58. FRANKFURTI AUTÓSZALON

Frankfurt hírei

Frankfurt mindig kitesz magáért, a kiállító márkák látványosan hagytak márkamilliókat a Majna-parti városban. Monumentalitásban a német autógyártók standjai vezettek, viszont újdonságok és koncepcióautók terén a többiek sem maradtak le. A jövőbe tapogatózó fejlesztők most leginkább a kis- és az alsó-középkategóriás egyterűekre, nullaközeli emissziójú és kisfogyasztású hajtóművekre koncentráltak, ám a szabadidőautó és a luxusjelleg megszállottjait sem hagyták préda nélkül.

M3 világpremier

Hét évvel az előző BMW M3-as és egy évvel az új 3-as modellsorozat bemutatkozása után megjelent a friss M3, igaz, még nem teljesen piacképes formában. A bajor gyár házi tuningcége, az M-Technik GmbH készítette vadvas spoilerekkel és kerékjárat szélesítésekkel lett a szériamodellnél agresszívebb. Keményebb a futómű, 17 colosak a kerekek, viszont az autó teljesítményadatai - gyorsulás, végsebesség - még nem nyilvánosak. Annyit árultak el, hogy hathengeres, változtatható szívócsőhosszú motorja azonos az előző M3 aggregátjával.

Bajor táltos


BMW M3 - a sárvédőkre kerülő kopoltyú BMW-jegyként már itt is feltűnik. Új a púpos motorháztető is

Yaris-variáció


Toyota Yaris - a két első zsák szériaszerelvény, de oldallégzsákkal is rendelhető. Karosszériáját 12 év átrozsdásodás elleni garancia védi, az autót magát 3 évig, vagy 100 000 kilométerig a gyár pénzén lehet javíttatni

Változó tér

A Yaris alapelemeit használja a Toyota új miniegyterűje, amely igazából a rugalmasan változtatható belterével mutat újat ebben a kis osztályban. Az alapvetően ötszemélyes autó két hátsó ülésének egyszerűsített összehajtogatásával, hátul sík és egybefüggő rakodótér nyerhető. A sokoldalú, 3,86 méteres csöppséget már az 1,3 literes, 63 kW-os, változó vezérlésű motor hajtja, a szervokormány szériaszerelvény, és ötfokozatú kézi-, illetve automata (CVT) váltóval is gyártják.

Honda-hibrid

Jövő év elején már kapható Európában a Honda hibridautója, az Insight. Az 1,0 literes, 68 lóerős, háromhengeres benzin- és 10 kW teljesítményű villanymotoros alumínium karosszériás, kis légellenállású (cw 0,25), 835 kg-os, kétüléses 3,4 litert fogyaszt, károsanyag-kibocsátása megfelel a 2004-ben életbe lépő EURO IV szabványnak. Álló helyzetből a százat 12 s alatt éri el, végsebesége 180 km/óra. A két motor együttesen működve 1,5 literes benzines erőforrás erőnlétét mutatja, ilyenkor az egység teljesítménye 76 lóerő, a motor nyomatékát jó 25 százalékkal gazdagítja az elektromos üzem életre kelése.

Tisztán Európának


Honda Insight - blokkolásgátlóval, elektromos kormányrásegítővel, elektromos ablakokkal, dupla légzsákkal

Seat-változat


Seat León - navigációs rendszer és kitörésgátló is rendelhető hozzá

Kupé ötajtós

Kupénak is tekinthető a Toledo ötajtós változata, a León, amely a négyajtóssal megegyező nevű felszerelési fokozatokban kapható. A motorpaletta négy benzinesből (1,4 16V: 75 LE, 1,6: 100 LE, 1,8 20V:125, 1,8 20VT: 180 LE) és három öngyújtósból (1,9 SDI: 68 LE, 1,9 TDI:90 LE, 1,9 TDI: 110 LE) áll. Az 1,8 literes, hengerenkénti ötszelepes turbó bevetésével megszületett minden idők legerősebb széria-Seatja, és ez a csak a Sport-változatban kínált motor még négykerékhajtással is társul, ami 7,7 mp-es (0-100 km/ óra) gyorsulást és 229 km/órás végsebességet eredményez.

Audi-bővítés


Audi A2 - a szervizintervallum 30 000 km vagy két év. A gépháztető felnyitása nélkül, a hűtőrács előrehajtásával ellenőrizhetők és utántölthetők a folyadékszintek. Alapfelszereltség a négy első légzsák, az ABS, a pánikfék- és a kitörésgátló-rendszer

Övön alul

Az Audi piacra lép az A2 kisautóval, amely elsősorban a Mercedes A-osztálynak támaszt konkurenciát, ezért igyekszik legalább olyan újszerű lenni, mint a vetélytársa. Ehhez az Audi minden fegyverét bevetett, köztük az egyik legjobb ászát, az alumínium kasztnit, amelynek az alkalmazásával az A2 negyven százalékkal könnyebb, mint ha acélból lenne. A 3,8 méteres hosszal az A2 éppen alulmúlja az alsó-középkategória átlagméretét, a légellenállás csökkentés miatt (cw 0,28) a hátsó sorban ülők az ott alacsonyabb padlószinten mélyebben ülnek. Két motorral indul jövőre a forgalmazás, választható 1,4-es, 75 lóerős benzines és hasonló hengerűrtartalmú TDI-dízelaggregáttal. Ez utóbbi motor szintén 75 lóerős, a nyomatéka viszont 195 Nm, amit több kétliteres benzinmotor is megirigyelhet, ugyanakkor a fogyasztás barátságos, 4,2 liter.

Új Almera

Lépésváltás

Az elődjénél 6 centivel hosszabb, kettővel szélesebb, és öt és féllel magasabb autóval váltja le a Nissan az Almerát. A jövő év tavaszán piacra lépő autót 1,5 és 1,8 literes benzinmotorokkal és egy 2,2 literes közvetlen befecskendezésű turbódízellel szerelik. Sokat fejlődött a felfüggesztés, hátul a nagyobb Nissanokban alkalmazott sajátos multi-link, elöl finomított McPherson-lábak hordják a kasztnit. Az autót Európában tervezték, minden darabját itt gyártják, a végső összeszerelés Angliában folyik.



Nissan Almera - szem előtt a passzív biztonság. Kategóriájában elsőként bekerült az aktív fejtámla, kapott oldallégzsákokat is, beszerelhetők az ISOFiX-gyerekülések. A motorvezérlés 32 bites

Toyota Celica


Toyota Celica - az alapmodell 1,8 literes motorja 143 lóerős, hozzá hatsebességes váltó társul. 8,7 s alatt gyorsul százra, a végsebessége 205 km/óra

Sportvonal

Elkészült a Toyota Celica hatodik generációja. Az újdonság semmiben sem hasonlít az elődjére, csupán az érzésben, amit a látványa kelt: sugározza a dinamizmust. Hosszú, hajlított egyenesek uralják a kasztnit, a fényszóró a sárvédő felső ívéig húzódik. A beltér elöl jól kihasználható, elég a helye a vezetőnek, nagy a fejtér, jó az üléshelyzet. Hátul már jóval szűkmarkúbb a hellyel a 2+2 üléses autó.

Renault-formadobás

A kétajtós luxuskupé egyterűekre emlékeztető formájával a Renault és a Matra Automobile közös munkája. Újszerűen kialakított forma ajtóoszlopok nélkül, az ajtók nyitáskor előresiklanak, helyet hagyva az előre és a hátulra ülőknek egyaránt, miközben nem korlátozza az ajtónyitást a kocsi mellett parkoló másik autó. A motortérbe háromliteres, V6-os, 24 szelepes, 210 lóerős és 290 Nm nyomatékú erőforrás került, híven a luxust ígérő hangulathoz. A biztonságért két oldalsó függönylégzsák, két oldallégzsák és két első légzsák felel, a kitörésgátló szériakellék.

Vissza a jövőbe

Renault Avantime - rangos egyterű
17 colos kerekeken, jövőre a piacon.
A bőr- és alu-hangulatú utastérből üvegtetőn át nézhetnek ki az utasok

Daewoo-egyterű

 


Daewoo Tacuma - 5,26 méteres körön fordul. Kaphat két első légzsákot, kimaradnak viszont az oldalsó lufik és hátul középen még mindig nincs hárompontos öv

Együttműködnek

Mintha nem is lenne válságban a Daewoo, a kezdeti lendülettel lép tovább és fejleszt. Elkészült a gyár 4,3 méter hosszú alsó-középkategóriájú egyterűje, a Tacuma, amely jövő év elején már kapható Koreában, az év végén pedig Európában. Évi százezer gyártását tervezik, két formában, amelyek kívülről is, motorikusan is különböznek. A kényelemre hangolt változat a Style, motorja 1,8 literes 104 lóerős, a formaterveket a japán "Time" tervezőiroda készítette. A sportos hangulatú modell, a Sport rajzait az olasz Heuliez vetette papírra, hajtóműve 2,0 literes, 129 lóerős DOHC-motor, amellyel 10,5 s alatt éri el a 100 km/óra sebességet. Később 1,9-es dízel is lesz, 102 lóerő teljesítménnyel.

Másodszor is Neon

A Chrysler bemutatta az új Neont, amellyel nem titkolt szándéka az előd kudarcos európai fogadtatásán javítani. Az új modellt 28 hónap alatt fejlesztették ki, a tengelytávja 2,5 centivel, a hossza 6,6 cm-rel nagyobb lett, és átlagosan másfél centivel szélesebb. A kocsi alapmotorja 133 lóerős kétliteres, ezzel 10,8 s alatt éri el a 100 km/órát. A futóművet kényelemre hangolták, például a rugóutak elöl 15 százalékkal, hátul 30-cal nőttek.

Újragyújtják

Chrysler Neon - a kívül-belül megnőtt Neon még mindig kisebb belterű, mint európai kategóriatársai. A 371 literes csomagtér Európában inkább alsó-középkategória átlag

Kia-egyterűek


Kia Carens - az utastér hátsó kétharmada variálható, a gyár információi szerint kiállja az európai törésróbákat

Koreai triász

A Kia három egyterűt küld piacot hódítani. A hármas zászlóshajója a Carnival, amely közel öt méter hosszú és két motorral kapható. Dízelként 2,9 literes 135 lóerős az ajánlat, benzinesként 2,5 literes, V6-os, 175 lóerőst kaphat a kocsi. A középcsatár a Joice, hétüléses, 4,6 méter hosszú, a motorja 2,0 literes, 139 lóerős. A harmadik darab, a Carens az alsó-középkategóriájú Sephia bázisára épült, 4,45 méter hosszú, és ő kapja meg a legkisebb, 1,8 literes motort.

Képtár


Mitsubishi SUW Advance - 3,6 liter benzint fogyasztó ötajtós kisautó, direkt befecskendezésű dízel- és vele együttműködő villanymotorral, amely féküzemben, illetve csak a benzinmotor működésekor töltő üzemmódban generátorként funkcionál. A hajtás fokozatmentes CVT-váltón át jut a kerekekre


BMW Z9 - a bajor gyár válaszlépése a Bugattikkal nagyra vágyó Volkswagennek. A hatalmas luxuskupé két ajtaja felfelé nyílva mind a négy üléshez utat ad, hagyományosan előre csak a 2/3-a nyílik az ajtóknak, az első ülésekre engedve beülést. Az utasfülke sportosan kialakított, viszont hiányoznak belőle a BMW-stílusjegyek


Opel G90 - kis fogyasztásra hangolt 750 kg súlyú négyüléses kisautó 3,88 literes fogyasztással, mégis jó menetteljesítményekkel. A 3 hengeres 973 cm3-es, 60 lóerős Ecotec-motor jó menetdinamikát ad a kis tömeg eredményeként, az autó 14 s alatt van százon. Nagyobb 1,2-es, 75 lovas motorral a végsebessége 200 km/óra


Nissan Cypact - a Micránál alig hosszabb, 3,7 méteres autótanulmány közvetlen befecskendezéses, közös csöves, 75 lovas, 160 Nm-es, 3,7 l/100 km fogyasztású turbódízelmotorral


Daihatsu NCX-2 - kompakt hatszemélyes egyterű, 1,3 literes, 16 szelepes 62 kW-os dízelmotorral. A 3,7 méteres hosszt, a padló alatt elhelyezett hajtáslánc miatt majdnem végigéri a hasznos tér, amelyben az ülések helyzete variálható, akár ággyá is hajtogathatók. A kocsi szériagyanús


Citroën Pluriel - kétfunkciós autót alkotott a francia gyár. Adott egy városi kisautó, amely tető nélkül szabadidőautóként spider-hangulatot ad a kikocsizóknak. A beltér tetszés szerint lehet 2 vagy 4 üléses, az előbbi variációnál szállításra használható a Pluriel. A motor 1,4-es 75 lóerős, a gumik defektbiztosak


Crysler Java - szem előtt az utas. Sportos, mégis használható autó 3,77 méter hosszon, kifejezetten európai városi üzemre tervezve, 80 lóerős 1,4 literes motorral, 6x18-as felniken


Louis Chironnak, a 20-30-as évek híres Bugatti-versenyzőjének állít emléket a VW a Bugatti 18/3 Chironnal. A VW szuperprodukciójának 6,3 literes, 18 hengeres, közvetlen befecskendezéses W hengerelrendezésű középmotorja 555 lovas, nyomatéka 650 Nm. A karosszéria szénszál merevítéses műanyag, az ülések alá tett tank 120 literes. A 20 colos átmérőjű kerekeken a három fokozatban, magától nyíló hátsószárnyas, hátsókerékhajtásos masztodon, ötfokozatú váltójával és négykerékhajtásával 300 km/ órás sebességgel is száguldhat


Pininfarina Metrocubo - az évtizedben az olasz stúdió harmadik városi miniautó tanulmánya. A beltér teljesen átformálható, minden ülés kiszerelhető, alaphelyzetben elöl három, hátul két ülés fér el. A hibridüzem főhajtóműve 35 kW-os, 125 Nm nyomatékú villanymotor, akkutöltés nélkül 400 km-re viszi az autót. A töltőmotor kéthengeres Lombardini-benzinmotor. Műanyag héj, alumínium váz, defektbiztos Michelin Pax gumik


Mazda Neospace - alsó-középkategóriájú koncepció, funkcióra hangolva, ajtóoszlop nélküli karosszériával, a régi világot felelevenítve hátrafelé nyíló hátsó ajtókkal, a 323 szedánnál nagyobb csomagtérrel - mindezt 3,9 méter hosszon. A formaterv Bertone, a motor sorozatban gyártott 1,5-ös benzines, a váltó fokozatmentes, a gumi defektbiztos


Volkswagen Concept D - Passat-formajegyeket mutató, 150 000 márkás luxusautó kupésan lejtő tetővel; a közeljövőben, a drezdai üvegfalakból épített gyárból igen kis sorozatú gyártással. Igazi műremek az 5,0 literes, V10-es (313 LE, 750 Nm) közvetlen befecskendezéses turbódízel motorja


Mitsubishi SUW Compact - kis háromajtós, négyszemélyes városi jövőkép, hagyományos elrendezésű beltérrel, 1,1 literes, 78 lóerős közvetlen befecskendezésű benzinmotorral, amely 3,8 litert fogyaszt 100 kilométeren. A kis fogyasztást segíti az automatikus motorleállítási és -újraindítási program, amely fölöslegesen nem hagyja járni az erőforrást


Mercedes SLR - Mercedes vízió az igazi sportautóról. Két ülés, ikerfényszórók, a régi Merci-versenyautókat idéző motorháztető és orrcsúcs, felfelé nyíló ajtók. Az anyagfelhasználásnál dominál a szénszál és az alumínium, a hagyományos acél konstrukcióhoz képest 40 százalékos a súlymegtakarítás. Motorilag csúcs, AMG-felfújt 5,5 literes V8-as 557 lóerő teljesítménnyel, 720 Nm nyomatékkal, a végsebesség 320 km/óra, a gyorsulás 4,2 s