EuroNcap törésteszt: M-B E-osztály, Renault Vel Satis, Citroën C3, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Renault Mégane II, Toyota Corolla, Saab 9-3, Nissan Primera, Subaru Legacy Outback, M-B M-osztály, Suzuki Grand Vitara, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail, Chrysler PT Cruiser, M-B Vaneo, Peugeot 807

Javuló védelmek

Az EuroNcap autógyáraktól független szervezet, amelynek célja, hogy minden kereskedelmi forgalomba kerülő autó életvédő képességét megvizsgálja, ezúttal újabb 16 modellt ellenőrzött.

Az EuroNcap eddigi törésteszt-sorozataiban elsőnek a Renault Laguna, majd egy évre rá a Mercedes Benz C-osztály is elérte a legmagasabb értékelést jelző öt csillagot. A legújabb sorozatban a Renault Mégane, a Renault Vel Satis, a Mercedes— Benz E-osztály és a Saab 9-3 is csatlakozott melléjük. Az új Mégannal az első kompakt méretű autó lépett be a védelemben nagyok táborába.

Mercedes-Benz E-osztály
gyalogosvédelem -

Általános védelem 33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 81 %
Oldalütközés elleni védelem 100 %
Gyalogosvédelem: 11%
Frontális ütközés
A súlyos ütközések hatását a kétlépcsős légzsák csökkenti, a mereven maradt karosszéria és a kormányoszlop csekély mozgása óvja a vezetőt. A beépített védőfelületek ellenére a vezető bal térde és — a kesztyűtartótól — az utas térde sérülhet. A lábtér alig torzult.
Oldalütközés
Az első tesztnél a mindkét sort védő függönylégzsák a beépítése miatt nyitáskor nem volt szinkronban a deformációval; ezen egy újabb tesztre adott autónál és a gyártásnál módosítottak. A védelem tökéletes lett.
Gyerekvédelem
Mindkét gyermek előrenéző ülésben ült, és noha volt kétpontos Isofix-rendszer, az autó saját öveivel rögzítették az üléseket. Mindkét gyerek jól védett, de a nagyobbik adatai a mellkasi terhelés miatt éppen csak elmaradtak a legjobb minősítéstől. Az elülső ülésben érzékelő van, amely a gyerekülést észlelve kikapcsolja a légzsákot.

Gyalogosvédelem
Csak a motorháztető néhány pontja kevésbé veszélyes a gyalogosokra.

Renault Vel Satis
gyalogosvédelem -

Általános védelem 33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 88 %
Oldalütközés elleni védelem 100 %
Gyalogosvédelem: 6%
Frontális ütközés
A kétlépcsős frontlégzsák a legsúlyosabb esetekben is véd, sőt a kistermetű vezetőket különösen kíméletesen robbanva védi, mivel egy érzékelő felismeri méretüket. A karosszéria merev volt, a kormányoszlop alig torzult. A laboratórium hangsúlyozta az előfeszítők testmozgást korlátozó hatásának a szerepét. A vezető bal térdének sérülésveszélye pontelvonással járt. A lábtér alig torzult és a védőbetétes felület védte a vezető lábát.
Oldalütközés
Az oldallégzsák és a függönylégzsák tökéletesen működik.
Gyerekvédelem
Dícséretesen egyértelműek a figyelmeztető feliratok. A nagyobb gyerek Kiddy Easyfix-ülésének felemelkedését a szokásos kettős Isofix-pontokon túl egy az ülés tetejéből induló rögzítő őv is megakadályozta. A kisebbik gyerek ülése a padlóhoz tolt támasszal különösen stabil maradt. Mindkét gyerek feje az ütközéseknél jól védett, amit egyébként nehéz megvalósítani.

Gyalogosvédelem
Gyenge, csak a motorháztető némely részei megfelelőek.

Citroën C3
gyalogosvédelem -

Általános védelem 28 pont
Frontális ütközés elleni védelem 81 %
Oldalütközés elleni védelem 78 %
Gyalogosvédelem: 31 %
Frontális ütközés
A Citroën kiegyensúlyozott védelmet nyújt. A kasztni szerkezete jól véd, az utastér csak minimális deformációt szenvedett. Az övek és a légzsákok összhangja jó. A vezető és az utas mellkasa kis terhelést kapott, de a kisautókra jellemző térdsérülés jósolható. A középső hátsó öv hárompontos.
Oldalütközés
Elfogadható a védelem, annak ellenére, hogy a vezető feje a B- oszlopnak ütközött. Melle találkozott az ülés szélével és a légzsákkal, alhasa a könyöklő alatti ajtófelülettel.
Gyerekvédelem
Az utaslégzsák kikapcsolható, de a felirat és a rajz túl kicsi. A hároméves gyerek menetirányban, a kisebbik azzal szemben volt rögzítve. A nagyobb védelme nem elég jó, a kicsié mindkétféle ütközésnél jól védett.

Gyalogosvédelem
Az átlagosnál sokkal jobban kíméli a felnőtt és a gyerek gyalogosokat.

Ford Fiesta
gyalogosvédelem -

Általános védelem 25 pont
Frontális ütközés elleni védelem 69 %
Oldalütközés elleni védelem 78 %
Gyalogosvédelem: 14 %
Frontális ütközés
A vezető mellkasi terhelése sérülésveszélyt sejtet, a tervezők igyekezete ellenére a térde is sérülhet. A lábtér és az A-oszlop alig torzult.
Oldalütközés
A függönylégzsák hiányában is figyelemre méltó az eredmény. A vezető bordázata, hasa és medencéje az ajtónak ütközött.
Gyerekvédelem
A Ford ellenállt idáig az Isofix-rendszernek, de a teszt után bejelentette, hogy bevezeti, annak ellenére, hogy az öves ülésrögzítés nem vizsgázott rosszul. A gyerekek feje védett mindkét irányú ütközésnél, de mellük és nyakuk a frontális ütközés esetében nem eléggé.

Gyalogosvédelem
A motortető azon részei, ahol legvalószínübb a felnőtt gyalogos fejével való találkozása, elég jól vizsgázott, de az autó széleinél és az elején kemény az ütközés. Szokatlan, hogy a motorház éle némiképp gyalogosbarátnak számít. A Fiesta a tesztsorozat egyik legjobbja volt.

Seat Ibiza
gyalogosvédelem -

Általános védelem 26 pont
Frontális ütközés elleni védelem 75 %
Oldalütközés elleni védelem 78 %
Gyalogosvédelem: 39 %
Frontális ütközés
A karosszéria viszonylag csekély deformációt szenvedett frontális ütközésnél. Az utas mellkasi terhelése kisebb volt a vezetőénél, de mindkét érték magas. A vezető térdének védelme nem elégíti ki az EuroNcap követelményeit. A hátsó középső öv csak csípőöv, kevesebb védelmet nyújt, mint a hárompontos.
Oldalütközés
Kétféle autót teszteltek. Az oldallégzsák nélküliben a vezető mellkasi terhelése viszonylag nagy volt, az opciós, oldallégzsákos változatban sokkal kisebb a sérülésveszély. A vezető feje mindkét esetben a B-oszlopnak verődött, alhasa a kiálló könyöklővel találkozott.
Gyerekvédelem
Mindkét ülést kétpontos Isofix-helyekhez lehetett csatolni. A nagyobb gyerek feje nem volt veszélyben, de a kisebbik nyaka súlyos sérülést kaphatott frontális ütközésnél.

Gyalogosvédelem
A motorháztető a gyerek és a felnőtt gyalogossal szemben kíméletes volt, az orr-rész és a szélek kevésbé.

Renault Mégane II.
gyalogosvédelem -

Általános védelem 33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 88 %
Oldalütközés elleni védelem 100 %
Gyalogosvédelem: 31 %
Frontális ütközés
Az utasteret különlegesen stabil karosszéria védi. A frontlégzsákok két lépcsőben robbannak az igen nagy erejű ütközések hatásának csökkentésére. Az ülés érzékeli a vezető súlyát, és ennek megfelelő hevességgel robbantja a légzsákot. A hárompontos öv csípő és mellkasi részének külön övelőfeszítője van. A vezető lábát a lábtér kiképzésével védik. Az autó a fej és a bal láb terhelése miatt csak két pontot vesztett az ütközésnél.
Oldalütközés
Az oldallégzsák és a függönylégzsák hatásosan védett az oszloptesztnél is.
Gyerekvédelem
Az utaslégzsák kikapcsolható. A nagyobbik gyereket a Renault menetirányú Britax Römer Duó-ba ültette, hárompontos Isofix-csatlakozással. Előrebillenését a mennyezethez rögzítéssel akadályozzák meg. A kisebbik gyereket háttal szerelt Kiddy Easyfix-ülésbe ültették, amelyet a padlóhoz is erősítettek. A fejvédelem mindkét ütközésfajtánál mindkét utasnál jó volt, de a hároméves gyerek nagy mellkasi terhelést kapott.

Gyalogosvédelem
Az autó 18 mérési helye közül csak néhány jelzett kíméletes csapást, az eredmény mégis jobb az átlagosnál, de elmarad egy új konstrukciótól elvárttól.

Toyota Corolla
gyalogosvédelem -

Általános védelem 28 pont
Frontális ütközés elleni védelem 75 %
Oldalütközés elleni védelem 89 %
Gyalogosvédelem: 31 %
Frontális ütközés
Az utascella és az öv/légzsákrendszer jó védelmet nyújt, de a kormányoszlop mozgása kockázatos. Aggasztó volt, hogy a hátsó üléstámla részben kinyílt, ez veszélyes lehet.
Oldalütközés
Az oldallégzsák hiánya ellenére jó a bent ülők védettsége. A vezető feje az ütéscsillapító műanyaggal fedett B-oszlopnak ütközött. A csapás az ülés szélével érintkező utas hasát is elérte, bordáit szintén megnyomta az ülés. A könyöklő eltört és veszélyesen benyúlt az utastérbe. A könyöklő alatti ajtókárpit megütötte a vezető medencéjét.
Gyerekvédelem
A három éves gyerek menetirányú Isofix-ülésben ült; frontális ütközésnél figyelemre méltó a védelme, de oldalütközésnél már kevésbé jó. A kisebbik gyerek háttal ült, de ülése mindkét ütközésnél hiányosan védte.

Gyalogosvédelem
A felnőtt gyalogos feje és a motortértető találkozása viszonylag kíméletes, de az autó szélső részei és orr-része veszélyes. Ennek ellenére a Corolla a legjobbak között volt.

Saab 9-3
gyalogosvédelem -

Általános védelem 33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 81 %
Oldalütközés elleni védelem 100 %
Gyalogosvédelem: 19%
Frontális ütközés
Az erős karosszéria megfelelő védelmet ad a bent ülőknek. A műszerfal alatti rész megfelelően burkolt, hogy védje a térdet, de a kormányoszlop megütheti. A lábtér nem deformálódott.
Oldalütközés
Még az oszloptesztnél sem vesztett pontot a Saab, a függönylégzsák megvédte az ott ülőket.
Gyerekvédelem
Mindkét ülést a menetiránynak háttal szerelték be, és talppal, övvel rögzítették az elülső ülések sínéhez. A védelem jó volt, de a nagyobbik gyerek mellkasa terhelést kapott. A frontlégzsák kikapcsolásáért szervizbe kell vinni az autót.

Gyalogosvédelem
E tekintetben messze alulmúlta az autó a tesztsorozatban mutatott képességeit. A lökhárító és a motortértető széle nem kíméli a gyalogosokat, a motorháztető viszont tompította a csapást.

Nissan Primera
gyalogosvédelem -

Általános védelem 29 pont
Frontális ütközés elleni védelem 75 %
Oldalütközés elleni védelem 94 %
Gyalogosvédelem: 25%
Frontális ütközés
Az A-oszlop derormálódott, és a műszerfal mögötti merevítés kezdett elválni helyéről, de a karosszéria merev maradt. A vezetői légzsák működése nem volt megfelelő összhangban a védelmi rendszer többi részével, ezért a vezető feje a kormányhoz ért. A vezető térdét a műszerfal alatti kemény felületek nem, de a kormányoszlop veszélyezteti. Az utas térdsérülést szenvedhet a kemény felületektől.
Oldalütközés
Az autó jól vizsgázott, csak a vezetőt érte egy kicsit erősebb ütés a medencéjénél a könyöklő miatt.
Gyerekvédelem
A nagyobbik gyerek hárompontos Isofix-ülésben, menetirányban, a kisebbik háttal ült. A hároméves védettsége mindkét ütközésnél jó, a kisebbiké a frontálisnál kevésbé volt az. Fejüket mindkét esetben védte az ülés mélyedése.

Gyalogosvédelem
A motorháztetőnek vannak helyei, amelyek puhábbak, de az első éle nem az. Mégis jobb volt az autó, mint a sorozat több résztvevője, éppen csak elmaradt a kétcsillagos értékeléstől.

Subaru Legacy Outback
gyalogosvédelem -

Általános védelem 27 pont
Frontális ütközés elleni védelem 63 %
Oldalütközés elleni védelem 89 %
Gyalogosvédelem: 14 %
Frontális ütközés
Azért választották a kombit, mert jóval kedveltebb, mint a lépcsőshátú. A karosszéria merev maradt, csak az A-oszlop torzult kissé, a vezető ajtaja normálisan nyílt, a lábtér megőrizte formáját, de a műszerfal alatti rész esetleg lábsérülést okozhat. A vezető mellkasára viszonylag nagy terhelés érkezett.
Oldalütközés
Az oldallégzsák és az ajtó szerkezete jól védett, de nem lehetett jobb az eredmény, mert a fejlégzsák meglepő módon nem széria, és hiánya megmutatkozott.
Gyerekvédelem
A hároméves gyerek menetirányú Römer Duo ülése hárompontos Isofix–rögzítésű volt, a kisebb háttal ült a Römer Baby Safe nevű ülésben. Mindkettő védettsége nagyon jó. Az EuroNcap különösen nagyra értékelte az információs feliratokat. Az utaslégzsákokat a szervizek kapcsolják ki.

Gyalogosvédelem
Azok a részei az autónak, amelyekkel a gyerekek vagy a kistermetű felnőttek találkoznak gázoláskor, némileg kíméletesek, de a lökhárító és az orr-rész nagyon kemény.

Mercedes-Benz M-osztály
gyalogosvédelem -

Általános védelem 30 pont
Frontális ütközés elleni védelem 63 %
Oldalütközés elleni védelem 100 %
Gyalogosvédelem: 11%
Frontális ütközés
Az amerikai piacra készült autó nem friss modell, a helyi előírások szerint védenie kell azokat, aki bekötik magukat, és azokat is, akik elmulasztják ezt. Ez eltéréseket jelent az európai autókhoz képest a beltér kiképzésében is, különösen a térdhely környékén. Természetesen a becsatolatlan utasok nagy kockázatot vállalnak. A kaszni jól teljesített, a lábtér és az ajtószerkezet csak kissé torzult. A vezető feje a légzsákon át a kormánynak ütközött.
Oldalütközés
Hibátlan a védelem a mellkasi és a fejlégzsák jóvoltából.
Gyerekvédelem
Mindkét gyerek kétpontos Isofix-ülésben ült menetirányban. Az ülések további felső rögzítése előnyösebb lenne, sőt a kisebbik gyereket célszerűbb lett volna háttal ültetni.

Gyalogosvédelem
Az autó nagyon veszélyes a gyalogosokra, az orr-rész túlzottan merev.

Suzuki Grand Vitara
gyalogosvédelem - minősíthetetlenül rossz

Általános védelem 23 pont
Frontális ütközés elleni védelem 50 %
Oldalütközés elleni védelem 83 %
Gyalogosvédelem: 0 %
Frontális ütközés
Egy ilyen nagyméretű autótól több várható. A légzsák védte ugyan az elöl ülők fejét és nyakát, de az övrendszertől a vezető melle nagy terhelést kapott. A vezetőoldali ajtó zárja és kerete torzult, szakadásnak indult. A lábtér elejét határoló tűzfal igen erősen gyűrődött, a karosszéria egyértelműen puhának bizonyult. A hátsó öv csak kétpontos.
Oldalütközés
A Vitara nem a méreteinek megfelelően teljesített. A vezető az üléstől és a B-oszloptól kapott mellkasi terhelése nagy volt.
Gyerekvédelem
Mindkét ülés menetirányú, kétpontos-Isofixes volt, az EuroNcapnek nincs módjában ezen változtatni. A 18 hónapos nagy nyaki terhelése, amit a teszt alatt mértek, jellemző azoknál a gyerekeknél, akik ebben a korban nem menetiránynak háttal ülnek.

Gyalogosvédelem
A védelem szörnyen gyenge, nem kapott egyetlen pontot sem. A Suzuki megígérte, hogy a jövőben nagyobb figyelmet szentel a fejlesztésre.

Land Rover Freelander
gyalogosvédelem -

Általános védelem 20 pont
Frontális ütközés elleni védelem 38 %
Oldalütközés elleni védelem 72 %
Gyalogosvédelem: 19%
Frontális ütközés
Az utastér deformálódott, a vezető ajtaja kinyílt, nem játszott szerepet az energiaelnyelésben, az A-oszlop jelentősen hátra került. A vezető melle és lába viszonylag nagy terhelést kapott.
Oldalütközés
A Freelander eredménye elmarad attól, amit egy ilyen magas autótól várni lehet. A vezetőnek a B-oszlopba, az ajtóba és az ülésbe történő ütközés miatt számolnia kell a sérülés kockázatával.
Gyerekvédelem
Nem állítható, hogy a gyerekek védettek, noha a nagyobbik menetirányba, a kisebbik háttal szerelt ülésben ült. A kisebbik a nagy értékhez közelítő mértékben szenvedett nyaki terhelést.

Gyalogosvédelem
A motortér eleje és a lökhárító felületei veszélyesek, a motortetőn vannak puhább részek is.

Nissan X-Trail
gyalogosvédelem -

Általános védelem 26 pont
Frontális ütközés elleni védelem 56 %
Oldalütközés elleni védelem 83 %
Gyalogosvédelem: 28 %
Frontális ütközés
Az első tesztek után a Nissan módosított a karosszéria merevségén. A lábtér és az ajtókeret csak kis torzulást muatatott, de a pedálsor hátramozdulása sérülést okozhat a vezetőnek; az övrendszer kissé erős terhelést ad át a mellének, bal lába kemény felületektől sérülhet.
Oldalütközés
A magas építésnek megfelelően jó a védelem, de az oszloptesztnél a fejlégzsák hiába nyílt ki megfelelően, nem volt elég ütéscsillapító hatása. A hátsó ajtó zárja elengedett, de az ajtó nem nyílt ki.
Gyerekvédelem
A hárompontos Isofix-ülés, menetirányban beépítve mindkét ütközésnél védett. A 18 hónapos gyerek háttal ült, de a frontális ütközésnél az ülés szokatlan módon nem nyújtott tökéletes védelmet. Az autó utaslégzsákját a szervizekben kapcsolják ki.

Gyalogosvédelem
A Nissan két csillagot ért el, mert a védelem azokon a helyeken ahol a felnőtt találkozik az autóval, az átlagnál jobb volt.

 

 

Chrysler PT Cruiser
gyalogosvédelem -

Általános védelem 21 pont
Frontális ütközés elleni védelem 38 %
Oldalütközés elleni védelem 89 %
Gyalogosvédelem: 8%
Frontális ütközés
Az amerikai szabványok szerint gyártott autóban, ahol sértetlennek kel maradnia a bent ülőknek, függetlenül attól, hogy bekötik-e magukat vagy sem, a vezető és az elülső utas nem jól védett. Az európai előírások, ahol az autók védelmi rendszerében az övek vezető szerepet játszanak, nem követelnek olyan utastéri felületvédelmet, mint Amerikában. Ennek ellenére a PT-ben súlyos lábsérülést lehet feltételezni.
Oldalütközés
Az oldallégzsák és a magas építés megóvja a vezetőt a sérüléstől.
Gyerekvédelem
Mindkét ülés menetirányú, kétpontos Isofix volt. A nagyobbik gyerek védett az ütközéseknél, a kisebbik kevésbé — elsősorban a nyaksérülés kockázatával lehet számolni. A teszt szemléletesen mutatta, milyen fontos az ülés szerepe, hogy a gyerek feje ne szenvedjen sérülést külső tárgyaktól.

Gyalogosvédelem
Az orr-rész és a lökhárító kemény, de voltak az autón csillapító hatású felületek is.

Mercedes-Benz Vaneo
gyalogosvédelem -

Általános védelem 27 pont
Frontális ütközés elleni védelem 69 %
Oldalütközés elleni védelem 89 %
Gyalogosvédelem: 28 %
Frontális ütközés
Nem meglepő, hogy a Vaneo jól szerepelt, hiszen a korábbi tesztekben sikeres A-osztály alpjaira épült. A kabin erős, jól viselte el az ütést, a vezető ajtaja a teszt után majdnem normális módon nyílt. A légzsák hagyományos, nem kétfokozatú, ennek ellenére jól megvédte az elöl ülők fejét, nyakát, de nem eléggé csökkentik a mellkasi sérülés kockázatát. A térdhely nem torzult, sérülést csak a kormányoszlop okozhat.
Oldalütközés
A magas ülés véd a bajtól, és az oldallégzsák, amit az ajtóba szereltek, szintén csökkenti a sérülési kockázatot.
Gyerekvédelem
Az elülső ülés „felismeri” a gyerekülést és kikapcsolja a légzsákot. A hátra szerelt kétpontos Isofix-ülések frontütközésnél jól védtek, de nem kizárható a mellkasi és egyéb sérülések kockázata, különösen a kisebbik gyerek nyaka sérülhet. Oldalütközésnél az ülések megfelelő védelmet adtak.

Gyalogosvédelem
Az enyhén emelkedő motortető és a nagy szélvédő némi védelmet nyújt a gyalogosok fejének.

 

 

Peugeot 807
gyalogosvédelem -

Általános védelem 32 pont
Frontális ütközés elleni védelem 81 %
Oldalütközés elleni védelem 100 %
Gyalogosvédelem: 17 %
Frontális ütközés
Kimagaslóan jól szerepelt az új egyterű, alig maradt el az öt csillagtól. A súlyos ütközéseknél jól csillapítanak a kettős hatású légzsákok. Az elöl ülők térde sérülhet. A vezető lábtere nem jelent veszélyt. A nyolcüléses autó minden szélső ülésén előfeszítősek az övek.
Oldalütközés
Hibátlan védelem, nincs pontvesztés.
Gyerekvédelem
Az utaslégzsák kikapcsolható, a magyarázat féélreérthető. A nagyobbik gyerek szemben, a kisebbik háttal ült, fejük védelme jó, de a három éves mellkasi terhelése valószínűsíthető.

Gyalogosvédelem
Közel sem olyan jól védi a 807-es a gyalogosokat, mint a bentülőket. A lökhárító és a motortér eleje veszélyes részek.

 

Hogyan törnek?

Az Autó2 újság 2003/2. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2003.

februári száma


A Luxusautó
2002/2. száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!