Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol:

A „motormosás” kérdésköre elsősorban műszaki kérdés, ezért konzultáltam Deli Kálmán igazságügyi szakértővel a válaszadást megelőzően, aki arra hívta fel a figyelmemet, hogy az elektromosan vezérelt gyújtású, keverékképzésű és szabályozott katalizátoros motorok felülről például vízzel és gőzborotvával nem moshatóak. Kiemelte azt is, hogy nem is szükséges mosni azokat, hiszen szárazak, folyásmentesek, és a motormosás korlátozását a kezelési utasítások általában jelezni is szokták. Mindennek az az oka, hogy a számítógépes vezérlőrendszer külső elektromos csatlakozói a felfröccsenő víztől védett módon szigeteltek, gyakran védőburkolattal vannak ellátva, és ha a motortérben levő elektromos csatlakozókhoz víz kerül, az nemcsak működésképtelenséget, hanem károkat is okozhat.
Felvethető a kérdés, hogy ezek után hogyan értékelendő a szervizek eljárása: hirdetik a motormosást, és legfeljebb apró betűvel figyelmeztetnek a károsodás veszélyére. Lehet persze azt mondani, hogy az apró betűt is el kell olvasni, de én inkább azon az állásponton vagyok, hogy a szerviz felelőssége valószínűleg megállapítható lenne peres eljárásban is. A kérdést a polgári törvénykönyv 392. § (3) bek. alapján lehet megítélni, miszerint ha a megrendelő szakszerűtlen utasítást ad a vállalkozónak, akkor erre a vállalkozó köteles őt figyelmeztetni, és a figyelmeztetés elmulasztásából eredő kárért a vállalkozó a felelős. Ha azonban a megrendelő az utasítását a figyelmeztetés ellenére fenntartja, akkor a megrendelő kockázatára köteles a munkát elvégezni, vagy a szerződéstől elállhat.
Jelen esetben azért hajlanék a szerviz felelősségének megállapítására, mert az én mérlegelésem szerint a fenti műszaki megállapításokra tekintettel nem tartom elegendőnek az apró betűs figyelmeztetést. Egyébként is különbséget látok egy hirdetett szolgáltatás szakszerűtlensége és egy vállalkozóra erőltetett szakszerűtlen utasítás következményei között.
A következtetés: mellőzzük a motormosást a korszerű járműveknél, olvassuk el az apró betűs figyelmeztetéseket is, de a legfontosabb a szervizek részére: ne hirdessünk olyan szolgáltatást, amiből több kára, mint haszna származik a megrendelőnek – és esetleg a szerviznek is.

Vissza

Korábbi ténykérdések

Az Autó2 újság 2002/11. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2002.

novemberi száma

Az Autó2 Magazin a

hivatalos felmérése
- a legfrissebb lista -
szerint a legnagyobb
példányszámban eladott
autós újság!


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!