Detroit hírei

Az évnyitó észak-amerikai autókiállítás sok koncepciójárművel hozza közel a jövőt. A tavalyi fantáziaszárnyalás néhány példája máris szériaautó lett, s ugyanerre szánják a maiakat is. Akkor pedig alig lesz lépcsős hátú hagyományos autó, de dúskálhatunk majd a keményvonalas egyterűekben, szabadidőautókban, pickupokban és ezek keverékeiben. A jövőbe mutató high-tech járművek kíméletes "aligmotorjait" az eladásra szánt hatalmas autók óriás erőforrásokkal keretezik.

Ford 24.7

Maradnak kapcsolatban

Amerikai felmérés szerint az átlagos vásárló napi 80 percet tölt el közlekedéssel. A 24.7 koncepcióautó az otthon vagy a munkahelyen a számítógép előtt ülőhöz hasonlatos felhasználóvá változtatja az autóst erre az időre. A feltűnően egyszerű karosszéria interaktív kommunikációs eszközöket rejt, a vezető és utasa az autó nevéhez méltóan heti 7 napon át napi 24 órát tölthet információözönben a háromféle kivitel valamelyikében: kombiban, pickupban vagy kupéban. A vezető hangjával is irányítja az autót, s hangparanccsal kezdeményez telefonhívásokat. A műszerfalra kivetített képek vagy üzenetek között a vezető szava szerint jelenhet meg a sebességmérő, az üzemanyag vagy az idő órája is. Az autós hangutasítással e-mailt is küldhet és fogadhat, friss időjárási, úti vagy tőzsdehíreket gyűjthet be menet közben.

Ford 24.7 koncepció - szinte szegényes karosszéria, bő ajtónyílással
A műszerfalon visszapillantó kamera képe, műszerfali jelek, Internet-kapcsolatok tűnhetnek fel. A Ford telefon- és navigációs rendszere az ősszel az európai Focusban is megjelenik
Zafira technóban




Opel Zafira Snowtrekker - a prototípus tartozéka a blokkolásgátló és a kitörésgátló

Téli álom

Sportos, életmód-orientált autónak írja le az Opel a korábbinál zártabb formatervű Zafira-alapú prototípust, az összkerékhajtású, viszkokuplungos Snowtrekkert. A téli sportokra és a sporteszközök szállítására formázott szabadidős egyterű utastere hatszemélyes, felül üvegtetővel. A négylengőkaros hátsó futómű érintetlenül hagyja a hátsó ülések padlóba hajtogatási lehetőségét. A közvetlen befecskendezésű 2,2 l-es Ecotec Direct 16 szelepes motor teljesítménye 150 LE, nyomatéka 210 Nm. A 8-12 százalékos benzinmegtakarítást ígérő könnyűfém motor sorozatban az Astra Coupéban (8,2 l/100 km), majd a Speedsterben jelenik meg tavasszal.

Chevrolet terepjáró-teherautó

Szabadidőautó-lavina

Az amerikai piac legújabb kedvence lehet a népszerű duplakabinos pickup és az ugyancsak bőséges kínálatú szabadidőautó elegye. Legújabb példája a sorozatgyártásba is vehető Chevrolet Avalanche koncepcióautó, amely a Suburban padlólemezére készül. Az utas- és a csomagtér közötti fal és a hátsó ülés lehajtható, a rakodóhely ezzel az utastér rovására nyerhet területet. A csomagtér kemény teteje könnyű, és úgy hajtogatható, hogy a raktér alján is elfér.

Chevrolet Avalanche - egymásba nyílik a csomag- és az utastér
Tanulmány F-Type

Új Jaguar-sorozat?

Jaguar F-Type - egyelőre tanulmányautó 4115 mm hosszal, 1732 mm szélességgel és mindössze 1090 mm magassággal

A 60-as évek legendás E-Type Jaguarjára emlékeztet az az F-sorozatú nyitott kétüléses, amelyet koncepcióautóként mutattak be. Az autó nemcsak a fő tervezési irányok jelzésére alkalmas, hanem arra is, hogy megfigyeljék, milyen érzelmeket vált ki látványa a nézőkből - rendszerint ez a bevezetés előtti utolsó próba. Az F-Type csak vonalvezetésével idézi a 60-as éveket, műszaki tartalma az 1998-as Párizsi Szalonon bemutatott XK 180 tanulmányéhoz áll közel. Motorterében az S-sorozat 240 LE-s V6-osa vagy még erősebb (300 LE) változat hajthatja a hátsó kerekeket automata vagy kéziváltón keresztül, s nem kizárt a négykerékhajtás sem.

Buick-tanulmány




Buick LaCrosse - 4,2 l-es, 32 szelepes V8-motor hajtja az első kerekeket

Hangra vált alakot

A luxuslimuzinok lehetséges fejlődési irányára mutat példát a márka jellegzetes hűtőjét viselő tanulmányautó. Az elöl limuzin, hátul hatalmas rakterű áruszállító hátfalának felső része a tetőlemez alá csúszik, az alja a padló alatt tűnik el, nagy szabad teret nyitva a rakodáshoz. Az elektromosan mozgó hátfal, lökhárító és hátsó ajtó hang utasítására lép működésbe. Műszerek, kapcsolók nem látszanak, ülések helyett fotelek várják az utasokat. A kormány, a gáz és a fék kivételével mindent a hangfelismerő számítógép irányít önmagától, vagy a vezető utasítása szerint. Az információk - ugyancsak szóbeli kívánságra - a szélvédőre vetítve jelennek meg.

Több, mint vízió

Osztálytárs az A-ban

A DaimlerChrysler kétüléses sportkabriót épített az A-osztály alapjára. Az alumínium- és műanyag borítású sportos külső 1,9 l-es motort takar. Bár a gyáriak szerint még nincs döntés a gyártásról, az SLK és a CLK után ez lehet a Mercedes 3. kabriósorozata, amit Európában és a Mercedes brazíliai gyárában is készíthetnek majd. Eddig a Vision elnevezésű kiállítási koncepcióautók (az A-osztály is így kezdte) szériatermékké váltak.

 

 

 

 

Mercedes Vision SLA - koncepcióautó, gyaníthatóan gyártásba veszik

Prodigy kis fogyasztással

Ford Prodigy - a raktér a csomagokat várja, a hibridhajtás eszközei elférnek a motortérben

Vegyes hajtással

A Ford különösen kis fogyasztású középkategóriás prototípusa nagyrészt alumíniumból készült, tükreit a GM tanulmányautójához hasonlóan kamerák pótolják. A mindössze 1082 kg-os, kiváló légellenállású (cd 16,6) Prodigy motorterében a Ford 1,2 l-es négyhengeres, közvetlen befecskendezéses dízelmotorja és egy villanymotor kapott helyet. Az első kerekein hajtott autó dízelének 74 LE-s teljesítményéhez előzéskor és hegymenetben további 47-et adhat a villanymotor.

Hibrid-Precept

Áramvonal

Működőképes az az elektromos/ gázolajos négyajtós, ötszemélyes hibridautó, amely minden idők legkisebb légellenállású családi járműve (cd = 0,163). A General Motors 47 számítógépet zsúfolt a Preceptbe, hogy azok felügyeljék egyebek között a hajtást, a motor és az erőátvitel vezérlését meg az autó hőháztartását. Az első kerekeket két villanymotor (az elülső ülések alatti lítium-polimer vagy nikkel-fémhibrid akkumulátorból táplálkoznak), a hátsókat csekély fogyasztású 1,3-as, közvetlen befecskendezéses turbódízel Isuzu-motor mozgatja (54 LE/40 kW). A fékezési energiát visszanyerni képes, légrugós autó alaphelyzetében a villanymotorral működik (35 kW), a teljesítmény fokozására a dízel bármilyen sebességnél 0,7 s alatt beindítható. A kuplung nélküli kéziváltó ugyanilyen gyorsan kapcsol, az erőátvitel veszteségei minimálisak.

GM Precept - a karosszéria és a futómű nagy része alumínium, a fogyasztás 2,94 l/100 km. A légellenállás csökkentésére a külső tükröket három visszapillantó kamera helyettesíti

Sportautó platóval

Chevrolet SSR - sorozatgyártásba vétele még kérdéses

Elmaradhatatlan pickup

A Chevrolet a 60-as éveket idéző formában egyesíti a sportkupék és a kisteherautók vonalvezetését. Az SSR (Super Sport Roadster) rakterében sok csomag, utasfülkéjében egymás mellett 3 személy, motorházában 6 l-es V8-motor fér el.

Volkswagen Amerikának

Kétarcú

A VW tipikusan amerikai ízlésű koncepcióautóval állt elő: az AAC luxus egyidejűleg szabadidőautó, pickup és lépcsős hátú limuzin, erőforrása 330 LE-s V10 dízelmotor. Hatfokozatú automata váltója Tiptronic-rendszerű. A négykerékhajtású tanulmányautóban négy-öt utas, azok sporteszközei, például a biciklik is könnyen elférnek.

Volkswagen AAC - európai tanulmány, amerikai "filing"
Mexikói Pontiac

Pontiac Aztek - évi 30 millió dolláros kampánnyal és 75 000 darabos eladással számol a GM

Fiataloknak szánják

A szabadidőautó a GM elsőkerékhajtású egyterű padlólemezén jut el a vásárlókhoz nyáron, a japánok konkurenseként. A mexikói gyárban készülő autóba 3,4 l-es V6-motor kerül, opciós ajánlat a négykerékhajtás. A rakodás megkönnyítésére a raktér padlója fiókként hátrahúzható.

Elektromos Corbin-törpe

Személyre szabott

Műanyag héjas, egyszemélyes törpejárműveket készít a Corbin Motors. A városi zsúfoltság enyhítésére szánt Sparrow 2000 szólójármű helyigénye a motorkerékpárokéval azonos, ára viszont nem: 13 900 dollár. Az elektromos hajtású autó legnagyobb sebessége állítólag meghaladja az óránkénti 110 km-t - aligha városi tempó.

Sparrow 2000 - egy feltöltéssel 65-100 km-t tehet meg

Képtár


A Porsche-modellsor csúcsára ér a négykerékhajtású 911 Turbo 415 LE-s 560 Nm-es 3,6 l-es hathengeresével. Az erőforráshoz hatfokozatú kézi- vagy ötfokozatú automata Tiptronic-váltó kapcsolódik. A 911 Turbo 4,2 mp alatt éri el a 100 km/órát, végsebessége 305 km/óra


Az Isuzu egyik szabadidő - koncepciójárműve a KAI. A 3920 mm hosszú, 2700 mm tengelytávolságú autó négy kerekét közvetlen befecskendezéses, 24 szelepes, 3 l-es V6 turbódízelmotor hajtja


A Rolls Royce új Corniche-kabriójából évente 450 darab találhat vevőre (mintegy 350 000 dolláros áron). A modellel a cég visszatér legendás 6,7 l-es V8-motorjához


A BMW 3-as új kabrió változatát tavasszal kezdik el árusítani. A 323 Ci elülső ülései integrált övrendszert, hátsó ülései boruláskor automatikusan kiemelkedő keretet tartalmaznak


A Chrysler Voyager új változatának utcai példányain is szériatartozékok a gombnyomásra nyíló oldalsó tolóajtók. Akadály láttán az érzékelők megállítják a motorizált ajtók mozgását


A Dodge Maxxcab az utasoknak ad elsőbbséget a csomagokkal szemben. A pickuptanulmány luxuskabinjában navigációs és Internet-kapcsolat, mobil irodai központ is utazik


A GMC a 21. századnak szánja a Terradyne - pickupkoncepciót, amelynek szinte minden pontján rakodóhely nyitható, a platója megnyújtható. Erőforrásul 6,6 l-es V8, közvetlen befecskendezéses dízelmotor szolgál


Fél évszázados hagyomány ápolója a hátsó kerekén hajtott, négyszemélyes kabrió. A Chrysler Hemi C erőforrása 5,7 l-es V8, teljesítménye 353 LE


Az amerikai piacon ezekben a napokban kezdik árusítani a Mitsubishi Eclipse Spyder új változatát 2,4 l-es négyhengeres (147 LE) és 3,0 l V6 (200 LE) motorral

Tömörítés

Hetvenhét éves történetének legjobb eladási eredményét érte el a Jaguar. Az S-Type nemzetközi sikere 75 312 darabos értékesítési rekordra vezette a Coventry-központú céget.

Az Egyesült Államokban most bemutatott Ford Focus lett "A 2000. év autója" az észak-amerikai autós újságírókból verbuválódott 47 tagú zsűri döntése szerint. A másik kategóriában a Nissan Xterra szabadidőautó kapta a legtöbb szavazatot.

A General Motors a kiállításon jelentette be, hogy megvásárolja a svéd Saabot, amelynek 1990 óta 50 százalékban volt a tulajdonosa. Az adásvétel részletei, köztük az ár sem ismertek.

Újfajta légzsákot vezet be szabadidőautóiban a Ford. A függönylégzsákot a borulásérzékelő hozza működésbe, hogy enyhítse az oldalára dőlő autó okozta fejsérülést. A légzsák a szokásosnál hosszabb ideig, 6 másodpercig marad felfúvódott állapotban.

A BMW bejelentette, hogy a jövő évtől a Rover Minit is forgalmazza majd az Egyesült Államokban.

Az Egyesült Államok kormánya 1993 óta finanszírozza azt a programot, amelynek célja a nagyon takarékos négyajtósok tömeggyártása. A "Partnerség a járművek új generációjáért" programhoz (európai megfelelője a 3 l-es fogyasztású autók kutatása) kapcsolódik a Ford és a GM prototípusa, a Prodigy, illetve a Precept.

A legkedvezőbb légellenállású luxusautó az új Lexus LS 430 (cw = 0,25). A 4,3 l-es V8 motorú (290 LE) autóval a Toyota elkülönített márkája Európában is meg kíván jelenni.

Amerika legtartósabb garanciáját ígéri az Isuzu. A szabadidőautók erőátvitel-szerkezeteire vonatkozó jótállás 10 évig vagy 120 000 mérföldig (193 000 km) érvényes.

A múlt év vége óta a General Motors tulajdona a Hummer márkanév. Az eddigi modellt H1 néven gyártják tovább, és Chevrolet-padlólemezen elkészült a H2 is, amely elődjénél kisebb, sőt az elképzelések szerint olcsóbb is lesz.

A Porsche is bekapcsolódik a szabadidőautó-üzletbe. A 2002-es modellévtől VW padlólemezen, Porsche-fejlesztésben évente 20 000 dinamikus luxusterepjáró készül Németországban.

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata