Állófűtések

Fűtőmű

Az utólag is beépíthető állófűtések a hűtőfolyadék melegítésével már indulás előtt felfűtik az utasteret, és ezzel a motort is védik.

Az állófűtés egy kályha. Az autó üzemmódjától függően lehet gázolajos vagy benzintüzelésű, van égőtere, víztere, ventilátoros szellőzése és nagy kazánokban is megtalálható minden egyéb alkatrésze, még vezérlő-panelje is. Az átlagosan három kiló körüli, cipődoboz méretű, 4-5 kW fűtőteljesítményre képes aluöntvény házas szerkezetet a hűtővíz körébe kötik be – az autó és az állófűtés típusától függően – különböző helyekre. Leggyakrabban a motortérbe kerül, általában valamelyik sárvédő belső oldalára, de előfordul – főként kombiknál – hogy csak a csomagtér sarkában jut neki elegendő hely. A szerkezet agya a mindössze néhány nyomtatott áramkörből álló vezérlőelektronika, ezt a kályha tetejének műanyag burkolata rejti. Az elektronikus központ a műszerfalra szerelt egyszerű vezérlőpanel vagy a távvezérlés jelei alapján működteti a kályhát, pontosan úgy, ahogy egy igazi kazán dolgozik.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy állófűtéskályha metszete. Jól látható, hogy az alig háromkilós szerkezetnek a nagy kazánokban is megtalálható valamennyi alkatrésze megvan

 

 

 

 

 

 

Egy beépítés vázlata. Az állófűtés kályhája csak a termosztáton belüli hűtőkört melegíti, így a hűtőbe nem jut melegvíz, de a motorblokk átmelegszik; könnyebb a hidegindítás és jó hatással van a motor élettartamára

 

 

 

 

 

 

Egy lehetséges üzemanyag-bekötés. Az állófűtés a befecskendezés visszafolyó ágát csapolja meg

Az Autó2 újság 2004/2. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2004.
februári száma


A Luxusautó
2003/2 száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!