HÍREK

Tanulmány-pickup a Chevrolettől

Chevrolet SSR - a nem szériagyártásra tervezett tanulmány- autó elsősorban formai jegyeivel és variálhatóságával kelt feltűnést. Hajtásrendszere hagyományos: V8-as benzinmotor, hátsókerékhajtás

Super Sport Roadster

A típusjelzése alapján roadsternek titulált koncepcióautó első pillantásra kisteherautónak tűnik. Az elektromosan mozgatható keménytető eltüntetése után azonban egy eddig soha nem látott furcsa, kicsit sport-, kicsit teherautó áll előttünk. A Chevrolet ügyvezetője, Kurt Ritter szerint: "Nem kell, hogy egy autó kategóriába sorolható legyen, a lényeg az, hogy minden korosztályból érzelmeket váltson ki." Hát az SSR megteszi, még a sportkedvelők is lelkesednek, az autót ugyanis egy hatliteres V8-as benzinmotor mozgatja.

Mercedes Pullman

A név kötelez

A Mercedes újra gyártja a Pullman nevű luxuslimót. Akárcsak a hatvanas évek Pullman-modelljei, a legújabb is a legnagyobb modellből, az S-osztályból készül. Hossza 6,15 méter. A csupa fa és bőr "utastérben" négy bőrfotel áll egymással szemben. Van minibár, tv és persze az úri társaságot a sofőrtől elválasztó fal. A luxushajó motorterébe 5 literes V8-as, vagy 6 literes V12-es kerülhet.

A Mercedes Pullman név a hatvanas években egyet jelentett a határtalan luxussal és kényelemmel. A történelmi elnevezéssel operáló új luxus-Mercedes hat méternél is hosszabb

Hibrid a Nissantól

Az Almera Tino hibrid a Toyota Prius ellen harcol, egyelőre csak a japán piacon

Kétéltű Tino

A Nissan Japánban már árulja az Almera Tino hibridhajtású változatát. A benzin- és villanymotorral hajtott autóval a gyár a nagy konkurens Toyota Priusnak kíván ellenfelet állítani. A fokozatmentes CVT automata sebességváltós egyterű átlagfogyasztása mindössze 4,4 liter száz kilométeren.

Örökzöld Lotus Elise

Angol kisasszony

A Lotus elkészítette az Elise könnyű sportkocsi szupersportos változatát. A 340R utónevű gép az 1998-as Birminghami Autószalonon még mint tanulmány szerepelt, ám az elmúlt két évben a Lotus mérnökei szériaéretté varázsolták. No persze csak amolyan "lotusos" szériára kell itt gondolni, az Elise 340R-ből ugyanis stílusosan összesen 340 darabot fognak gyártani. A 340R igazi, megalkuvás nélküli sportkocsi. Nincsenek ajtajai, nincs teteje, és mindenhol a lehető legkevesebb tömegnövelő burkolatot helyezték az alumíniumvázra. A hajtást egy Rover eredetű 1,8 literes négyhengeresre bízták, amelynek teljesítményét 179 lóerőre emelték. A hátsókerékhajtású autó végsebessége így "csak" 210 km/óra, de a gyorsulás 0-100 km/órára mindössze 4,5 másodpercig tart.

Lotus Elise 340R - a "nagysorozatban" gyártott Elise-re csak nevében hasonlító dühös tekintetű kisautó nem a sebesség, hanem a gyorsulás megszállottjainak készült

Visszahívták

A Yamaha kilencezer 1998 és 1999 között gyártott YZF-R1 és YZF-R6 motorkerékpárt hív vissza a hibás első fékbetétek, és az oldaltámasz gyújtásmegszakítójának rossz rögzítése miatt.

Nem mind visszahívott

A múlt számunkban a Fiat Seicento visszahívásáról adott hírünk nem teljesen igaz. A Fiat Autó Magyarországtól kapott információ szerint az általuk forgalomba hozott darabok közül egyetlenegyet sem érint a visszahívási akció. (Csak emlékeztetőül: a visszahívás alapja a Lengyelországban gyártott Seicentók rozsdásodó benzintankja volt.)

Új Volvo S/V40

Csak finoman!

A Volvo felújította 1995 óta sikeres alapsorozatát. Az S/V40- modelleken úgy hajtottak végre igen jelentős változtatásokat, hogy azok továbbra is magukon viseljék az elődmodell markáns vonásait. Az első látásra szinte változatlannak tűnő új modellek tengelytávja megnőtt, de sok minden változott az utas- és a motortérben is. A módosítással a 40-es sorozatban is ott vannak a 70-esből már ismert, ütközési intenzitástól függő sebességgel felfúvódó légzsákok, az 1,9 literes dízelmotor teljesítménye 116 lóerőre nőtt, a T4-es turbómotorok lökettérfogatának 1,9-ről 2,0 literre növelésével egyazon és a turbó geometriájának megváltoztatásával pedig az eddigi teljesítmény mellett csökkent az átlagfogyasztás. Kívülről az új sorozat áttervezett lökhárítóiról, első sárvédőiről és hátsó lámpáiról ismerhető fel.

Volvo S/V40 - az átdolgozott alapsorozat megjelenésében inkább csak finomodott, a jelentős változások a technikát érintették

Hangszóró a napfénytetőben

Zene és napfény - az NXT új üveg hang- szórója kifejezetten napfénytetős autók számára készült

Zenélő üveg

A szuperlapos hangszórók specialistájának tekinthető NXT új hangszórója nem más, mint egy 33,5 cm x 29,5 cm-es üveglap. A mindössze alig három centiméter vastag üveg hangszóró, mivel teljesen átlátszó, ideálisan építhető be például egyterűek napfénytetejébe. A hangszóró testét gumiba ágyazták, ez biztosítja az üveglap szabad rezgését és így a hangképzést. Az utólagos beépítés nehézségei miatt a "zenélő üveg" rendelhető gyári extraként kaphat nagyobb szerepet a jövőben.

Kompakt Jaguar

Kölyökmacska

A Ford tulajdonában levő neves angol márka az S-Type sikerén felbuzdulva a 2001-es modellévben dobja piacra kompakt méretű modellsorozatát. Az egyelőre X400 gyári kódú autó a Ford Mondeo műszaki alapjaira épül majd. Az autó csak összkerékhajtással készül. A tervek szerint egyébként összkerékhajtással is rendelhető kocsi az S-Type-nél kevésbé lesz archaikus formavilágú, de azért megjelenésében hamisítatlan Jaguar marad. Az elsősorban a BMW 3-as sorozata ellen harcba küldött kis Jaguart mozgató V6-os motorok is a Mondeo motorjain alapulnak majd.

Kérés

Új kipufogógáz-tisztító eljárás

A forró levegő segít

A Litex-cég új kipufogógáz-tisztító rendszerében a katalizátor előtti gyűjtőcsőbe szerelt ellenállás - amely a rajta átfolyó áram hatására izzásba jön - segédkezik a katalizátornak a gáztisztításban. A szerkezet működésének lényege, hogy az izzó felülettel érintkező gázrészecskék plazmaállapotúvá válnak. Ebben az állapotban olyan a molekulák irányultsága, hogy javul a katalizátor tisztítási hatásfoka. A szerkezet különösen a motor beindítása utáni hideg üzemben javítja a gáztisztítást.

Egy egyszerű, izzó ellenállás sokkal tisztábbá teheti a benzinmotorok üzemét
Toyota Origin

Az eddig több mint 100 millió autót gyártott Toyota elkészítette első Crown nevű modelljének replikáját. A négy és fél méter hosszú, négyajtós Origint minden szempontból mai futóműre ültették, és a belső is csak formavilágában utal az elődmodellére. Hajtóműve sorozatgyártású háromliteres V6-os. A hátsókerékhajtású Origin nemcsak nevében utal gyökereire, de szülőhazáját sem hagyja el, exportját ugyanis egyelőre nem tervezi a Toyota.

Újkori nosztalgia

Toyota Origin - úgy régi, hogy közben ízig-vérig mai. A nosztalgikus megjelenésű Origin modern műszaki alapokra épül

Új Hella-fényszórók

Először jöjjön a Porsche

A Hella bi-xenon névre keresztelt új fényszórója egyetlen izzó segítségével ad tompított és távolsági fényt, s az "üzemmódot" a fénysugár útjába helyezett mozgó blende helyzetének változtatásával váltja. Tompított állásban a blende úgy takar bele a fénysugár útjába, hogy azzal pontosan a tompított fényre jellemző fény/árnyék határt alakítsa ki, a távolsági fény bekapcsolásakor pedig utat enged a teljes fénynyalábnak. A mechanikus átkapcsolási mód ellenére az új fényszóró a hagyományos több izzószálas lámpákkal megegyező idő alatt vált fényt. A bi-xenon fényszóró ma még csak a 911-es Porsche kiváltsága, a későbbiekben azonban olcsóbb autókba is bekerülhet.

Lesütött szemmel - a bi-xenon fényszóró ugyanazt az izzót használja a távolsági és a tompított világításhoz. Az átkapcsolás a fénysugárba betakaró árnyékoló blende mozgatásával történik
Csúcstechnikájú kétüteműek



A motorcsónak- és hajómotorokra specializálódott Mercury új, 2,5 literes V6-os, 150 lóerős kétütemű hajómotorjaiban az ausztráliai Orbital-cég által még a kilencvenes évek elején kifejlesztett közvetlen befecskendezési rendszert alkalmazzák. Az eredendően autókba szánt megoldás az Orbital néhány éve bemutatott háromhengeres, 77 lóerős autómotorjából származik. A kis ausztrál cég a kudarcok ellenére sem hagyott fel a kétütemű autómotorok fejlesztésével. Lehet, hogy ez a jövő?

Csak vízen?

Egy mai "Wartburg-motor"- a kétütemű motorok a négyüteműeknél sokkal kevesebb alkatrészt tartalmaznak, így gyártásuk egyszerűbb és olcsóbb. További előnyük, hogy minden egyes főtengelyfordulatra minden hengerben jut munkaütem. Manapság elsősorban környezetszennyezési problémák állják útját széles körű elterjedésüknek

Az Audi új elektromágneses tesztközpontja

A mobiltelefonok által keltett nagyfrekvenciájú elektromágneses hullámoknak az autók elektromos rendszereire gyakorolt hatását vizsgáló központot hozott létre az Audi. Az új központban már az autó fejlesztésének korai szakaszában vizsgálják az egyes elektromos berendezések zavaró hatásokkal szembeni védettségét. A vizsgálati frekvenciatartomány olyan széles, hogy lehetővé teszi a rádióállomások okozta esetleges elektromos zavarok vizsgálatát is. A görgős próbapadon akár 250 km/órás sebesség is szimulálható, így teljes terhelésnél is végezhetők vizsgálatok.

Villanyteszt

Az Audi új, elektro-mágneses tesztlaborja - a külső zavaró jelektől teljesen elszigetelt teremben óriási antennák bombázzák elektromágneses hullámokkal a görgős próbapadon "haladó" autót

Fülesjárat

A Toyota sportrészlege elkészítette a Celica vadított változatát. A japán mérnökök 180 lóerőt préseltek ki az 1,8 literes négyhengeresből. A mérges Celica kívülről átszabott lökhárítóiról és hátsó szárnyáról ismerhető fel.

A Jaguar késlelteti az S-Type kombiváltozatának bemutatását. Az ok a limuzinváltozat iránti óriási kereslet. Miután jelenleg az S-Type teljes gyártókapacitása kevés az igények kielégítéséhez, a kombikivitel nagy valószínűséggel csak két-három év múlva kerül gyártásba.

Várhatóan 2001 őszére készül el a Peugeot kompakt egyterűje. Az új modell a 306-ost leváltó 307-es alapjaira épül.

A Suzuki elkészítette a Baleno Wagon összkerékhajtású változatát. A Wagon R+ 4x4 szerkezeti elemeiből építkező hajtáslánc eredendően az első kerekekhez továbbítja a motor erejét, a hátsó kerekek csak akkor kapnak hajtást, ha az elsők tapadása megszűnik (kipörögnek). A Baleno 4WD-t 1,6 literes, 96 lóerős, négyhengeres benzinmotor mozgatja.

Az amerikai Lear és a francia Valeo közös erővel olyan autóülést fejlesztett ki, amely kiküszöböli a kanyarodáskor ébredő oldalirányú gyorsulásokat. Az egyelőre még csak kísérleti stádiumban létező szerkezet elektromos szervomotorjai kanyarban maximum 6 fokkal képesek megdönteni az ülőlapot oldalirányban. A szerkezettel a teszteredmények szerint 45%-ban sikerült kompenzálni az oldalgyorsulást.

Az Alfa Romeo V8-as kupé bemutatására készül. Az új szupersportgép a hírek szerint összkerékhajtást és alukarosszériát kap.

A Hyundai azt tervezi, hogy az európai piacokon is bevezeti a Koreában nagy sikerrel árusított Centennialt. Az öt méter hosszú luxuslimuzint 4,5 literes, V8-as benzinmotor hajtja. A nyújtott tengelytávú változat 5,33 méter hosszú.

A tavalyi Frankfurti Autószalonon bemutatott Smart-roadster mellé egy kupét is kíván állítani a gyár. Az új modell a többi változattal ellentétben orrmotoros, elsőkerékhajtású lesz. A sorozatgyártás kezdete legkorábban 2002-re várható.

A 2000-es modellévű Cadillac Seville teljes hátsó világítási rendszere LED-ekre épül. Az izzólámpák helyett alkalmazott világító diódák nemcsak olcsóbbak, mint a hagyományos lámpák, hanem elvileg örök életűek is, hiszen nem égnek ki.

A Ford bejelentette, hogy az egyik legfőbb alkatrész-beszállítójának számító, de Ford-tulajdonban levő Visteont önálló céggé alakítja át. A Ford magyarországi alkatrészgyárát is üzemeltető Visteon részvényeit a Ford részvényeseinek kívánja értékesíteni a gyár.

Egy felmérés szerint a Volvo középmodelljét, a 850-est, majd később az S/V70-es sorozatot választó autósok több mint 93%-a annyira elégedett jelenlegi autójával, hogy új vásárláskor ismét ugyanezt választaná.

A Lotus Super Seven replikák gyártására specializálódott Caterham-cég új, szupermotorizált típusváltozattal állt elő. Az egyszerűen R500-nak nevezett ultrakönnyű autót 1,8 literes, négyhengeres soros motor mozgatja. A gyorsulás 0-100 km/órára mindössze 3,4 másodpercig tart.

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata