Biztonsági sorozat:
a passzív biztonság története

 

Megtört ívvel

 

Amikor bemutatjuk a Mercedesek passzív biztonságát, magának a passzív biztonságnak a történetét is felelevenítjük: a gyáriak legtöbb ötlete vagy világelső volt, vagy az elsők között használtak világújdonságot.
1940 előttről származik a balesetbiztos autó prototípusának padlóvázát megörökítő fénykép. Az ütközési erőt elosztó hossztartókat igen merev tartók keresztezik Az ütközési tesztlaboratóriumban kísérleteket végeznek a közúti baleseteket elemző osztály javaslatai alapján is. Ezek az ellenőrző mérések eltérnek a jelenleg érvényben levő ütközési tesztszabványtól
1949-ben szabadalmaztatták a Mercedes-féle biztonsági zárat. Mivel még nem használtak biztonsági övet, az ajtózár megakadályozta, hogy a bent ülők a nyíló ajtón át kiessenek az autóból

Az 50-es évek végén a mérnökök még saját magukon próbálták ki, hogy frontális ütközéskor a vezető mennyire képes a kormánykeréknek támaszkodva megvédeni magát a sérülésektől.

Az eredmény nem volt kétséges. 1957-től még az ilyen négypontos biztonsági övet is meg lehetett rendelni a Mercedesekbe

A felvétel 1951-ben egy Mercedes 170 S 50 km/órás sebességű frontális ütközéséről készült. A karosszéria csak az orr-résznél, az elnyelőzónában sérült jelentősen

A Barényi-féle gyűrődőzóna sikeres „szereplését” bizonyítja egy 180-as modell frontális ütközési fotója: az utastér, de még a tetőlemez is sértetlen maradt

Ráfutásos ütközés Sindelfingenben. Az ajtókat a jobb megfigyelhetőség kedvéért leszerelték. A bábuk már a mai „dummyk” ősei voltak, méretben, súlyban, testrészmozgásban, felületi ellenállásban inkább emberre hasonlítottak, mint kirakati bábukra

 

 

Csak kevesen tudtak arról, hogy a sindelfingeni tesztközpontban a német közlekedési minisztérium megrendelésére is folytak kísérletek, mégpedig az autópálya korlátainak kiválasztására. A legalkalmasabb építményeket még ma is használják Németországban

A Mercedesnél 1968-ban kezdődtek a légzsákfejlesztési kísérletek. Ez az egy évvel később készült felvétel egy, a mai utaslégzsákok formájától eltérő légzsák felrobbanását mutatja

A fotóritkaság egy VW Bogár utolsó utját mutatja a Mercedes telepén. A gyár ugyanis kíváncsi volt a konkurens márkákra is, ezért, mivel nem akart a másik cégtől vásárolni, alkalmazottai autóját vette meg töréstesztre. Akkoriban kábel helyett már sugárhajtóművel gyorsították fel a tesztautót, majd a hajtómű-leállítás után
a kívánt sebességre fékezve ütköztették

Egy sikertelen ütközési teszt alkalmával az elszabadult autót és a gyorsítórakétát is tűzoltók emelték ki a közeli patakból

A terepjárón végzett kísérlettel azt ellenőrizték, vajon a légzsák és az övfeszítő patronjai indokolt esetben lépnek-e működésbe, vagyis olyankor, ha a tereptárggyal való ütközést sérülés követheti

Barényi Béla ütközéselnyelő karoszszéria szabadalmának leírása 1952-ből. A magyar mérnök határozta meg a passzív biztonság máig érvényes alapelvét: elöl-hátul gyűrődő zónákkal védett merev utastér Detroit, 1994: Barényi Béla köszönetet mond abból az alkalomból, hogy Detroitban bekerült az autózás hőseinek csarnokába
Amikor a Mercedes-Benz elkészítette az egymilliomodik légzsákos autót, az egyik legelsőt, egy 400 000 kilométert futott 500 SEL-t frontálisan ütköztette, hogy bebizonyítsa a légzsákos rendszer működőképességét (a gyár jelenleg 15 évig garantálja). Az autó tulajdonosa egy vadonatúj modellt kapott a 10 éves összetörtért cserébe

A Mercedes-Benz és a passzív biztonság

1939
A biztonsággal összefüggő első fejlesztések a gyár 11-es számú tesztautóján. A megoldások 1953-ban kerülnek egy szériaautóba, az MB 180-asba.

1949
A biztonsági ajtó szabadalmi bejelentése. A kúpos csapos zárszerkezet baleset esetén csökkenti az ajtónyílás és a roncsolódás valószínűségét

1951
A világ első biztonságos autókarosszériájának fejlesztése; a megoldások először a 180-as modellben jelennek meg.

1959
Megkezdődnek az ütközési és a borulásos kísérletek, 80 autót törnek össze. A világon elsőként kidolgozzák az ütközési szempontból emberbarát utasteret nagy és energiaelnyelő felületekkel, sérülést nem okozó kapcsolókkal, gombokkal.

1961
Valamennyi Mercedesben kialakították a biztonsági övek rögzítőhelyeit.

1967
A biztonsági kormány bemutatása, amely deformációja miatt csökkentette ütközéskor a lándzsahatást.

1968
A Mercedes-Benz fejtámlájának bemutatása. A hárompontos biztonsági öv extraként rendelhető. Megkezdődnek a légzsáktesztek.

1969
Megkezdődik a közúti balesetekkel kapcsolatos adatok módszeres gyűjtése, elemzése.

1971
Az övlekötőhely egybeépül az üléssel. Már automata hárompontos biztonsági övek is rendelhetőek.

1973
A hárompontos automata övek és a fejtámlák minden Mercedes első üléseihez szériafelszerelésnek számítanak. Megkezdik a félátfedéses (offset) ütközési teszteket is.

1979
A Mercedes minden autóját félátfedéses töréssel is ellenőrzi. Bemutatják a kettős hatású energiaelnyelő hossztartót. A biztonsági öv minden üléshez szériafelszerelés. Az S-osztályban a három magassági helyzetbe állítható biztonsági öv szériatartozék.

1980
A Mercedes a világon elsőként mutatja be a vezetői légzsákkal együtt az övfeszítőt.

1981
Az Auto 2000 nevű tanulmányautóban a vezető és az utas az ülésbe beépített övet kap, a gyerekülés a hátsó ülésben van, az elülső lökhárító a gyalogosbalesetek súlyosságának csökkentésére rugalmas műanyagból készül.

1984
Minden Mercedes első üléseihez szériatartozék az övfeszítő.

1987
Bemutatják az utaslégzsákot.

1989
Automatikus bukókeret az
SL-sportautóban.

1991
A biztonsági stratégia korszerűsítése. A fő cél a mellkasi sérülések csökkentése frontális ütközéseknél.

1992
Lekerül a gyártósorról az egymilliomodik légzsákos Merci, egy 200 E. Légzsák-megbízhatósági ütközési teszt egy tízéves autón. A Mercedes megkezdi a deformálódó tömbös offset-teszteket.

1993
A vezetői légzsák széria-, az utasé opciós tartozék minden Mercedesben.

1994
Az integrált gyerekülés megrendelhető a C-osztályhoz, nemsokára mindenhol szériatartozék. Az utaslégzsák minden Mercedesben szériatartozék.

1995
A Daimler-Benz a világ első autógyára, amely övfeszítőt, överő-határolót egybeépít autóiba.

1997
Minden Mercedes oldallégzsákot kap.

1998
Bemutatják az ablak- és a hátsó oldallégzsákot.