HÍREK

Maserati Buran

Italdesign-munka


Maserati Buran - 3,2 liter,
368 lóerő, összkerékhajtás

A Mazda sem akar kimaradni a terepjárók és szabadidőautók profittal csábító üzletágából. A piac kihívására a válasza a 4,4 méter hosszú és 2,6 méter tengelytávú, állandó összkerékhajtású ötajtós Tribute. A kocsi kezdetben két benzinmotorral kerül le a szerelőszalagokról; a kisebbik négyhengeres, 2,0 literes, 16 szelepes, 125 lóerős, a nagyobb 3 literes, 24 szelepes, V6-os, 220 lóerős, és csak automataváltóval kapható. Jövőre teljesen új, common rail rendszerű dízelmotort ígérnek. A felfüggesztés minden keréknél független, a kerekek közt a hajtóerőt elektronikusan vezérelt diffik osztják el, a hajtás pillanatnyi helyzetét műszerfali kijelző mutatja. Szériafelszerelés a blokkolásgátló, a pánikfékrendszer, a két elülső és a két oldalsó fejlégzsák.

Chevrolet Alero

Az amerikai tömegmárka Európában is szeretne magának vásárlókat fogni. A kifejezetten euroigények alapján tervezett fronthajtású Alero kétféle benzinmotorral kapható. A kisebb 2,4-es négyhengeres, 16 szelepes 141 LE-s, a nagyobb, 3,4 literes V6-os 177 lóerős. A négyhengeres motor mechanikus sebességváltóval is rendelhető, a nagyobbhoz azonban kizárólag négysebességes automata társulhat.

Újvilágfi


Chevrolet Alero - az Európában felső-középkategóriásnak számító, 4,74 méter hosszú Alero minden változatának azonos (201 km/óra) a végsebessége

Ferrari 360 Spider

Piros torpedó


Ferrari 360 Modena - a hatsebességes szupersportoló gyorsulásban megszégyeníti nagyobb testvéreit. A 456 GT-nél 0,7 másodperccel hamarabb éri el álló helyzetből a 100 km/órás sebességet, s az 550 Maranello is csak 0,1 másodperccel bizonyul gyorsabbnak

A Ferrari elkészítette a tavaly bemutatott 360 Modena nyitható tetejű változatát. A 400 lóerős, 3,6 literes V8-as motorral hajtott gép 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/órára, végsebessége 295 km/óra. Az alumíniumszerkezetű karosszéria a Ferrari "házi szabójának" számító Pininfarina munkája. A tervezők munkáját dicséri a rendkívül látványos, átlátszó motorháztető is, amin keresztül megfigyelhető, a laikus számára esztétikai, a hozzáértők számára technikai élményt nyújtó motor. Akinek sok a 200 000 svájci frankot meghaladó ár, annak csak a nézegetés marad.

A Honda befektet a jövőbe

A Honda környezetbarát koncepcióautója szériaéretté vált. A hibridhajtású Toyota Prius kihívására válaszoló Insight Japánban már kapható. Az egyliteres, háromhengeres, 12 szelepes, 50 lóerős benzinmotoros autó hajtásába gyorsításkor villanymotor segít be. Ilyenkor a maximális teljesítmény 56 lóerőre, a forgatónyomaték pedig 91 Nm-ről 113 Nm-re növekszik. A gyár egyébként kerüli a "hibridhajtás" elnevezést, a villanymotor ugyanis kizárólag a benzinmotorral együtt üzemel, így az autó nem működhet tisztán villanyautóként. A 3,4 liter kombinált fogyasztású öko-autó ára várhatóan nettó 21 000 dollár körül alakul. Ez mintegy 6500 dolláros veszteséget jelent autónként, amit a gyár vezetői szerint a Honda a "jövőbe befektetett tőkének" tekint.

Áron alul

 


Honda Insight - a benzin-elektromos hajtású autóból Európában az idén 500 darabot kíván értékesíteni a Honda

Az első dízel-Honda

Honda dízelmotor - nem annyira teljesítményével, inkább rendkívül csekély fogyasztásával tűnik ki

Japán olaj

Az évi több mint egymillió belső égésű motort gyártó Honda dízelgyártásra adta a fejét. Az 1,6 literes, soros négyhengeres, commonrail-befecskendezéses könynyűfém turbómotor 70 lóerős, forgatónyomatéka 170 Nm. A 2002-re szériaéretté váló konstrukció a Logoban mutatkozik majd be elsőként. A mindössze 3,4 literes kombinált fogyasztású autó teljesíti az Euro4 emissziós normát is. A próbaszéria már fut.

Új Lotus

Régi fényben?

Új, alukarosszériás szupersportgéppel rukkolt elő a patinás angol márka. A nemes egyszerűséggel M250-nek nevezett autót a 3 literes V6-os 250 lóerős erőmű kevesebb mint 5 másodperc alatt katapultálja álló helyzetből 100 km/órás sebességre, és 320 milliméter átmérőjű, belső hűtésű tárcsafékek zabolázzák meg. A könnyűszerkezetes kupé kiváló menetteljesítményeihez nagyban hozzájárul az egy tonnánál kisebb öntömeg. Gyári források szerint az autó ára nem haladja majd meg a 40 000 angol fontot. Ha így lesz, az M250-es igazi árnyerő lehet.


Lotus M250 - a középmotoros Lotus nemcsak az árával, hanem a méreteivel is nyerő lehet. A mindössze 4137 mm hosszú, 1817 mm széles autónak szabványgarázs is megfelel

Alfa Romeo 156 Sportwagon


Alfa Romeo 156 Sportwagon - a lendületes karosszériát sportos motorok mozgatják. Az 1,9 JTD-t kivéve minden motor 200 km/óra fölé gyorsítja az autót

Sportkombi

A sportos Alfa kombik híveinek öt évet kellett várniuk: a 33-as sorozat Sportwagon-változatának gyártásával 1995-ben felhagyó aresei gyár most újra kínál sportkombi modellt. A 156 Sportwagon a limuzinnal azonos padlólemezre épül, a motorválaszték is egyezik. A benzinmotorok palettája 1,6 litertől, 2,5 literig terjed, a két common rail dízelmotor közül a kisebbik 1,9, a nagyobbik pedig 2,4 literes. Az autó érdekessége, hogy a hátsó ajtóval egyidejűleg a csomagtér tetejének hátsó része is nyílik, lehetővé téve ezzel nagy térfogatú tárgyak bepakolását is.

Új Citroën-felfüggesztés

Könnyűléptű francia

A hidropneumatikus felfüggesztéseiről méltán híres Citroën a Genfi Autószalonon mutatta be Hydractive nevű rendszerének harmadik generációját. Az új rendszerű autó vezetője a "comfort" és "dynamic" üzemmódok közül választhatja ki a számára legmegfelelőbbet. Az összes többi beavatkozást számítógép végzi a vezető stílusától, az autó sebességétől és az útfelület állapotától függően. Az elektronikus agy autópályán, 110 km/órás sebesség felett 15 mm-rel csökkenti, rossz úton, 60 km/óra alatt 20 mm-rel növeli az autó hasmagasságát. A magasság egyébként a vezetőülésből kézzel is változtatható. Az új felfüggesztési rendszer, az alkalmazott alacsony súrlódású, szintetikus hidraulika folyadéknak köszönhetően 200 000 kilométerig nem igényel karbantartást.


Hydractive III - a Citroën új felfüggesztési rendszere teljesen számítógép - vezérelt. Az autó hasmagassága automatikusan az útviszonyokhoz és a vezető stílusához igazodik

Autót Internetről

Közös erővel

A "nagy hármasnak" is nevezett Daimler-Chrysler, Ford és General Motors közös internetes áruházat tervez. Az E-Commerce Platform-nak nevezett rendszer a tervek szerint évi 420 milliárd márkás forgalmat bonyolít majd le. A világ bármely pontjáról elérhető autópiachoz a Nissan és a Renault is csatlakozni kíván, a Volkswagen azonban külön utat jár, saját, közeljövőben beindítandó magyarosan "Adatautópálya" nevű rendszerével. A "nagy hármas" egyébként internet nélkül is sikeresen dolgozik. Első üzleti évükben együttesen 300 milliárd márkás forgalmat bonyolítottak, nettó nyereségük pedig meghaladta a 12,1 milliárd márkát. Ebben nem kis szerepe van a Mercedes egymillió darabot meghaladó tavalyi eladásainak.

Könyv a raliról

A Rallye-varázs című, Magyarországon kiadott könyv hatodik kiadása az elmúlt szezont foglalja össze a korábbiakban megszokott módon. A sok fotóval illusztrált kötetet még azok is élvezettel lapozgathatják, akik nem járnak ki a ralisport helyszíneire.

Visszahívták

A Volkswagen 1900 darab, 85 kW-os TDI dízelmotorral szerelt Golfot, Borát és Passatot hív vissza, mert dugattyúiknak a felületét hibásan kezelték, és ez motorhibát okozhat.

A Peugeot összesen 6790 autót, Parnert, 106-ost, 306-ost és 406-ost hív vissza, mert egy vákuumszelep a szervofék működésének kiesését okozhatja.

Fülesjárat

A Ford bezárta két üzemét. A portugáliai és a lengyelországi gyárak a cég jobb és gazdaságosabb üzemkihasználás érdekében végrehajtott racionalizálási programjának estek áldozatául. A Lisszabonhoz közeli Azambujában levő üzemet, amely 37 éven keresztül a Transit különböző változatait gyártotta, az Opelnek kínálták fel megvételre, a plonski Escort és Transit gyár pedig még vevőre vár.

A Ferrari felvásárolta a Maserati azon részvényeit, amelyek még nem voltak a Fiat tulajdonában. A maranellóiak az elkövetkező öt évben hozzávetőlegesen 150 milliárd lírát kívánnak a Maseratira fordítani. Ennek eredményeként, várhatóan 2001-től már nem lesz veszteséges a termelés.

Új common rail dízelmotort fejleszt a Ford. A Leopard fantázianevű erőforrás hengerenként négy szeleppel büszkélkedhet.

A Renault már fejleszti az új Espace-t. Az új típus hibridhajtással is rendelhető lesz. Ezekben a változatokban a benzin- vagy dízelmotor mellett elektromotor is részt vesz a hajtásban.

A Mitsubishi elkészítette a világ első benzinüzemű "háromliteres" autóját. A Pistachio névre keresztelt autót 1,1-es GDI-motor hajtja, amely alapjáraton bizonyos idő elteltével automatikusan leáll, majd a gázpedál lenyomására újra indul.

A Renault a jövőben számítógépes szimulációval modellezi autói öregedését. Az új módszerrel költségkímélően és gyorsan vizsgálhatók a fényezés és a teherviselő elemek elhasználódási folyamatai.

Gyári restaurátorműhelyt nyitott a Lamborghini. A műhelyben gyári technológiával és alkatrészekkel újítják fel a tulajdonosok által behozott autókat. A gyár 1964-es alapítása óta készült mintegy 8000 kocsiból közel 7000 épségben maradt.

Az iráni Iran Khodro és a Peugeot között létrejött megállapodás értelmében 2001 szeptemberétől 1,4 literes motorral szerelt XR-felszereltségű 206-osok készülnek majd Iránban. A gyár eddig a 405-ös helyi igények szerint felszerelt változatait gyártotta.

A Mercedes elkészítette a 2003-ban bemutatandó Maybach luxusautó motorját. Az 5,5 literes V12-es biturbó erőmű 476 lóerős, és 750 Nm maximális forgatónyomatékot szolgáltat.

Az Opel a Genfi Autószalonon mutatta be a Zafira üzemanyag-cellás prototípusát. Az egyterű 75 lóerős, váltóáramú motorját a hidrogénből és oxigénből elektromos áramot előállító tüzelőanyag-cella látja el energiával. A kémiai reakció során keletkező víznek köszönhetően a 140 km/h végsebességű, és 400 km hatótávolságú autó kizárólag vízgőzt bocsát a környezetbe.

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata