Nagyobb képÁzós ügyek

Olvasónk Citroënjének motormosása
csaknem 40 000 Ft-ba került.

Időszakos szervizre vittem a Citroën Xsara gépkocsimat egy Citroën-márkaszervizbe. A kötelező átvizsgálások mellett kértem egyéb javításokat és egy motormosást is. Ezt a szerviz vezetője fel is vezette a munkalapra, s közben elmondta az árat, és rámutatott egy tőlünk 2 méterre levő A/4-es lapra, amelyen szerepelt többek között a motormosás díjszabása (900 Ft), illetve valamilyen apró betűs szöveg (nem tudom ma sem, hogy mi). A következő mondatában elmondta: a motormosás után elképzelhető, hogy nem indul elsőre az autó, de ki lehet szárítani. Erre én viccesen válaszoltam: „Gondolom, úsztatni azért nem fogják az autót, és ha nem indul, akkor úgysem tudok vele elmenni, amíg nedves.” Válasz: „Természetesen vigyázunk” (vagy valami ilyesmi). Délután 2-kor felhívtak, hogy kész az autó, 3-ra mehetek érte, mert addig még lemossák a motort. 3-kor megérkeztem. Elmondták, hogy az autót elvihetem, kipróbálták, megjavítottak mindent, amit kértem, és bemutattak egy ellenőrző lapot, hogy milyen műveleteket végeztek el, illetve közösen átnéztük a számlát, majd a pénztárnál fizettem (közel 100 000 Ft-ot), és aláírtam. A szervizvezető lekísért az autóhoz, egy szerelő hozta oda a kulcsot hozzánk, és mondta, hogy még levegővel ki kell fújatni valamit, mert csak három henger megy. A szerviz vezetője ekkor kedvesen elbúcsúzott, és megnyugtatott, hogy ez a művelet mintegy öt percig tart, és vihetem az autót. Sajnos 30 perc után sem került elő az autó a műhelyből; közben próbálták fújni, túráztatni stb. a kocsit.
Ezt megunván, kértem a szervizvezetőt, hogy nézzen utána, mi történik. 10-15 perces tanácskozás után elmondták, hogy baj van, mert a gyújtástrafó zárlatos, ez okozza, hogy csak három henger működik. Ekkor én számon kértem, hogy ennek reggel még semmi baja nem volt, illetve egy órával ezelőtt még azt mondták, hogy vihetem az autót. Ezután elmondták, hogy ez típushiba, meg hogy a mosás sem tett jót neki. Mondtam, hogy akkor cseréljék ki, de nem vagyok hajlandó ezt kifizetni, mert a kárt ők okozták. Hosszas vitatkozás után tájékoztattak, hogy csak másnap tudják a cserét elvégezni, mert nincs alkatrész, és a közel 40 000 Ft-os alkatrészt ki kell fizetnem. Hat órakor az autót kénytelen voltam otthagyni, és kértem, hogy tájékoztassák az ügyvezetőt vagy a tulajdonost, hogy nem fizetem ki az alkatrész árát.
Másnap délutánra elkészült az autó, elmondták, hogy az ügyvezető tud a dologról, és a trafó kicserélésének a munkadíját tudják csak elengedni, semmi mást, mert ők nem hibáztak, én a saját felelősségemre mosattam, illetve előzőleg tájékoztattak. Én elmondtam, a tájékoztatás nem arról szólt, hogy maradandó károsodás érheti az autó alkatrészeit, illetve hogy a motormosás orosz rulett, és ha nincs szerencsém, akkor esetleg az egész autót kidobhatom. Kértem, hogy vegyünk fel jegyzőkönyvet az esetről, adják meg az ügyvezető nevét és számát. Ezután elkészült a jegyzőkönyv, megkaptam a telefonszámot, fizettem, és elhoztam az autót.
Később már nem próbálkoztam a szerviznél, hanem felhívtam a Citroën Magyarországot, és elmondtam, hogyan jártam egyik márkaszervizükben. Az ügyfélkapcsolatokért felelős hölgy elmondta, hogy ők nem támogatják a motormosást, és sajnos buta voltam, ha tájékoztattak, és mégis mosattam saját felelősségemre. Emellett mondta, hogy azért utánakérdez a történetnek, és visszahív. Elmondtam neki, hogy a tájékoztatás mire terjedt ki, és úgy gondolom, hogy egy, a szolgáltatási listán szereplő dolgot rendeltem meg, nem egy szakszerűtlenül elvégzett munka következtében bekövetkező károkozást, illetve megkérdeztem, hogy a szakszerviz miként végezhet olyan dolgot, ami tilos. Válasz: „Nem tilos, csak nem javasolják, de ha az ügyfél ragaszkodik hozzá, akkor a szerviznek szíve joga, hogy megcsinálja a mosást.” Még szóba hoztam a típushiba kifogást, de a beszélgetésünk már inkább egy bohózathoz hasonlított, mint egy vevői problémakezeléshez. Megtörtént az ígért visszahívás, és ebben megerősítette a hölgy, hogy minden helyesen zajlott, senki nem hibás, csak én, mert saját felelősségemre mosattam. Én elmondtam, hogy nem számítottam másra az előző beszélgetésünk alapján, illetve soha nem fogom tudni bebizonyítani, hogyan „tájékoztattak”, de úgy gondolom, hogy ez az ügykezelés így nem helyes, és ezt levélben is elküldöm a Citroën Magyarországnak, sőt a francia ügyvezetőnek is. Mondták, hogy megtehetem, de ez a hölgy hatásköre, és nem az ügyvezetőé. Itt tartunk most.
Úgy gondolom, hogy azoknak az embereknek, akik nem megfelelően végzik a munkájukat, viselniük kell a felelősséget. Amennyiben ez a jog eszközeivel nem oldható meg (s ezért úgysem érdemes pereskedni), legalább azoknak a cégeknek kellene viselniük a következményeket, amelyek saját hálózatukban az ilyen eseteket nem képesek megelőzni, vagy megfelelő módon kezelni a problémát. Egyébként a gépkocsi használati útmutatójában nem találtam olyan részt, ami felhívná a figyelmet arra, hogy ne mossuk a motort. Emellett a szervizmunkalapon sincs olyan szöveg, ami figyelmeztetne erre, vagy egyértelművé tenné, hogy enyém a felelősség, ha már ilyen „bátor” voltam, és megrendeltem egy szolgáltatást (mellesleg arra figyelmeztetnek, hogy az autóban hagyott tárgyakért nem vállalnak felelősséget).
Kérem, ha van jó tanácsuk arra vonatkozólag, hogy mit tegyek, szívesen venném, ha tájékoztatnának. Igazából már nem az összeg boszszant, hanem az, hogy bárki járhat így, sőt, ha nincs szerencséje, akkor több százezer forinttal ússza meg a Citroën-szakszervizek tevékenységét.

Köszönettel,
Schmidt Vilmos

Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol

Korábbi ténykérdések

Az Autó2 újság 2002/11. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2002.

novemberi száma

Az Autó2 Magazin a

hivatalos felmérése
- a legfrissebb lista -
szerint a legnagyobb
példányszámban eladott
autós újság!


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!