Biztonsági sorozat: gyerekek védelme az autóban

Töretlen fejlődés

Az első gyerekülések a kényelmet szolgálták, a maiak már a biztonságot is. A kötelező üléshasználat hazai bevezetése előtt az életvédelmi intézke-dések külföldi példáit és az ülésfajtákat ismertetjük.

A legelső gyermekülések esetében csak az utazási kényelem növelése volt a cél. Az elsők az 50-es évek végén jelentek meg, és csak azért készültek, hogy a gyerekek jobban kiláthassanak az autókból, alváskor pedig kényelmesebb helyzetben legyenek. Ütközésbiztonsági szempontokról csupán a 60-as évek végétől beszélhetünk; 1968-ban indult az első, kontinenseken átívelő, a passzív és aktív biztonságot is magában foglaló USA jármű-fejlesztési program, ESV (Experimental Safety Vehicle) Kísérleti Biztonsági Jármű néven. A kezdeti fejlesztésű üléseket az autó háttámláján alul vagy felül átvetett hevederrel rögzítették, amelynek a végén levő fémlapot a karosszériához csavarozták. A tíz évvel későbbi járműfejlesztési programok vizsgálatai hamar kimutatták - különösen a gyorsfilm-felvételek segítettek ebben -, hogy milyen csekély védelmet jelentettek az akkor kapható, szilárdságilag gyenge, rosszul rögzített gyerekülések.
Az első szabványok 1970-től léptek életbe, de még csak a 6 hónapostól 4 éves korig terjedő korosztály biztonságos elhelyezését megoldó előrenéző ülésekre vonatkoztak a vizsgálati követelmények. A csecsemők és a nagyobb gyerekek ekkor "kimaradtak" az előírásból (a 4 évesnél nagyobb gyerekek számára a felnőttöv használatát javasolták), és az ellenőrzés módszertana is csak statikus erőterheléses vizsgálatokra épült.
Az ezután megjelent, saját övrendszerrel ellátott gyermeküléseket bonyolult övfeszítő elrendezéssel szerelték, sokszor 4-5 helyen kellett módosítani, beállítani a megfelelő övhosszrészt a kényelmes és egyben biztonságos övlazaság (feszesség) eléréséhez.
A mai legkorszerűbb gyermekülésekben már csak egyetlen övfeszítő hely van a pirossal jelölt kioldócsaton kívül. A kioldócsatot sem volt mindig kötelező a felsőtest alsó részének közepén elhelyezni, csak a 80-as évek közepétől változott így az előírás. A kezdeti időkben előfordult, hogy a bonyolult övfeszítőrendszer és az ülésvázon "elrejtett" kioldócsat miatt a menteni érkezők nem tudták kiszabadítani a gyermekeket, akik azután a gépkocsitűzben meghaltak.

Sérülési mechanizmusok

Tanácsok ülésvásárláshoz

Milyen gyermekülések vannak?

Felnőttöv gyerekeknek?

Az ausztrál példa

A magyar valóság

Nyerjen biztonságot, nyerjen Mercedes A-140-est!

Az Autó2 újság 2000/8. számában megjelent cikk rövidített változata