Mennyi idő alatt lopják el az autókat? (1999. november 30.)

VESZTESEK ÉS GYŐZTESEK

Az angliai What Car autós havilap évről-évre profi módszerekkel is megpróbálja a szigetországban kapható legnépszerűbb autókat "ellopni". A lista sorrendje gyakran változik, mégpedig annak hatására, hogy a tolvajok is komolyabb módszereket vetnek be. Eredményességük az autók bukását jelenti a tesztben és a lopási statisztikában való feljebb kerülésüket a gyakorlatban. A gyárak általában komolyan veszik a tekintélyes lap kritikáját és igyekeznek módosítani autóik lopásvédelmi rendszerét. A jó eredményt elért modellek gyártói ugyanakkor a lehető legtöbb helyen felhasználják a tesztet hírnevük érdekében. így tett a BMW is, ahonnan a What Car cikkének szöveghű fordítását kaptuk és az alábbiakban közreadunk.

HOGYAN TESZTELTÜNK?

Ismét konzultáltunk az angol Belügyminisztériummal (BM) és a rendőrség Tudományos Fejlesztések Csoportjával, hogy meggyőződjünk arról, hogy tesztjeink olyannyira valósak-e, amennyire csak lehet. A BM kiadott egy rendőrségi dokumentumot Új Autók Védelmi Kódexe címmel, mely tesztjeink alapjául szolgált. Minden gyártó kapott ebből egy példányt, hogy pontosan tudják, mire számítsanak.
A BM kódexét alapul véve kialakítottuk saját pontozási rendszerünket, mely lehetővé teszi, hogy az autókat annak megfelelően rangsoroljuk, hogyan teljesítettek a "támadási" tesztek során, és milyen egyéb védelmi eszközöket vonultattak fel.
Meg kell jegyezni, hogy bár "támadási" tesztként (attack test) definiáltuk a teszteket, semmiféle sérülést nem okoztunk a kocsikon. Tesztelőink a hétköznapi és a profi tolvajok módszereit használják a fentiekhez hasonlóan: megpróbálják kijátszani az autók védelmi rendszerét anélkül, hogy rongálást végeznének. Mindenek előtt azért, mert a profi tolvaj sem akarja feladni zsákmányát, és a rongálásokat is ki kell cserélni, még mielőtt újra eladja az autót.
A BM kódexe felsorolja azokat az eszközöket is, melyek felhasználhatók a tesztek során - hétköznapi dolgok, melyek minden bevásárlóközpontban megvásárolhatók.
Minden autó max. 100 pontot kaphat az alábbi bontás alapján:

NYITÁSI TESZT - 25 pont
"Az ellenálló zárrendszer áll az autó védelmének frontvonalában" - mondja a BM kódexe. "A zárrendszer működési mechanizmusa ellen kell álljon mindenféle fizikai támadásnak, egy min. 2 perces nyitási idő alapkövetelmény a teszt során."
Tesztjeink "sérülésmentesek" voltak, a módszereket és eszközöket a hétköznapi tolvajoktól vettük át. A teszt rendkívül egyszerű, az autó vagy megbukik, vagy átmegy, köztes megoldás nincs.
A BM rákényszeríti a gyártókat, hogy reteszelt zárakkal lássák el autóikat, de az megfelelően burkolt legyen - tesztelőink túl sok olyan zárrendszert találtak, melyet nem megfelelő burkolattal védtek, így azok továbbra is a tolvajok könnyű prédájává válhatnak. Azok az autók, melyek a kívánt 2 percig távoltartották tesztelőinket, 25 pontot kaptak.

ELINDULÁSI TESZT - 25 pont
Törvény írja elő, hogy Nagy-Brittaniában minden új autót indításgátlóval kell felszerelni, s a BM-nek megvan a megfelelő követelményrendszere az indításgátlókkal szemben. A kódex kimondja: "A hatékony indításgátló megakadályozza, hogy az autót beindítsák. A támadásoknak legalább 5 percig ellen kell állnia." Így ahhoz, hogy 25 pontot kapjon, az indításgátlónak 5 percig meg kell akadályoznia, hogy elvigyék a kocsit. Ezalatt tesztelőink szabadon kapható eszközökkel próbálják feltörni az autót a tolvajok körében jól ismert technikákat alkalmazva.
Idén nem állítottuk meg az órát, ha az autó elindult, hanem lemértük, mekkora távolságot tudnak megtenni tesztelőink a hátralévő időben.

LÁTHATÓ ALVÁZSZÁM - 10 pont
10 pontot kapott az az autó, melynek alvázszáma (VIN) - mely egy védett táblácskán van feltüntetve - a szélvédőn át jól látható. Ez segíti a rendőrséget, hogy ellenőrizze a kocsi eredetét, regisztrációs számát, színét anélkül, hogy közvetlenül hozzányúlnának a kocsihoz. Ha az alvázszámot a szélvédőbe gravírozták, akkor nem jár pont, mert az üveget kicserélhetik. Idén volt néhány olyan kocsi, melynek látható volt ugyan az alvázszáma, de nagyon nehezen lehetett elolvasni.

AZONOSÍTOVAL ELLÁTOTT ALKATRÉSZEK - 10 pont
A BM megköveteli, hogy legyen "legalább 10 főalkatrész, melyet alvázszámmal vagy más lekövethető egyéni azonosítóval láttak el." Manapság mivel az ellopott autók nagy részét darabokra szedik, a jelölt alkatrészek óriási segítséget nyújtanak a rendőrségnek az ellopott alkatrészek beazonosításában, illetve a szervezett tolvajbandák elleni küzdelemben. Idén megnőtt azon gyártóknak a száma, melyek azonosítóval ellátott alkatrészeket kínálnak. Azok az autók, melyek legalább 10 ilyen alkatrészt tartalmaznak 10 pontot kaptak.

GRAVÍROZOTT ÜVEGEK - 5 pont
Egy egyedi jel begravírozását az ablakokba nem követeli meg a BM, viszont kimondja: "a rendszám oldalablakokba történő begravírozása segíti a kicserélt üvegek azonosítását, s hatékonyan elrettentheti a profi tolvajokat." Számos szélvédő szerviz ingyenesen nyújtja ezt a szolgáltatást.

RÁDIÓ - max. 10 pont
A beépített audio renszerek továbbra is a tolvajok egyik legkedveltebb célpontja maradt, még akkor is, ha sok gyártó olyan készülékeket szerel be, amelyek csak egy bizonyos modellbe passzolnak. Jóllehet ez némiképp távol tartja a tolvajokat, de még mindig elég nagy üzlet a gyári magnót ellopni, melyet később egy hasonló modellbe be lehet építeni.
Ezért azokat a gyártókat, akik csak egy modellbe vagy egy márkába passzoló rádiót kínálnak, 5 ponttal jutalmaztuk. 5 pont járt akkor is, ha a rádió levehető előlapos, lehetelenné téve a készülék későbbi használatát. 10 pont csak akkor volt kapható, ha a rádió integrált, és teljesen használhatatlan, ha ellopják.

BIZTONSÁGI KERÉKCSAVAROK - 5 pont
A keréklopás óriási probléma, s nem csak a díszes felnik értékesek. A BM kimondja: "Minden nagy értékű alufelnit zárral kell felszerelni, vagy valami alternatív megoldással, mely megnehezíti a lopást, s a gyártóknak ezt az opciót más tárcsák védelmére is nyújtaniuk kell." Mivel egy komplett tárcsa és gumicsere kb. 75 fontba kerül, úgy gondoljuk, a biztonsági kerékcsavarok (melyek kb. 5 fontba kerülnek) nem jelentenek nagy költséget a gyártóknak.

VÉDETT PÓTKERÉK - 5 pont
Néhány gyártó változatlanul ragaszkodik ahhoz, hogy a pótkereket a gépkocsira kívülről rögzítse. Még akkor is, ha a lehető legjobban védik, egy határozott tolvaj megpróbálhatja ellopni. 5 pont járt, ha a pótkereket biztonságosan az autó belsejében rögzítették, vagy ha megfelelő védelemmel látták el.

VÉDETT TÁROLÓREKESZ - 5 pont
Az utolsó 5 pont azért járt, ha van védett tárolórekesz a csomagtérben az értékesebb holmi számára. Nem jó, ha van csomagtérnyitó-gomb az autóban, mellyel a tolvaj kinyithatja a poggyászteret, amennyiben betöri az ablakot. Az autóipar régóta azokat az embereket okolja az efajta bűnözésért, akik a kocsiban szem előtt hagyják értékeiket. Mi most visszadobjuk a labdát az autógyártóknak, gondoskodjanak egy védett tárolórekeszről, melyet nem tud kinyitni a tolvaj, ha benyúl a kitört ablakon.

a., KÖZÉPKATEGÓRIÁS AUTÓK TESZTJE

   A LEGTÖBB PONTOT A LEXUS KAPTA

    Maximum pontszám. Ez az amit már nagyon várunk, azóta, hogy évekkel ezelőtt elkezdtük összeállítani a legvédettebb autók listáját. De csak nagyon kevesen gondoltuk, hogy az első ilyen kocsi egy japán autó lesz. Szívből gratulálunk a Lexus IS200-nak. Kerek 100 pontjával nem csak a középkategóriát vezeti, hanem az 1999-es összesített listát is. A biztonság nem téma Japánban, ezért a Lexus IS200 eredményei még lenyűgözőbbek. Ahhoz, hogy megtudjuk, hogy mennyire biztonságos az autó, csak vessünk egy pillantást az eredményeire. Az utóbbi években a BMW vitte el a pálmát kategóriájában, s az új 3-as megőrizte a tavaly elért, kiválónak számító 95 pontját. A Rover 75 és a Saab 9-3 is szépen teljesített. Mint ahogy azt újra és újra elismételjük, nem érdemes a babérokon ülni. Ami ma a legbiztonságosabb autó, holnap az már a tolvajok célpontja. És ők éppoly keményen dolgoznak, mint a gyári mérnökök. A Lexus kijelölte a többiek számára a követendő utat.

AUDI A4 1.8T SPORT - 40 pont
Egy olyan kategóriában, ahol a kiváló minősítés alapkövetelmény, az Audi A4 vesztett tekintélyéből. Ez volt az egyetlen középkategóriás autó, mely megbukott a nyitási és az elindulási teszten. Sőt, még a reteszelt zár sem tudta távoltartani a lehetséges tolvajokat. 31 másodpercen belül kinyitottuk az autót, és a megengedett 5 perc alatt 1.8 mérföldet tettünk meg a kocsival. Az Audinak javítania kell az immobilizer biztonsági működésén. Legalább más dolgokra odafigyeltek: a magnó egyénileg beszerelt, látható alvázszám, zárható a tárolórekesz, és biztonsági kerékcsavarok vannak.. A gravírozott ablakok jót tennének.

BMW 328i - 95 pont
Ha a BMW mindenre kiterjedő biztonsági rendszerrel rendelkezik, vajon miért nincsenek gravírozott ablakai? Ha a 3-as sorozat ablakai gravírozva lennének, csatlakozhatna a Lexus IS200-hoz a lista élén. Mivel ezzel nem rendelkezik, osztoznia kell más BMW-kel és a Ford Focussal a második helyen - mely azért még mindig elég védett ahhoz, hogy a 3-as tulajdonosoknak ne kelljen aggódniuk autójuk biztonságáért. További plusz, hogy a BMW minden kísérletnek ellenáll - ha elhagyják, vagy ellopják a kulcsok valamelyikét, az elektronikusan letiltható a hivatalos BMW márkakereskedésekben. S ekkor egyben talán az ablakokat is begravírozzák.

LEXUS IS200 - 100 pont
Semmi kétség, hogy a ma a Lexus IS200 a legvédettebb autó a piacon. Sikerrel teljesítette mind a nyitási, mind az elindulási tesztet, reteszelt zárjai távoltartják mind a hétköznapi, mind a profi tolvajokat, látható az alvázszám, számos alkatrész azonosítóval ellátott, biztonsági kerékcsavarok, és az oldalablakok gravírozottak. A belső csomagtérnyitó kétszeresen vezérelt, az audio berendezés a fejegységtől független erősítőről üzemel, így nem érdemes azt ellopni. Ez valóban olyan mérce, melyet minden gyártó szeretne elérni.

ROVER 75 1.8 CLUB - 65 pont
Az általunk "Év Autójának" választott Rover 75 eredményei csalódást keltőek a 3-as sorozathoz és a Lexus IS200-hoz képest, de semmi esetre sem mondhatók rossznak. Tesztelőinknek 1 perc 2 másodpercbe telt bejutni a kocsiba, de az indításgátló elég jó volt ahhoz, hogy az autót ne tudják elvinni. Az extraként rendelhető védelmi felszerelések listája bőséges, beleértve az ablakok gravírozását, és a gyári magnót az egyénileg beszerelhető helyett.

SAAB 9-3 2.0 CABRIO - 60 pont
A 9-3 Cabrio ugyanannyi pontot szerzett, mint tavaly a limuzin. Tesztelőink 42 másodperc alatt feltörték a kocsit, annak ellenére, hogy a gyár miket írt a védelmi felszerelések listájára. Az indításgátló dicsérendő, és a SAAB végre felismerte az ablakok gravírozásának jelentőségét. Az alkatrészeket viszont azonosítóval kellene ellátni.

c., FELSŐ KÖZÉPKATEGÓRIÁS ÉS LUXUSAUTÓK TESZTJE

    A LUXUSAUTÓK ELBUKTAK

    Logikus, hogy a legdrágább autók vásárlói a legnagyobb védettséget várják el. Az esetek nagy többségében viszont nem kapják meg.
    A gyártóknak be kell látniuk, hogy ezek az autók a tolvajok kedvencei, és összesen 40 pont nem elegendő. Ha a kisebb tömegautók mint a Ford Focus vagy a Nissan Primera kétszer nagyobb pontszámot tudnak elérni, akkor ezek miért nem?
    Legalább a BMW továbbra is magas szintű biztonságot nyújt. De a luxusautók kategóriájában elfoglalt első helye veszélyben van. Míg az 520i esetében tesztelőink hoppon maradtak, a 7-es sorozatba már be tudtak jutni. Sőt, mi több, a Jaguar a BMW babérjaira tör - az új S-type rendkívül jól teljesített.

ALFA ROMEO 166 2.0 TS - 50 pont
Az Alfa bebizonyította, hogy néhány területen meg tudja szorongatni a BMW-t, de a biztonság nem tartozik ezen területek közé. A reteszelt zárak és a zártakaró lemezborítás hiányában, tesztelőink 5 másodpercen belül bent voltak az autóban, ami eléggé megdöbbentő és gyenge eredmény egy ilyen új autótól. Éppúgy csalódást keltő az a tény is, hogy nincsenek azonosítóval ellátott alkatrészek az autón, és hogy az alvázszámot csupán begravírozták az első és a hátsó szélvédőbe, nem pedig egy jól látható táblácskára írták fel. Az egyetlen pozitív hír az Alfa tulajdonosok számára, hogy a 166-os maximális pontot kapott a gyárilag beépített hifiért és az indításgátlóért, mely megakadályozta az indulást a kocsival.

AUDI A6 2.8 QUATTRO - 40 pont
Az Audi A6 kapta a legkevesebb pontot a csoportban, de nem sok kellett volna a jobb helyezésért. Ha a reteszelt zárak csak 1 másodperccel is tovább tartanak ki, a kocsi átment volna a nyitási teszten. Mivel nem ez történt, az autó megbukott a nyitási és az elindulási teszten, az indításgátló a biztonság hiányában szenved mikor szembesül a tolvajok által használt legújabb technológiával. Csak az azonosítóval ellátott alkatrészekért és a látható alvázszámért kapható pontok segítettek abban, hogy a végeredmény kevésbé legyen kiábrándító.

AUDI A8 2.8 QUATTRO - 40 pont
Az Audi kettős bukása ebben az osztályban. Az A6-hoz hasonlóan a sokkal drágább A8 is megbukott a nyitási és az elindulási teszten. Sőt, annak ellenére, hogy sokkal drágább, mint az A6, reteszelt zárakkal sem rendelkezik, ebből kifolyólag még kevesebb idő kellett a bejutáshoz, mint a kisebb az A6-nál. Mint az A6-nál, itt is a látható alvázszám és az azonosítóval ellátott alkatrészek javítottak az eredményen. A tesztelőknek tetszett az Audi elektromos csomagtérnyitó gombja.

BENTLEY ARNAGE - 55 pont
Az árát tekintve a Bentley Arnage messze megelőzi a tesztben szereplő többi autót. De a védettsége nincs olyan jó, mint azoké az autóké, melyek a Bentley 145.000 fontos árának töredékébe kerülnek. Általában véve átlagon felül teljesít, a legnagyobb csalódást a zárrendszer kelti. Ugyan rendelkezik reteszelt zárakkal, de a tesztelőink hamar rájöttek, hogy nincs zártakaró lemezborítás, így 8 másodpercen belül bent voltak. Talán hasonlóan sokkoló, hogy a biztonsági kerékcsavar nem széria. Egyébként vigasztalhatja a Bentley-t a BMW-szállította indításgátló, mely kiállta az elindulási tesztet. A látható alvázszám és az azonosítóval ellátott alkatrészek megfelelő száma bizonyítja, hogy a Bentley teljesen tudatában van a kor védelmi követelményeivel.

BMW 520i - 95 pont
Idén, úgy, mint tavaly, a BMW 5-ös sorozat áll kategóriája élén. "Egész egyszerűen a védelmi rendszer csúcsszinvonalú" - nyilatkozta egy tesztelő. Nem tudták feltörni a kocsit, vagy elindulni vele. Még meggyőzőbb az autó teljesítménye, ha figyelembe vesszük, hogy a tavalyi év legjobbjai közül (pl.: BMW 740i, Jaguar XJ8) idén sokan visszaestek néhány területen. A teszt minden részén nagy benyomást keltett a BMW 520i. Csupán a gravírozott oldalablakok hiányának tudható be, hogy nem tudta megszerezni a maximális 100 pontot.

BMW 740i - 70 pont
Már egyszer említettük, de most elmondjuk újra: az autógyártók nem engedhetik meg, hogy pihenjenek, és az előző évi eredményekben bízzanak. Majdnem olyan gyorsan lépést tartanak a tolvajok a technológiával, mint ahogy a gyártók kifejlesztenek egy új védelmi rendszert. Ez történt a BMW 7-sel is. A tavalyi év győztese idén is beérhette volna kisebb testvérét az 5-ös sorozatot szinte hibátlan teljesítésével (csak a gravírozott ablakok hiányoztak), ha a zárak nem buknak el a teszten. "Meglepődtünk, hogy milyen könnyű volt idén kijátszani a zárakat" - mondták a tesztelők. Ennek ellenére 70 pont kiváló eredmény egy olyan autó számára, mely a tesztnek csupán egyetlen részén bukott meg.

CADILLAC SEVILLE - 65 pont
Nehéz volt megfelelni az európai követelményeknek a Cadillac számára, de a Seville eredményei nem rosszak. Bár a zárak 10 másodpercen belül megadták magukat, az indításgátló hatékonyan működött. A több mint 10 azonosítóval ellátott alkatrészért, a látható alvázszámért és a biztonsági kerékcsavarokért kapható pontok hozzájárultak ahhoz, hogy az amerikai cég bebizonyítsa, komolyan gondolja az európai védelmi követelményeket.

JAGUAR S-TYPE 3.0 V6 - 90 pont
Két éve fut már az utakon, s a Jaguar osztozik a dicsőségben a BMW-vel ebben a kategóriában. Hasonlóan ellenfeléhez, a BMW-5-ös sorozathoz, az új Jaguar S-type-t is oda-vissza dicsérték a védettségéért. Tesztelőink szerint az egész rendszer kiváló, és megfelelt a nyitási és az indítási teszten is. Csupán azért vesztett pontokat, mert az ablakok gravírozása csak utólag végeztethető el, és a magnó nem teljesen integrált.

JAGUAR XJ8 4.0 - 65 pont
Az XJ8 szinte teljesen követi a BMW 7-esnél leírtakat - tavalyi győztes, lemaradó technikával. A reteszelt zárak csak részben burkoltak, és nem tudnak úgy teljesíteni, mint tavaly, 2 percig távoltartva tesztelőinket. Jóllehet erősködni kell, ami elég lehet a legtöbb hétköznapi tolvaj elijesztéséhez. Egyébként az XJ8 eléri a kisebb S-type védelmi szintjét. Bárcsak megkapná az S-type zárjait!

MERCEDES S320 -70 pont
A világ legjobb limuzinjának nevezték, de az új Mercedes S-osztály nem a legvédettebb autó. Sajnos a reteszelt zár védőburkolata nem túl jó, és így 15 másodpercen belül bejutottunk az utastérbe. Ez az egyik rés a Mercedes védelmi pajzsán. A Mercedes a zárak javítását ígéri, viszont szériában kínál törésbiztos üveget.

SAAB 9-5 2.3T ESTATE - 55 pont
A tavalyi teszthez hasonlóan a tesztelőink röpke 45 másodperc alatt be tudtak jutni a kocsiba. Viszont elindulni már nem sikerült. Az autó javára írható a szériában adott látható alvázszám és a gravírozott ablakok. A tesztelőink figyelmeztetése: "A pótkerék olyan erősen van beszerelve, hogy nehéz kiszerelni, mikor szükség lehet rá."

VOLVO S80 T6 - 65 pont
Csak a zárrendszer és a gravírozott ablakok választották el a Volvo zászlóshajóját a maximális pontszámtól. Plusz 300 fontért vehetünk törésbiztos oldalablakokat. Csak 12 másodpercbe telt bejutni a kocsiba, ami a védőburkolat hiányára vezethető vissza. Egyébként nagyon jó teljesítményt nyújtott a kocsi, beleértve a látható alvázszámot, a több mint 10 jelölt alkatrészt, a védett biztonsági kereket, és az értékek számára kialakított tárolóhelyeket.

e., SPORTAUTÓK TESZTJE

   BMW OSZTOZIK AZ ELSŐ HELYEN

    Mekkora visszaesés! A tavalyi kategóriagyőztes, a Volvo C70 óriásit zuhant a lista éléről, s ma a sor alján található. 1998-ból további két autó, a Subaru Impreza Turbo és a Porsche Boxster kicsit nagyobb kihívást jelentett az idén. Csalódást keltett viszont a TVR Chimaera, mely szégyenteljes 10 pontjával zárja a listát. A tesztben szereplő többi 9 autó 65 pont felett teljesített, a BMW 323Ci és a Ford Cougar 95 ponttal osztozik az első helyen. De vajon miért nem növeli a dicsőségét egyetlen gyártó sem a gravírozott ablakokkal?

AUDI TT 1.8T QUATTRO - 65 pont
Elképesztően jó külsejével általunk az "Év Coupéja"-nak választott Audi TT kétségkívül mágnesként fogja vonzani a tolvajokat, és csalódottan tapasztaltuk, hogy ők 62 másodperc alatt fel fogják törni a kocsit. Mivel biztonsági rendszerének nagy részét az A4-ből vették át, ezen nincs mit meglepődni. De az A4-gyel ellentétben az indításgátlója fejlettebb, így a TT megfelelt az elindulási teszten. Sajnos a gravírozott ablakok hiánya és az magnó átlagon aluli biztonsága 65 pontra csökkenti a végeredményt.

BMW M5 - 70 pont
Az M5 sokkal nagyobb figyelmet kelt, mint a szokványos 5-ös sorozat, ezért sajnálatos, hogy nem részesül azonos védelemben. Az M5 majdnem visszatartotta a tesztelőinket, de 16 másodperc híján tulajdonképpen megbukott a nyitási teszten. Ennek ellenére a tesztben szereplő többi BMW-hez hasonlóan könnyedén teljesítette az indulási tesztet. A gravírozott ablakoktól eltekintve teljes pontszámot szerzett. És ha a kulcsokat elhagyják vagy ellopják, azok elektonikusan kikapcsolhatók a BMW márkakereskedésekben.

BMW 323Ci - 95 pont
Olyan kár, hogy a BMW nem ad gravírozott ablakokat az autóihoz! Ha adna, a 323Ci 100 pontot kaphatott volna. Így viszont a 3-as limuzinhoz hasonlóan kénytelen "csak" 95 ponttal beérni. Ez nem rossz az idei teszt második legolcsóbb BMW-jétől.

BMW Z3 COUPÉ - 85 pont
A Z3 Coupé a bizonyíték arra, hogy a BMW-nél már régóta komolyan gondolják a védettség kérdését, noha a Z3 nem tudja teljesíteni a 3-as Coupé által felállított mércét. Teljesítette mindkét tesztet, itt is csak a gravírozott ablakok hiányoztak, és meglepő módon a magnó sem volt levehető előlapos, vagy gyári beszerelésű. Amennyiben a BMW figyel ezekre az apró hiányosságokra, a sportautói is könnyen maximális pontot szerezhetnek.

FORD COUGAR V6 - 95 pont
A Ford kiválóan produkált ebben az évben, és a Focussal együtt a Cougar jelenti a habot a tortán. A BMW-hez hasonlóan csak 5 pontot vesztett a gravírozott ablakok miatt, és a BMW-ken kívül ez volt az egyetlen autó, mely teljesítette mindkét tesztet. De azért vigyázzunk a reteszelt zárakkal, melyek - mint ahogy azt tesztelőink észrevették - bezárhatnak bennünket.

HONDA S2000 - 65 pont
A Honda Prelude tavalyi teljesítménye sok kívánnivalót hagyott maga után a csupán 3 másodperces feltörési idejével. Az S2000 sem tud sokkal többet - zárjai csak 14 másodpercig álltak ellen. Meglepődtünk, a reteszelt zár, a gravírozott ablakok hiányán, az ötajtós Accord magnóján, mely átlagon aluli végeredményhez vezetett.

JAGUAR XK8 CONVERTIBLE - 65 pont
A Ford és a BMW újdonságai leszorították a Jaguart a tavalyi második helyéről. Zárjai több mint egy percig hatékonyan működtek, de végül még is megadták magukat. Az indításgátló viszont elég erősnek bizonyult, hogy megakadályozza az elindulást. A gravírozott ablakok szokásos hiánya, illetve, hogy a rádió gyári ugyan, de nem teljesen integrált, csökkentik a Jag pontszámát. De 100-ból 65 pont még mindig elfogadható ebben az erős mezőnyben.

PORSCHE BOXSTER - 70 pont
Bár tapasztaltunk némi javulást a tavalyi eredményhez képest, a Porsche semmit nem tett meg, hogy javítson a zárjain és azok védőburkolatán. Most 12 másodperc alatt bejutottunk a kocsiba. Az indításgátló viszont megbízható, nem tudtuk elindítani az autót 5 percen belül. Az egyéb védelmi felszerelések széles választéka (kivéve a gravírozott üvegeket) hozzájárul a Boxster szép teljesítményéhez.

PORSCHE 911 CARRERA 4 - 70 pont
Mivel a Carrera 4 és a Boxster védelmi rendszere ugyanaz, nem meglepő, hogy azonos pontszámmal végeznek. Akkor mi a különbség? A 911 tovább tartotta távol tesztelőinket - kereken 38 másodpercig. Mellesleg ez egy elég jó összpontszám a Porschétól. És ezt segíti továbbá a vállalat pótkulcsok szerzéséről alkotott szigorú politikája, illetve a biztonsági PIN kódok, melyet a zárrendszer érzékel. Van még mit tanulni a Porschétól.

SUBARU IMPREZA TURBO - 40 pont
Jóllehet a Subaru sokat tanult az 1998-as rémes eredményből, de úgy látszik, nem eleget. Nem úgy, mint tavaly, tesztelőink idén nem tudták elindítani az Imprezát - ugyanis egy pótindításgátló segíti a gyárit. Egyébként semmi mást nem változtattak, és túl könnyen lehet bejutni egy ilyen közkedvelt kocsiba.

TVR CHIMAERA - 10 pont
Tavaly a citrom-díjat a Daihatsu Terios kapta. Idén ezt egy a tolvajok körében kedveltebb autó kapja - a TVR Chimaera. Nem csak kategóriájában volt az utolsó, hanem abszolút értelemben is. És egyike azon sportkocsiknak is, melyek nem mentek át sem a nyitási, sem az indulási teszten. Ahelyett, hogy felsorolnánk a védelmi szempontokat, amelyen a TVR nem felelt meg, egyszerűbb azokat megemlíteni, amit teljesített - védett tárolórekesz és levehető előlapos rádió. Végül van egy egészen egyszerű magyarázat a pótkerekek problémájára: a TVR-nek egyáltalán nincs pótkereke. Ha lenne, összesen 15 pontot kapna, helyzetén ez sem segítene.

VOLVO C70 - 40 pont
A Volvo C70 a bizonyíték arra, milyen gyorsan követik a tolvajok az autók védelmi rendszerének fejlesztéseit. Ha az autó zárja 5 másodperccel is tovább tart, megfelelt volna a nyitási teszten. De mivel tesztelőink bejutottak, és képesek voltak hatástalanítani az indításgátlót, a C70 nagyon messze került a tavalyi első helyről. Volvo egyébként számos egyéb védelmi felszerelést kínál, ami kis mértékben növeli az összpontszámát.

g., EGYTERUEK ÉS TEREPJÁRÓK TESZTJE

   AZ ESPACE A NYERŐ

    A Renault örülhet, mert az Espace lett a kategória győztese, de a csoport többi képviselőjének eredményével nem igazán voltunk megelégedve.
    Köztudott, hogy az egyterű és a 4x4-es kategória óriásit bővült az elmúlt években, de a védelmi rendszerek minősége általában véve kiábrándító.
    A 13 tesztelt autó közül csak 4-ben volt reteszelt zár, és a sors iróniája, hogy pontosan 4 autót sikerült 10 másodpercen belül kinyitni. Sőt, egyik autó sem tartotta távol tesztelőinket az utastértől a kívánt 2 percig.
    Ennek ellenére már láthatóak a fejlődés jelei. Csak két autót sikerült elindítani, az 5-tel kevesebb, mint tavaly. A védettség üzenete lassacskán eljut a gyártókhoz, de még mindig van mit javítani.

CHRYSLER GRAND VOYAGER - 55 pont
Tesztelőink szerint a Voyager legnagyobb hibája, hogy nincs reteszelt zárja. Ennek köszönhetően 6 másodpercen belül bent voltak az autóban. Ez nem a legrosszabb eredmény ebben a kategóriában, de szemlátomást van még mit fejleszteni. Ettől eltekintve a Voyager szépen teljesített. Az indításgátló megakadályozta az elindulást, a látható alvázszám és a minimum 10 darab azonosítóval ellátott alkatrész 65 ponthoz segítette az autót.

JEEP GRAND CHEROKEE 4.0 - 65 pont
Mint ahogy a Grand Voyager, a Grand Cherokee is a zárrendszer gyengélkedéseitől szenved. "Kisérletet tettek a zárak beburkolására, de ez teljesen eredménytelen maradt" - mondták a tesztelőink. Ennek bizonyítékául nézzük meg azt az időt, mialatt a tesztelők feltörték a kocsit: 16 másodperc. Egyébként a történet ugyanaz, mint a fenti Voyagernél. Az indításgátló megfelelően tette a dolgát, és a védelmi rendszerért kapható teljes pontszámot csak a gravírozott ablakok és a beépített gyári rádió hiánya okozta.

DAEWOO MUSSO 2.9 TDi - 60 pont
Tavaly óta, mikor a Musso és a Korando a SsangYong emblémát Daewoo-ra cserélte, az autók védelme lényegesen javult. Bár az ajtózárak elvéreztek a nyitási teszten, az indításgátló rendben működtött. A Musso pontszáma nem csak hogy jobb a Korando tavalyi pontszámánál, hanem négyszer több annál, 15 helyett 60 pont. A Daewoo értékes "kiegészítőket" is ad: látható alvázszám, azonosítóval ellátott alkatrészek, gravírozott ablakok.

HONDA HR-V - 65 pont
Joy Machine-nek hívják, de a Honda cseppet sem lehet boldog a HR-V védettségével. A pozitív oldalon az indításgátló áll, mert tökéletesen működött. De, mint annyi más autónak ebben a csoportban, a HR-V-nek sincs reteszelt zárja, és így 20 másodpercen belül bejutottunk. A Honda levonta a tanulságokat a nagyobb testvér, a CR-V hibáiból. A CR-V tavalyi 40 pontjához képest a HR-V 65 pontja óriási fejlődés. Mindez arra vezethető vissza, hogy figyeltek a részletekre: a HR-V-nek látszik az alvázszáma, vannak azonosítóval ellátott alkatrészei, és van zárható rekesze is, melyek a CR-V-nél hiányoztak.

LAND ROVER DISCOVERY V8 - 65 pont
A Land Rover erőt meríthet a Discovery idei teljesítményéből. Elbukott ugyan a nyitási teszten, de messzemenően a legtöbb időt igényelte, hogy feltörjék. A többi gyártónak nem ártana figyelembe venni azt a tényt, hogy a Land Rover egyike azon két típusnak ebben a kategóriában, amely reteszelt zárakat kínál. Lényegesen hatékonyabb volt az indításgátló, mely teljesen lehetetlenné tette az elindulást. A védelmi eszközök teljes sorát vonultatja fel a Discovery: látható alvázszám, azonosítóval ellátott alkatrészek, biztonsági kerékcsavarok, a védett pótkerék széria. Az egyetlen csalódást keltő dolog, hogy a gravírozott ablakok itt is kimaradnak az alapfelszereltségi listából.

LAND ROVER FREELANDER 1.8 - 65 pont
A Land Rover dicséretére válik, hogy a Freelandert ugyanazzal a védelmi rendszerrel látta el, mint a nagyobb, és lényegesen drágább Discoveryt. A teszt folyamán a Freelander a nagyobb testvér eredményeit produkálta, és ugyanannyi pontot szerzett, mint tavaly. Ez azt jelenti, hogy elbukott a nyitási teszten, de simán teljesítette az indulási tesztet. A tesztelők szerint a Freelander egyetlen hatékony védelmi felszerelése az indításgátló. Mellesleg hozzáfűzték, hogy látható ugyan az alvázszám, de nagyon nehezen.

MERCEDES-BENZ A140 - 60 pont
Ez a Mercedes legolcsóbb kocsija, de nem aludhat nyugodtan az, aki ilyen autót vesz. Teljesen ugyanannyi pontot szerzett, mint az M-osztály, mely majdnem kétszer annyiba kerül. Meglepő, hogy a Mercedes nem ad reteszelt zárakat (sem ehhez, sem más autóihoz), így nem volt probléma tesztelőinknek bejutni a kocsiba. Ez a hiány kissé csalódást kelt, mert egyébként jól szerepelt az A-osztály. Indításgátlója jól működött, az egyetlen hiányzó védelmi eszköz a gravírozott ablak volt.

MERCEDES-BENZ ML320 - 60 pont
Az M-oszály esete teljesen ugyanaz, mint az A-osztályé - azonos pontszámmal. A reteszelt zár hiánya szabad utat jelentett az utastérbe, de az indításgátló már meghaladhatja az esetleges tolvajok képességeit.

RENAULT ESPACE 24V - 75 pont
Az Espace diadalmaskodik az osztályában, és éppen hogy csak lecsúszik a Top 10-ről az összesítéskor - a 11. hellyel. És ismét furcsának hat, hogy egy autó, mely annyi minden mást felsorakoztat - hatékony indításgátló, azonosítóval ellátott alkatrészek, látható alvázszám - miért nem kínál reteszelt zárakat. Mégis puszta tény, hogy az Espace minden tekintetben maximális pontszámot kapott, kivéve a nyitási tesztet. Igaz, hogy a reteszelt zárak nem garantálják, hogy a tolvajok kívül maradnak, de legalább megpróbálják elriasztani őket.

SUZUKI JIMNY - 20 pont
A Jimnynek van javítania valója. Nincs reteszelt zár, és csak 2 másodpercbe telik kinyitni a kocsit - ez a legrosszabb eredmény a teszt során, mellesleg 3 autó produkált ilyet. Ami még rosszabb, hogy a Jimny az egyetlen terepjáró, mely megbukott az indulási teszten. Ha nincsenek az azonosítóval ellátott alkatrészek, a védett rádió, pótkerék és csomagtartó, az eredmény még rosszabb lehetett volna, mint a 75. hely. Tesztelőink végül csak azt mondták: "Ennek a kocsinak a védelmi rendszerében nincs semmi érdemleges."

SUZUKI GRAND VITARA V6 - 50 pont
Ha más nem, hát a Suzuki Grand Vitara megmutatja, mit vesztettek a Jimny tulajdonosok. Az ajtózárak kicsit ellenállóbbak voltak, de tesztelőink jobban örültek az indításgátló hatékony működésének. Kistestvéréhez hasonlóan a Grand Vitara is rendelkezik azonosítóval ellátott alkatrészekkel, de nincs látható alvázszáma és gravírozott ablakai sincsenek.

OPEL/VAUXHALL FRONTERA EST DT - 65 pont
Bár végül bejutottunk a Frontera kabinjába, de majdnem egy percig tartottak a reteszelt zárak, ami elegendő lehet néhány tolvaj távoltartására. Jó hír a Frontera tulajdonosoknak, hogy ez az egyetlen Opel/Vauxhall, mely teljesítette az elindulási tesztet. A látható alvázszám és az azonosítóval ellátott alkatrészek is jól jönnek, de tesztelőink hozzáfűzték, hogy a kerekeket túl könnyű ellopni.

OPEL/VAUXHALL ZAFIRA 1.8 ELEGANCE - 40 pont
A Zafira forradalmasította a családi kombikat, de a védelmi rendszert már nem eléggé. Az Astrához hasonlóan mindkét teszten elbukott. Csak az egyéb védelmi eszközök hosszú listája tudott javítani pontjain.

NYERTESEK ÉS VESZTESEK

    Csillagos ötös a Lexusnak. Az IS200 eddig az első autó, mely maximálisan 100 ponttal végzett a védelmi tabella élén. Nagy dicsőség ez, különösen egy japán gyártónak. Egyrészt azért, mert a védettség nem téma Japánban, másrészt azért, mert a lista első helye mindig is az európai márkáknak volt fenntartva.
De a Lexus minden követ megmozgatott a tökéletes védelem érdekében, melynek eredménye egy olyan kocsi, melyet bátran a legvédettebb autónak kiálthatunk ki.
Ez nem azt jelenti, hogy a Lexus fellélegezhet. Ha ránézünk az ezévi tabellára, és összehasonlítjuk az 1997-es és 1998-as listákkal, jól látszik, hogy néhány korábbi csillag a "futottak még" kategóriába zuhant. Például a Volvo C70, mely tavaly mindenféle nyitási és elindulási próbálkozásnak ellenállt, de idén tesztelőinknek sikerült kijátszani az ajtózárakat és az indításgátlót, minek következtében az autó a tabella aljára csúszott.
Korábban a Volkswagenek és az Audik is hagyományosan jól teljesítettek, de a védelmi rendszer most gyengének bizonyult, melyre sürgősen figyelni kell, hogy a két márka visszaszerezhesse korábbi helyezését a lista felső harmadában.
Az autók védelmi rendszerénél használt technológia mindkét oldalról állandóan fejlődik. Idén például a számítógépes technológia alkalmazása fenyeget a legjobban, mely képes feltörni az indításgátlót. A hétköznapi tolvajok újabb trükköket tanulnak, így a gyártók állandó fejlesztésre kényszerülnek, hogy előbbre járjanak. Többek között ennek tudható be, hogy néhány tavalyi győztes nem tudott hasonlót alkotni 1999-ben.
Nem árt, ha a Lexus, az idei év bajnoka tanul a dologból. A TVR-nek viszont sürgősen szükséges a védettség kérdését komolyan venni. Szégyenteljes a lista alján elfoglalt hely egy olyan gyártótól, mely ilyen elbűvölő kocsikat gyárt.
Egyébként az összes többi gyártónak javasoljuk azt, amit a TVR-nek. Szerertnénk együttműködni abban, hogy növeljék a védettségi szintet, amit a vevőiknek kínálnak. Az elmúlt néhány évben megbeszéléseket folytattunk a Daihatsuval, a Fiattal, a Forddal, a Hondával, a Hyundai-val, a Jaguarral, a Mazdával, A Renault-val, a Toyotával, az Opel/Vauxhallal és a Volvoval, hogy miképpen javíthatják a biztonságukat. Nem véletlen egybeesés, hogy idén ezen gyártók jó része fejlődést mutat autóinak védettségi szintjét nézve. S mi tudjuk, hogy a védettség lényeges szerepet játszik a jövő modelljeiben.
A gyártók a vásárlók és a kormányok elképesztő nyomása alatt állnak. A jelek szerint jövőre ismét egy általános fejlődésről számolhatunk be, de az biztos, hogy egy rázós 12 hónapnak nézünk elébe. Nagyon sokat kell majd dolgozni, mert a tolvajok nem fognak lazsálni.