Légzsákrobbanás, baleset nélkül

Egy korábbi lapszámunk "Ténykérdés"-ében olyan Suzuki Wagon R-t mutattunk be, amelyiknek balesetkor nem robbant fel a légzsákja. A most ismertetett esetben a Renault Twingo légzsákja baleset nélkül nyílt ki.

Nagyobb képA sértetlen, de légzsákrobbant Twingo Nagyobb képA felrobbant légzsák

Szerkesztőségünk itthon a Renault Hungáriánál és Franciaországban a biztonsággal foglalkozó részleg egyik illetékesénél is képviselte olvasónk panaszát. A gyár mérnöke elmondta az Autó2-nek, hogy volt egy Renault Twingo-sorozat, amelyben ütközés nélkül kinyílhattak a légzsákok. Az előfordult néhány esetben a számítógép nem jegyzett lassulásra utaló jelzést. A hibát az érzékelő elektrosztatikus feltöltődése okozta. Az alkatrészt kijavították, és azóta nem fordult elő hasonló eset, olvasónk autója már a szóban forgó korú Twingók után készült.
A vezérképviselet szakértője az Autó2 közbenjárására is megvizsgálta a Renault Twingót. Véleménye alapján a Renault Hungária nem ismeri el a felelősségét a légzsákrobbanás miatt, viszont mivel a biztonságról van szó, ami a márka alapvető célja, méltányosságból a javítási költség felét átvállalja. A részletekről olvasónk számolt be, levelére jogi szakértőnk válaszol.

Feleségemmel hazafelé tartottam, éppen egy autópálya-felüljáróra mentem fel körülbelül 90-95 km/órával (lakott területen kívül). Hozzávetőleg a felüljáró tetejére értünk, amikor óriási csattanással kirobbant a légzsák, illetve egyidejűleg az övfeszítő odaszegezett mindkettőnket az üléshez. Az utasteret elöntötte hirtelen valami fehér por, alig láttam át rajta, ezenkívül égett szag, inkább bűz keringett a levegőben. Kétoldalt fém zárókordon, szemben forgalom, alattam autópálya, képzelhetik. Lefékeztem, a kétoldali első ablakot lenyomtam a fehér porfelhő miatt, lassan tisztult a kép. A felüljáró után félreálltam. A kezemre rácsapódott a kormány közepén szétnyílt műanyag, elég rendesen felhasogatta a bőrömet, jókora duzzanat van most rajta. Szegény feleségem sírógörcsöt kapott az átéltek miatt, kicsit fájlalja az övfeszítő nyomait, más sérülése nincs. Baleset nem történt, nem ütköztünk, nem csapódott madár az autónak, tényleg semmi. Ennek ellenére a légzsák kinyílt. A kocsi elmúlt 3 éves, szervizelt, de már nem garanciás. Jártunk a Renault kecskeméti képviseleténél, ahol eddig már 4 új gépjárművet vásároltunk. Az ügyvezető igazgatóval egyeztettünk időpontot. A megbeszélés során, miután megkérdezte az autó korát (3,5 év), gyakorlatilag elzárkózott minden további segítségtől. Annyit sikerült elérni, hogy számítógéppel az autó memóriájából kiolvasták az adatot a légzsákra vonatkozóan. Eszerint jelentős lassulás következtében nyílt a légzsák, ezt mi utasoldalról nem tapasztaltuk, sőt alapvetően éppen gyorsult az autó. Az úr közölte, hogy nekünk kell bizonyítani a Renault hibáját ebben az esetben, mivel az ő felelősségük 3 év után kimerült. Felemeltük az autót, ahol a fenéklemezen egy kb. 4-5 cm hosszúságú törést láttunk, a törés felett 2 öklömnyi homok volt látható. Zárójelben megjegyzem, hogy éppen építkezünk, és az eset előtt indultunk haza a telekről, nem csoda a homok jelenléte, illetve az alsó műanyag lemez (körülbelül 1,5-2 mm vastagság) korábbi útjaim során roppanhatott meg a telken. A törés jellemzőiből azt állapítottuk meg, hogy az nem lehetett olyan erős, ami egy ekkora autó negatív gyorsulását relevánsan befolyásolja. Gyakorlatilag nem láttunk egyértelmű bizonyítékot, hogy hol találkozott az autó olyan tárggyal, amely a lassulást előidézte volna.

Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol

Korábbi ténykérdések

Az Autó2 újság 2004/2. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2004.
februári száma


A Luxusautó
2003/2 száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!