Stabilabb Alfa

Sport kitörésgátló

Bosch-kitörésgátló az Alfa 166-ban - külön szerelvényként egyelőre csak a 3,0 literes V6 24V motoros változathoz

Az Alfa Romeo opcióként a 166 3.0 V6 24V modelljeihez kitörésgátlót kínál. A gyár által csak dinamikai ellenőrző rendszernek (Vehicle Dynamic Control) nevezett Bosch-gyártmányú felszerés felépítésében és működési elvében megfelel az egyébb gyártmányokhoz kínált kitörésgátlóknak, csupán a programja más. Itt az elektronika nem a futómű-konstrukció gyengeségeit igyekszik kiküszöbölni, hanem az átlagosnál jobban szolgálja a sportos vezetés céljait.

Törpetanulmány

A Fiat Barchetta gyártója, a kis karosszériás üzem, a Maggiora önálló tanulmányautó építésébe fogott. A két- és négyszemélyes, 2,8 méteres járművet három célcsoportnak, cégek flottájának, jogosítvány nélküli 14 és 16 éveseknek szánják. A könnyűfém ötvözetből készülő járművet két 5 kW-os elektromotor hajtja; gazdaságos, normál és gyors üzemben használható, legnagyobb sebessége 75 km/óra, hatótávolsága 150 km is lehet. A 14 éves korosztály egy 4 kW-os motorral kapná, legnagyobb sebessége 45 km/óra lenne, és a választott akkumulátortól függően 70-150 km-t futna be. A 16 éves kortól ajánlott változatban a két 5 kW-os motor az első változatnak megfelelő üzemmódokat kínálná, elöl két személynek, hátul két, 10 év alatti gyereknek van hely.

Flott flottás

Maggiora Citymagg - egy autó, három változat, egyszerű felépítéssel a városi közlekedésért

Alfa Romeo 147

Kész az ötajtós

 

Alfa Romeo 147 - kategóriája legmarkánsabb arca, háromajtós kivitelben. Az ötajtós változatban jövő tavasszal lép színre a változó geometriás turbódízelmotor is. A hat légzsák az ötajtóson is szériaszerelvény lesz; kitörésgátlót is ajánlanak hozzá

 

Noha a 145-ös utódját, a 147-est csak a napokban mutatják be hivatalosan, már elkészült a 146-os változatnak megfelelő ötajtós karosszéria is. A korábbi családrenddel ellentétben a két modell profilja azonos marad. A 4,2 méteres hossz, 1,7 méteres szélesség is állandósul a 156-os módosított padlólemezén. Kategóriája kiemelkedően igényes, kettőslengőkaros elülső futóműve is marad, hátul pedig változatlanok a független, hoszszanti és keresztlengőkarok. A hátsó ablak V-kialakítása a 145-tel indított jegy. A két 1,6-os, duplagyertyás 16 V motor (105 LE, 120 LE) a választék, és később jön ezekhez a robotosított, F-1-alapokat idéző Selespeed-váltó is. Éppen az ötajtóssal lép színre jövő tavasszal a változó geometriás, 1,9 literes, közvetlen befecskendezéses turbódízel (JTD) és a 2,0 literes, 150 LE-s motor kézikapcsolású váltóval. A szerelvények tág köre megmarad: a két elülső két oldal- és függönylégzsák alapszerelvény lesz, de a színes képernyős információs képernyőn - szereltségtől függően - akár a hangvezérléses telefon, a számítógép vagy a hatcsatornás Bose- hangosítórendszer információi is megjeleníthetőek.

A farrész jellegzetessége marad a
145-ösből hozott V-szélű hátsó üveg

Új elvek

A DSN (Design Service Network) olasz eredetű cég a Torinói Autószalonon mutatta be Thesi Uno tanulmányautóját. Többek között a cég alkalmazásában álló korábbi Ferrari-mérnök, Mauro Forghieri ötlete ez a moduláris, könnyűfém vázszerkezetű autó, a különböző ráépíthető karosszériával (2 és 4 üléses) együtt a nemes részek tág határok közötti variálhatóságát is megengedi, még akár a front-, illetve középmotor beépítését is megengedve.

Igényes variálhatóság

Thesi Uno - háromajtós, 4250 mm hosszú kompakt autó. A hátsó ajtajának minden eleme (üveg, lámpák, belső burkolat) egyetlen megbonthatatlan egységet alkot. A lámpákhoz a fényt üvegszál viszi

Megújult a Renault Espace

Helytartó

 

Renault Espace - újak a könnyűfém felnik, változott a kárpit. Az új 2,2 literes gyűjtőcsöves dízel csöndes és kulturált járású

Az európai piac listavezető egyterűje modellfrissítésen esett át. Nagyobb lett a jelvény, új formájú a visszapillantó tükör, mintázatlan üveggel készül a fényszóró. A kínálatban szerepel az új fejlesztésű 2,2 literes dízelmotor is. A korábbi azonos hengerűrtartalmúhoz képest változás a hengerenként négyszelepes hengerfej, a common rail üzemanyag-ellátás és a változó turbógeometria. A nyomaték 16 százalékkal, a teljesítmény 13-mal nőtt, az új aggregát 130 lóerős és 290 Nm-es, átlagfogyasztása 7,1 l/100 km. Rendelhető az öntanuló, elektronikus vezérlésű négysebességes Proactive DP0 automata váltó is. Az első féktárcsákat megnövelték, és már a dízel is négy tárcsafékes. Szeptembertől rendelhető xenon-fényszóró, az automata klímaberendezés napfényérzékelővel dolgozik, és újdonság, hogy az audiorendszer fejegységébe egy CD-nyíláson át hat lemezt lehet betárazni. Az Espace felszereltségi szintjét most fantázianevek jelölik, az alapváltozat az Authentique, amelyet az Expression, a Privilege és az Initiale követ.

Volvo S60

A Volvo kitöltötte az S40-es, és az S80-as közötti helyet, mégpedig nem is akármilyen géppel. Az új S60-as a nagytestvérrel azonos padlólemezre épül, formajegyeit azonban egyértelműen a C70 jelű kupétól kapta. A Volvo szóhasználatában négyajtós kupénak nevezett autó motorterébe egyelőre kizárólag öthengeres benzinmotorok kerülnek. A leggyengébb, 2,4 literes erőforrás 140, a legerősebb 2,3-as turbó 250 lóerős. Minden S60-asban alapárasak az oldal-, és függönylégzsákok, és a menetstabilizáló rendszer is. A vevő ötfokozatú kézikapcsolású, és automata sebességváltók közül választhat.

Új családtag

 

Volvo S60 - formája, és felszereltsége alapján is beleillik a Volvo családba

Újra összkerékhajtású 3-as BMW-k

X-korszak

BMW 330Xi - az azonos hosszúságú első féltengelyek miatt a kormányzás mentes a hajtási befolyásoktól

A BMW elkészítette az új 3-as sorozat első öszkerékhajtású változatát. A háromliteres, soros hathengeres benzinmotorral hajtott 330Xi az "alapváltozattal" teljesen azonos hátsókerékhajtás mellé a sebességváltó mögé épített osztóműről leágaztatott elsőkerékhajtást is kapott. A kialakítás érdekessége, hogy a jobb első kereket hajtó féltengelyt átvezették a motor olajteknőjén. Az alaphelyzetben a nyomaték 62 százalékát hátra, 38 százalékát előre küldő hajtáslánc a menetstabilizáló rendszer felügyelete alatt dolgozik. A 330Xi mindössze 17 mm-rel magasabb "hátsókerekes" testvéreinél.

Új Peugeot-motorok és -váltók

Eredeti otthona, a 607-es után a 406-os motorterében is megjelenik a 160 LE-s (116 kW), 2,2 l-es DOHC-benzinmotor (218 km/órás végsebességgel és 10 s 0-100 km/órás gyorsulással). A 607 kínálata is gazdagodik a 2,2 l-es HDi common rail dízellel és a Porschétól származó automata váltóval. A 16 szelepes turbódízel erőforrás 136 lóereje (98 kW), 317 Nm nyomatéka 202 km/óra végsebességet és 12,1 s alatti 100-ra gyorsulást tesz lehetővé. A Porsche Tiptronic-váltó automatikája 32 alternatíva közül választja ki a vezető és az autó kívánságának leginkább megfelelő helyzetet. A váltó szekvenciális kézi kapcsolást is megenged. A külalakjában két éve megújított, a Hdi-motorral tavaly gazdagított 806-os legújabban a kisebbektől átvett 2,0 l-es könnyűfém benzinmotorral helyettesíti a 2,0 l-es 8 szelepes és turbómotorokat. A négyhengeres DOHC-erőforrás 138 lóerős (100 kW), 186 km/órás végsebességre és 11,9 s gyorsulásra teszi képessé az egyterűt. A 806-os is kap a nyugat-európai piacon erősen megkívánt automata váltót. Az autoaktív váltó képes a vezető stílusához alkalmazkodni.

Számos változás

 

Peugeot 607 - 7,2 l-es átlagfogyasztás Hdi-motorral és a négyfokozatú automata váltóval

Visszahívták

Két különböző hiba kényszerített 80 000 Ford Focust visszahívásra (ebből nálunk 886-ot). Az 1,8 és 2,0 literes benzinmotorral szerelt változatot a hibás olajbetöltő-nyílást záró sapkák cseréje miatt hívják vissza, a kézisebességváltós (199. IX. és 2000. I. 16. között gyártott) 1,6-os motoros változatoknak (nálunk 1013-nak) pedig az elektronikáját kell újraprogramozni. A Focus légzsákvezérlő modulja okán is visszahívás történt (nálunk 206 autónál). A cég az érintett autók tulajdonosait levélben értesíti.

A Mitsubishi a fékszervo hibája miatt valamennyi 2,4 literes benzinmotorral eddig szerelt Space Wagont és Galantot visszahívja.

A Mercedes-Benz az S-osztály és a CL kupé január vége és május eleje közt gyártott darabjait hívja vissza, mert a klímaautomatika hűtőventilátorának szabályozója túlmelegedhet.

A Renault a Twingók légzsákjainak hibás vezérlése miatt hívja vissza autóit ellenőrzésre szervizeibe.

Fülesjárat

Felújítja Kvasinyben levő üzemét a Skoda. A tízhektáros zöldmezős beruházás részeként a jelenleg a Mladá Boleslav-i gyártósorokról kiszorult Feliciákat készítő gyáregység új festőmuhelyt is kap, és ezzel egyidejuleg a dolgozói létszám 1200-ról 3000 főre növekszik. A felújított gyártósorok alkalmasak lesznek a Skoda teljes modellpalettájának előállítására.

A tervek szerint az Alfa Romeo a General Motors márkakereskedői hálózatára alapozza majd 2003-as visszatérését az Egyesült Államok piacára.

A Fiat a legendás 500-as feltámasztásán dolgozik. A még kísérleti stádiumban levő autó természetesen csak formájában idézi a hatvanas évekbeli nagy elődöt. A reinkarnáció legkorábban 2003-ra várható.

A BMW az 5-ös sorozaton alapuló X5 terepjáró mellé egy kisebb testvérmodellt is szeretne állítani. A tervek szerint az újdonság a
3-as sorozatra épül.

A Ford elkészített egy kísérleti Focust, amelynek a sorozatgyártású változattal ellentétben nem 181, hanem több mint 230 újrahasznosítható alkatrésze van.

A Renault 2001-ben leváltja aktuális zászlóshajóját, a Safrane-t. Az Avantime koncepcióautó vonalaiból építkező új luxusgép motorterében közvetlen befecskendezéses benzin- és dízelmotorok dolgoznak majd.

A Törökországban még a közelmúltban is gyártott Renault 9 Broadwayt a Clio lépcsős hátú változata váltja le. A 3,87 méter hosszú négyajtós Clio Symbol csomagtere 510 literes. Az autó egyelőre kizárólag a török piacra készül.

Új ESP (Elektronikus Menetstabilizáló Rendszer)-érzékelőt fejlesztett ki a Bosch. Az autó billenését, dőlését, fordulását érzékelő szerkezet a mai rendszerekben még teljesen mechanikus muködésu. A szilíciumalapú új egység nemcsak érzékenyebb, hanem kisebb és sokkal könnyebb is elődeinél.

A Valeo mérnökei által kifejlesztett Baroptic fantázianevu világítórendszerben az izzó tetszőleges helyre kerülhet az autóban, hiszen a fényt optikai kábelek vezetik a fényszórótükrökig.

A már több nemzetközi autókiállításon bemutatott városi autótanulmányt, a Pininfarina Metrocubót kiállították a párizsi Beaubourg Múzeumban. A négykereku mualkotásokat bemutató időszaki tárlatot Renzo Piano építész szervezte.

Az Autó2 újság 2000/9. számában megjelent cikk rövidített változata