EuroNcap-törésteszt: Fiat Punto, Honda Logo, Hyundai Atos, Smart, Lancia Y, Vauxhall (Opel) Corsa, Volkswagen Lupo

Az EuroNcap autógyáraktól független szervezet ütközési tesztjeit nem titkoltan a leendő vásárlók és rajtuk keresztül az autógyártók befolyásolására végzi.

Kis csillagom

Hyundai Atos

1. Általános védelem -> 56%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 25%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 88%

Frontális ütközés

A vezetőoldali ajtó nyitható volt, noha az autó tetőrésze felgyűrődött. A kormány jelentős mértékben elmozdult, és a fékpedál is 20 centivel beljebb került az utastérbe. Mindkét elöl ülő térde sérülésnek van kitéve a műszerfal alatti kemény felületekkel való érintkezéskor.
Oldalütközés
A vezető mellkasára komoly terhelés jutott, és feje hozzáütődött a B-oszlopnak (nem jelentett komoly sérülésveszélyt).
Gyermekvédelem
A gyár nem ajánl egyedi védelmi rendszert, a tesztre kiválasztott gyerekülést a biztonsági övek tartották. A védelem nem megfelelő, mert az ülés hosszú úton előremozdult, oldalütközéskor sem tartotta megfelelően a fejet.

Opel Corsa (Vauxhall)

1. Általános védelem -> 58%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 44%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 89%

Frontális ütközés

Az EuroNcap három éve az 1,2 literes motorral épített Corsát törte, most az 1,0 literes alapmotor volt az autóban. A vezető feje ugyanúgy lecsúszott a légzsákról, mint a korábbi tesztnél, de most a műszerfallal való találkozás nem volt olyan kemény. A lábtér erősen rövidült, a vezető combja súlyos sérülést szenvedhet.
Oldalütközés
A mellkast a bordáknál megnyomta az ülés széle, a B-oszlop borítása és a hasi rész nagy terhelést kapott.
Gyermekvédelem
Az Opel 2000 januárja óta olyan gyereküléseket ajánl a Corsába, amelyek vízszintes lapjukkal megakadályozzák, hogy frontális ütközésnél az előrelendülő fej a térdnek ütközzön. Oldalütközéskor az ülés kiképzése nem védi eléggé a fejet.

Honda Logo

1. Általános védelem -> 53%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 38%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 69%

Frontális ütközés

A kormány a megengedhető határok között mozdult el, nem okozott fej, és nyaksérülést. A vezető és az utas is a hasi részeknél komoly terhelést kapott az övtől. A vezető bal lábszára és combja, térde sérülést jelentő terhelést kapott. A fékpedál csaknem 20 centit mozdult az utastér felé.
Oldalütközés
A vezető feje szokatlan módon az ajtó azon részébe ütközött nagy erővel, amely a derék védelmét hivatott ellátni.
Gyermekvédelem
A vezető mögött ülő 3 éves gyermek ülésrögzítése kilazult, valószínűleg azért, mert a biztonsági öv csatja erősen deformálódott. Az ülés nem tudta megakadályozni, hogy a fej a térdekhez csapódjon. Oldalütközésnél ez az ülés szintén kilazult.

Volkswagen Lupo

1. Általános védelem -> 81%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 75%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 88%

Frontális ütközés

A Seat Arosa padlólemezére épült autó elülső ajtói könnyen nyíltak, a vezető légzsákja elérte védelmi képességének határát, de jól védte a vezető fejét. Mindkét első utas mellkasi terhelése elfogadható volt az autó méreteihez képest. A fékpedál mindössze 10 centit ment az utastér felé. Noha a kormányoszlop alá különböző vastagságú műanyag habbal bevont fémlemezt tettek, mégsem kerülhető el, hogy továbbra is fennálljon a térd sérülési kockázata.
Oldalütközés
Igen komoly védelmi képesség szűk helyen, és nem hagyható figyelmen kívül a mellkas sérülésének csekély esélye. A VW elhatározta, hogy oldallégzsákot is kínál majd a Lupókba; ha ez megtörténik, a vizsgálatot végzők szerint a kisautó a kategóriájának legbiztonságosabb kocsija lesz.
Gyermekvédelem
Mivel az utaslégzsák is széria az autóban, érthetőbb piktogramos figyelmeztetést kívánna, hogy oda gyermekülést tilos helyezni. Az eltávolítható matrica sem jó megoldás. A 18 hónapos gyereket hátul, menetiránnyal ellenkező irányban ültették a gyermekülésbe, és nem érte jelentős terhelés. A nagyobb gyerek az autó Isofix csatolási helyeihez rögzített ülésben ült, ennek ellenére frontális ütközésnél feje túlzottan előrendült, és oldalütközésnél sem tartotta meg fejét ideális mértékben az ülés.

Fiat Punto

1. Általános védelem -> 81%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 69%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 100%

Frontális ütközés

Az ajtók nyíltak az ütközés után, az autó karosszériája a tetőn, az oszlopoknál nem gyűrődött. A kormány deformálódott, de nem ütközött a vezető mellkasának. Az utas feje a műszerfalhoz ért. Az erőhatárolók működtek, de viszonylag erős mellkasi terhelést engedtek. A gyár bejelentette, hogy 2000 márciusától új előfeszítő és erőhatároló rendszert épít a Fiatokba.
Oldalütközés
Az előző Punto oldalütközés elleni védelme kritikát kapott, de a mostani törésteszt példamutató változásról számol be: még oldallégzsák nélkül is kicsi a mellkasi sérülés veszélye. Az EuroNcap szakemberei kiemelik, hogy kisautónál csupán a szerkezet tervezésével és anyagaival nem lehet jobb eredményt elérni.
Gyermekvédelem
Mindkét gyermekülést az autó saját öveivel rögzítve, menetirányban helyezték el. A nagyobb gyerek feje nem mozdult előre jelentősen, de teste az ülés gyenge oldaltartása miatt nekiütődött a kisebb gyerek ülésének, amely jól védte egyébként a 18 hónapos gyereket.

Smart

1. Általános védelem -> 69%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 44%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 64%

Frontális ütközés

A légzsákok megfelelően működtek, de az övektől jelentős mellkasi sérülés érheti a bentülőket. A műszerfali kereszttartó a vezető karsérülését okozhatja. A kasztni merevségére jellemző, hogy a lábrész deformációja jelentéktelen volt.
Oldalütközés
Az ajtó feletti részbe ütheti fejét a bent ülő, és mivel ez nincsen csillapító borítással burkolva, a magasabb termetű utasok sérülhetnek. Az ajtókönyöklő csípősérülést okozhat.
Gyermekvédelem
Az autóban csupán az utasülésre szerelhető gyermekülés, de csakis akkor, ha a légzsákot kikapcsolták. Erre nem kellőképpen figyelmeztetnek a jelzések, pedig súlyos, halálos sérülést okozhat a más esetekben életmentő, bekapcsolva felejtett eszköz. A laboratóriumban nem vizsgálták a gyerek védettségét.

Lancia Y

1. Általános védelem -> 44%
2. Frontális ütközés elleni védelem -> 19%
3. Oldalütközés elleni védelem -> 63%

Frontális ütközés

Az autó papírdobozként gyűrődött össze. A műszerfal szétszakadt a vezető előtt, ami komoly sérülésveszélyt jelent, akárcsak az, hogy a vezető mellkasa a kormánynak ütközött a légzsákkal történt hibás találkozása miatt. A kormány és a fékpedál 20 centit nyomult az utastérbe. A vezető térde előtt a műszerfal alatti rész éles peremű darabokra tört. Az utas fejét a műszerfalba verte, nem volt előtte légzsák.
Oldalütközés
Az ülés kiszakadt a helyéről, a vezető beütötte fejét az ajtó feletti részbe, csípőjét a széttört kartámasz, bordáit az ajtó pereme és az ülés széle veszélyeztette.
Gyermekvédelem
A nagyobb gyerek ülésének rossz kiképzése miatt feje a másik üléséhez ütődött. A tájékoztató matricák könnyen eltávolítható módon vannak az autóban rögzítve.

1. Általános védelem: a két százalékérték átlaga)
2. Védelem frontális ütközéskor a tökéletesnek vett 100 százalékhoz viszonyítva
3. Védelem oldalütközéskor a tökéletesnek vett 100 százalékhoz viszonyítva
Ütközési sebesség 64 km/óra,
(a deformálódó tömbnek40 százalékos átfedéssel)
A deformálható fémtestet hordó kocsi a vezető oldalán 50 km/órás sebességgel ütközik az autónak

Nyerjen biztonságot, nyerjen Mercedes A-140-est!

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata