellőképpen fogniuk kell a gyereküléseket. Egyik gyerekülés sem volt megfelelő, nem lehetett a felnőtteknek való övvel rögzíteni őket. A nagyobb gyerek fejének elmozdulása a frontális ütközésnél jelentős volt, oldalütközéskor is veszélyben forgott.

VW Sharan

A tesztautóhoz hasonló a Ford Galaxy és a Seat Alhambra felépítése, így a Sharan védelmi képessége sejteti ezekét is. A karosszéria súlyosan megsérült a frontális ütközéskor. A vezető túlélőzónája erősen csökkent.
Frontális ütközés
A kabin szilárdsága és a kormány elmozdulásának mértéke a vezető fej- és mellkasi sérülésének kockázatával jár. A légzsák lassabban telt meg, mint kellene, felfújódás közben már hozzáért a vezető feje. A műszerfal hátranyomulva a vezető térdének és lábfejének ütközött.
Oldalütközés
A védelem szintje általában jó, de a vezető mellkasa sérülhet.
Gyermekvédelem
A beépített gyereküléseket, elsősorban a kisebb gyerek szempontjából előnyösebb módon a menetiránynak háttal kell kinyitni. Az ülések jól védenek.

Mitsubishi Space Wagon

Frontális ütközésnél rosszul véd, nem elég merev. A vezető ajtaja összegyűrődött.
Frontális ütközés
A vezető feje még felfújódás előtt beleütközött a légzsákba. A kormánykerék a vezető nyakának és mellkasának sérülését okozhatja. Az első övekhez előfeszítő is tartozik, de semmiféle jele nem volt, hogy működött volna. A lábtér roncsolódása sérülést okoz a vezetőnek.
Oldalütközés
Jó teljesítményt nyújtott az autó, de a vezető feje az ablaknak ütközött. Ennek ellenére csak a hasa került kissé veszélybe.
Gyermekvédelem
A védelem gyenge.

Vauxhall (Opel) Sintra

Az autót megrendítő hatás érte a frontális ütközéskor: a vezető végzetes sérülést kaphat, mert fejét a kormány és a légzsák hátra- és felnyomta. Az autó mégis három csillagot kapott, elsősorban a jó oldalvédelemnek köszönhetően, de az Euro NCAP egy csillagot levont a súlyos sérülési kockázat miatt. Az Opel a teszt után lépéseket tett ennek megelőzéséért (felfüggesztette a Sintra-eladásokat), de a módosított Sintrát az Euro NCAP még nem tesztelte.
Frontális ütközés
A kabin első része teljesen összetört, a lábtér roncsolódásai súlyos sérülést okozhatnak a vezető lábán és alsó lábszárán. Az éles részek miatt hasonló veszély fenyegeti a térdeket is. A nyakrész a fejet ért jelentős és gyors erőhatás miatt sérülhet.
Oldalütközés
Eltekintve a mellkassérülés kismértékű kockázatától, a Sintra jól védi a vezetőt. Az autóban szériatartozék az oldallégzsák.
Gyermekvédelem
Nem megfelelő a gyerek sérülésének veszélyére figyelmeztető matrica. A gyermekek frontális ütközéskor jól, oldalütközésnél gyengén védettek.

Chrysler Voyager

A legrosszabb védelmet nyújtja a tesztelt autók közül frontális ütközésnél, nem is kapott pontot. Oldalütközésnél jobb a védelem, de nem kizárt a hasi sérülés. A gyermekvédelem általánosan gyenge.
Frontális ütközés
A kormánykerék és benne a légzsák felütött a vezető arcába és mellkasába. Az egész bal láb, valamint a másik lábszár, térd és láb sérüléskockázata igen nagy.
Oldalütközés
Általában hatásos védelmet nyújt, kivéve a vezető hasát.
Gyermekvédelem
A Chrysler ajánlott ülést a törésteszthez, de Európában nem javasol a vásárlóknak gyerekülést, az amerikai vásárlók extraként megvehetik az integrált változatot. Gyenge a védelem.

Nyerjen biztonságot!

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata