70. Genfi Autószalon

Genf hírei

A tóparti svájci városban hetvenedszer vonultak fel az autóipar reprezentánsai. Az idei szalon inkább a piacról, semmint a jövőről szólt, s bár jó néhány márka mutatott be koncepcióautókat, a főszerepet mégis a piacérett konstrukciók játszották. A nagy autógyártók mellett számos manufakturális üzem is kiállított, s az egyedi és kisszériás kocsik az automobilizmus hőskorát idézték.

Új Pajero

Kicserélték

A Mitsubishi úgy dolgozta át teljesen a Pajerót, hogy az megőrizte egyéni megjelenését. A hangsúlyozott sárvédő izmokkal formált karosszéria már önhordó, háromajtós rövid- és ötajtós hosszú változatban készül, míg a kisebb öt-, a nagyobb hét- személyes. A motorválasztékba betört a GDI-technika, a 3,5 literes, 24 szelepes, V6-os, 203 lóerős, 318 Nm nyomatékú motor közvetlen benzinbefecskendezéses. A dízelajánlatot két turbómotor képviseli: az erősebb 3,2 literes, négyhengeres, 16 szelepes, közvetlenbefecskendezéses, 165 lóerős, a benzinest meghaladó 373 Nm nyomatékú, a gyengébb 8 szelepes, előkamrás, 98 lóerős és 240 Nm nyomatékú.


Mitsubishi Pajero - kapcsolható összkerék - hajtással, diffizárral, felezovel. Kérheto intelligens automataváltó is, amely felismeri a lejtot, s visszavált, hogy kielégítse a motorfékigényt
Mazda-terepjáró


Mazda Tribute - új terepjáró az év második felétől a piacon. A beltér jól kihasználható, a hátsó ajtón át 26 colos bringa a kerék kiszerelése nélkül berakható az autóba. A jobbkormányos kocsikat Japánban, a balkormányosokat az Egyesült Államokban gyártják

Divathullámlovas

A Mazda sem akar kimaradni a terepjárók és szabadidőautók profittal csábító üzletágából. A piac kihívására a válasza a 4,4 méter hosszú és 2,6 méter tengelytávú, állandó összkerékhajtású ötajtós Tribute. A kocsi kezdetben két benzinmotorral kerül le a szerelőszalagokról; a kisebbik négyhengeres, 2,0 literes, 16 szelepes, 125 lóerős, a nagyobb 3 literes, 24 szelepes, V6-os, 220 lóerős, és csak automataváltóval kapható. Jövőre teljesen új, common rail rendszerű dízelmotort ígérnek. A felfüggesztés minden keréknél független, a kerekek közt a hajtóerőt elektronikusan vezérelt diffik osztják el, a hajtás pillanatnyi helyzetét műszerfali kijelző mutatja. Szériafelszerelés a blokkolásgátló, a pánikfékrendszer, a két elülső és a két oldalsó fejlégzsák.

Kompaktautó Indiából

Dél-európai kezdet

A Tata-konszern a Mercikre emlékeztető furgonok után alsó--középkategóriájú autóval lepte meg az autósvilágot. Az Indica nevű ötajtós kocsi formáját az olasz IDEA-stúdió rajzolta, a hossza 3,6 méter, szélessége 1,6, magassága 1,48 méter. A kocsit 1,4 literes, 75 lóerős benzines, vagy azonos hengerűrtartalmú 54 lóerős, előkamrás dízelmotor hajthatja, mindkettőt a Tata fejlesztette egy francia mérnöki iroda bevonásával. Figyeltek a biztonsági követelményekre is, a prototípusokat európai szabványok szerint törték, az ülések kicsúszásbiztosak. Az Indicát Európában először Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában dobják piacra.


Tata Indica - az európai piacon az olcsó autót keresők új alternatívája lehet a kocsi. A világpiaci pozícióra törő indiai autóipar terméke blokkolásgátlóval, légzsákokkal és szervokormánnyal is kérhető
Új Kia


Kia Rio -- a koreai autó európai stílusjegyeket vegyít az ázsiai formatervező iskolától megszokott vonásokkal. A Rióhoz blokkolásgátló és négyfokozatú automataváltó is rendelhető

Ártörő

A dél-koreai autógyár a középkategóriában küldi harcba a négy és öt ajtóval készülő új Riót. Az új modell a régi ázsiai nótát fújja: sok extra, alacsony alapár. Az ötszemélyes, 4,21 méteres Kia 1,3 és 1,5 literes motorokkal készül. A kisebb erőforrás 84, a nagyobb 108 lóerőt teljesít, az előzővel 172 km/órára, az utóbbival 185-re képes a Rio. Minden változat gyári felszerelésébe tartozik az indításgátló és a központi zár.

Megújult RAV4

Divatbarát

A Toyota Celicát idéző formát kapott az utolsó porcikájáig új RAV4. Megnőtt a tengelytávja és a hossza, a beltere magasabb és szélesebb, teljesen új a karosszériája, csak a hangulatában maradt meg az előd egyénisége. A továbbra is három és ötajtós kasztnival gyártott autó két új, változó szelepvezérlésű motort kapott. A kisebb 1,8 literes, 125 lóerős, 161 Nm nyomatékú, a nagyobb 2,0 literes, 150 lóerős, 192 Nm nyomatékkal. Az erősebbhez négysebességes automata váltó is kérhető. Az ötajtós változathoz alapfelszerelésként adják a blokkolásgátlót és a pánikfékrendszert.


Toyota RAV4 -- alapfelszereltség a kétoldali légzsák, az övfeszítők, az överő-határolók, az ostorcsapás hatást csökkentő új üléskonstrukció, a hátul ülők övei is hárompontosak. A kocsi ősztől kapható

Toyota-egyterű

Táguló belvilág


Toyota Previa -- 9,4 literes átlagfogyasztás, 185 km/óra végsebesség, 10,9 s gyorsulás 0-ról 100 km/órára. A minimum másfél tonnás önsúlyt figyelembe véve kedvező adatok

A Toyota bemutatta a teljesen új Previát, amelynek a hivatalos forgalmazása talán Magyarországon is beindul. A lendületes formájú, 4,7 méter hosszú autó 6-8 személy szállítására képes, tengelytávja az elődjéhez képest 40 mm-rel nőtt. A beltér tág határok közt variálható, a hátsó ülések kiszerelhetők. A kocsi motorja középről előrement és változó szelepvezérlésű 2,4 literes, hengerenként négyszelepes, 155 lóerős, 225 Nm nyomatékú. A kocsi alapfelszereltségéhez blokkolásgátló, pánikfékrendszer és teljes légzsákellátottság is hozzátartozik.

Új elvű Saab-motor

A Saab mérnökei meglepő technikai újítással álltak elő: mechanikus úton változtatják új 1.6 literes, öthengeres, feltöltős kísérleti motorjuk kompresszióviszonyát. Az SVC(Saab Variable Compression-motor felépítése leginkább gyártási, kivitelezési szempontból számít bonyolultnak, működésmódja egyszerűbb. Vízszintesen kettéosztották a motorblokkot, az alsó részben forog a főtengely, a felső pedig egy "összenőtt" hengerfej és hengersor öntvény. Egy hidromechanikus szerkezet a motorvezérlés utasításának megfelelően billenti a motor felső részét az alsóhoz képest. A dugattyúk lökete így változatlan marad, de mivel feljebb kerül a "hengerfej", no az égéstér, csökken a kompresszió. A motorirányítás 8:1-től egészen 14:1-ig képes változtatni a kompressziót. A megoldás értelme, hogy kis terhelésű autópályaüzem esetén a motor nagy kompresszióval, jó hatásfokkal üzemel; nagy terhelésnél a mechanikus feltöltő beindulásakor sem kopogásos az égés, ekkor ugyanis az alsó értékre csökken a kompresszió.

Változó égéstér


Új Saab-motor -- változtatható kompressziójú, maximális teljesítménye 225 lóerő. A hengerfej és a hengersor egybeöntött kivitele bonyolítja a gyártást és rontja a szerelhetőséget, viszont a feltöltött motoroknál fontos hűtőcsatornák kialakítása optimális

Frissensültek

Kívül-belül nagyobb lett az új Nissan Maxima QX. A kocsi kizárólag V6-os benzinmotorokkal készül, a kisebb 2 literes, 140 lóerős, a nagyobb 3 literes 200 lóerős

A Ferrari elkészítette 360 Modena nyitott változatát, a Spidert. A Pininfarina tervezte középmotoros bestia 3,6 literes V8-asa 400 lóerős, végsebessége 290 km/óra felletti, 0-ról 100 km/órára 4,6 s alatt gyorsul.

A Seat elkészítette az Ibiza és a Cordoba sportos változatát. A "Cupra" melléknévvel piacra lépő mindkét modell a VW konszern közös 1,8-as, 150 lovas turbómotorját kapta, ezzel 8 s alatt érik el 0-ról a 100 km/órát, 220 km/óráig gyorsulnak. A szériaautóknál vadabb a kinézet, keményebb a futómű, a felnik 16 colosak.

Új arcot kapott a Mazda Demio. A beltér is változott, továbbá új az 1,5 literes, 75 lóerős motor. Felszereltségben nagyot lépett az autó, oldallégzsák és pánikfékrendszer is kérhető hozzá, alapfelszerelés az övfeszítő és az överő-határoló az elülső légzsákokkal.

A BMW 3-as sorozatának autói júniustól már állandó összkerékhajtással is kérhetők. A hajtást és az erőelosztást elektronika felügyeli, a rendszer diffizárral is operál. Az összkerekes kis BMW-khez szériafelszerelés a DSC- menetstabilizáló rendszer.

Felfrissült a Ford Galaxy. Az arcfrissítés kívül az első és a hátsó lámpákat érintette, belül a műszerfal változott. Új a Galaxy 2,8 literes, V6-os, 204 lóerős csúcsmotorja, csakúgy, mint a hatfokozatú kézi-, és a négy- meg ötgangos automata váltók

A Volkswagen is elkészítette közvetlen befecskendezéses benzinmotorját. A Lupóba épített 1,4-es motor közös csöves befecskendező rendszerében 100 bar a nyomás. A finom porlasztást adó befecskendezéssel a 105 lóerős Lupo FSI fogyasztási átlaga nem egészen 5 liter/100 km

Képtár


Seat Salsa - az Alfa Romeo egykori formatervezője Walter de'Silva kézjegyét viseli a Seat-sebességre született koncepcióautója, amely azt példázza, miként fér meg egymás mellett a sportos vonalvezetés és a praktikum. A Seat Leonnál rövidebb, 2+2 személyes autó 250 lóerős 2,8 literes VR6-os motort és összkerékhajtást kapott, 7,5 s alatt gyorsul százra, a végsebessége 245 km/óra


Mazda RX-EVOLV - elképzelés az új évezred sportautójáról. Négyajtós, négyszemélyes, a tető "B" oszlop nélküli. A motorja természetesen Wankel, kéttárcsás, 280 lóerős, 226 Nm nyomatékú, a főtengely 10 000-et is foroghat percenként. A 20 colos felnik alatt 19 colos féktárcsák vannak, elöl hatdugattyús nyergekkel. Tartozék az elektronikus menetstabilizáló. A slusszkulcs szerepét azonosító kártya vette át


Hispano Suiza H.S. 21 - az 1904-ben, Barcelonában alapított Hispano Suiza-márkát éleszti fel a szintén barcelonai MAZEL-- cég. A kétüléses, középmotoros kupé V10-es, 5 literes motorjának hengersorait egy-egy turbó mérgesíti, teljesítménye 500 lóerő, nyomatéka 580 Nm. A mindössze 4,55 méter hosszú "rombolóról" nem közöl menetteljesítmény - adatokat a gyár


BMW X5 Le Mans - szörny négy keréken. A 24 órás versenyen tavaly futott McLaren-BMW versenyautó továbbfejlesztett hatliteres V12-es motorját dugták a bajorok az X5 testébe. Az erőforrás 700 lóerős, 720 Nm nyomatékot ad, a kocsi végsebessége 278 km/óra, gyorsulása 0-ról 100 km/órára 4,7 s. A 20 colos felnikre húzott gumik mérete 315/35


Tata Aria - élethű famakett az indiai roadster tervről. Megépülve a kétszemélyes, 3,7 méteres kocsi 140 lóerős motort kap, amellyel 225 km/órás sebességet érhet el


EDAG 2000 - elképzelés az új limuzingenerációról. A német mérnöki iroda szerint a négyajtósok is egyterűsödnek. A két kategóriát próbálták meg összegyúrni, a limuzineleganciába oltották a praktikus utasteret


Toyota Yaris Cabrio Concept - szériagyártás-szagú kabrió a Yaris bázisán. Áttervezett lökhárítók, küszöblécek, 15 colos könnyűfém kerekek 195/50-es gumikkal, a beltérben sportkormány, kétszínű ülések, fémpedálok és váltóbox. A gyár a közönség reakciójától teszi függővé a gyártást


Toyota NCSV - összegyúrva egy kupé, egy kombi és egy limuzin formája és funkciója. A belvilág teljesen elektronikus, a műszerfal egy központi képernyő. A hátsó ülés 12 cm-rel előrébb húzható, ekkor a csomagtér 1,5 méter hosszú


Bertone Slim - városi, széltében felezett autó, a két utazó egymás mögött ül. Az ajtók kabintetőszerűen nyílnak, a motor a városi üzemre optimalizált 505 cm3-es kéthengeres Lombardini


Renault Koleos - se nem közúti, se nem terepjáró. A felfüggesztése változtatható magasságú, maximum 170, minimum 160 centiméter magas lehet az autó. A magasságállítást sebességtől és az útfelület minőségétől függően számítógép végzi hidraulikus és pneumatikus rugókkal. A Koleos kétmotoros: a benzines az első kerekeket, az elektromos a hátsókat hajtja


Peugeot 607 Feline - a tanulmány - roadster igazi technikai csemege. A méhsejt szerkezetű elemeknek és a szénszálas műanyagoknak köszönhetően a kétüléses autó mindössze 900 kg súlyú. A nyitható tető félállásban is rögzíthető, az ajtók pedig az oldalfalakba csúszva nyílnak


Coggiola - a kis olasz formatervező cég óriás-terepjárója. Az 5,35 méter hosszú, 2,28 méter széles és 2,22 méter magas masztodon 3200 kilós tömegét 195 lóerős 6,5 liter lökettérfogatú V6-os turbódízelmotor mozgatja maximum 134 km/órás sebességgel. Az autó 40 centiméteres hasmagassága következtében a beszállás nem egyszerű feladat


Morgan Aero 8 - alu autó a világ legöregebb családi tulajdonú autógyárától. A hátsókerékhajtású kétüléses roadstert BMW eredetű, 4,4 literes, 286 lóerős V8-as motor hajtja. Az egytonnás autó 260 km/óra feletti végsebességre képes, és kevesebb mint 5 s alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára


Cadillac IMAJ - öszkerékhajtású szuperluxus autó. A feltöltős, visszahűtős motor 425 lóerőt teljesít, az erő ötfokozatú automataváltón át jut a 20 colos kerekekig. A GM birminghami formatervező központjában tervezett autó utasai tévézhetnek, zenét hallgathatnak, internetezhetnek és e-mailt is küldhetnek menet közben

Karmann Coupe - új tetőnyitó szerkezet, autóba ültetve. A Karmann kifejlesztett egy három elemből álló, nyitható keménytetős típust, amellyel csökken az összecsukott teto által a csomagtartóból elfoglalt hely. Az új tetőrendszer egyharmadával kevesebb helyet foglal el, mint a Mercedes SLK-é

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata