Három a magyar igazság?

Levélírónk autója korábban kétszer is sikeresen teljesítette a műszaki vizsga követelményeit, a harmadikon a motorszám miatt megbukott. Jelenleg a rendőrség, ahol korábban hivatalos papírokat kapott, nyomozást rendelt el. Levelére jogi szakértőnk, dr. Kovács Kázmér válaszol.

    1999. márciusban vásároltam egy 1987-es full extrás BMW 520i személygépkocsit. A gépkocsi kitűnő állapotban van. Vásárlásakor igyekeztünk a lehető legkörültekintőbben eljárni: megvizsgáltuk a gépkocsi motorszámát, alvázszámát, egyeztettük azt a forgalmi engedélyben szereplő adatokkal. Természetesen minden megegyezett. A megvételt követően 2 nappal a gépkocsit a rendőrségen a nevemre átírattam, a rendőrség a nevemre kiállított forgalmi engedélyt megküldte. 1999. 04. 04-én a gépkocsit műszaki vizsgára vittem. Nagy meglepetésemre kiderült, hogy a motorszám nem gyári beütésű. A forgalmi engedély 1993. 09. 01-én lett kiállítva, azóta a gépkocsi a rendőrségen háromszor lett átíratva, háromszor volt vizsgáztatva. Ráadásul külföldről került az országba, tehát tudomásom szerint vámoltatva is volt. És sehol sem derült ki, hogy a motorszám nem gyári beütésű?
    A műszaki vizsgán a forgalmi engedélyt ideiglenesen, 2 hónapra hosszabbították meg. A rendőrség kötelezett arra, hogy végeztessek el az autón eredetiségi vizsgálatot. A vizsgálat eredményeképpen - 12 500 forintért - megállapították, hogy a motorszám nem gyári beütésű. Ezt követően a rendőrségen "egyedi azonosítójel meghamisítása" miatt nyomozást rendeltek el. Először mint tanút, majd mint gyanúsítottat hallgattak ki. Érdekességképpen megemlítem, hogy a rendőrség saját szakértővel szintén végeztetett eredetiségvizsgálatot, aki szintén csak annyit állapított meg, hogy a motorszám nem gyári beütésű. Közben lejárat felé közeledett az érvényes műszaki engedélyem, melyet a KPM-nél csak megalázó könyörgések árán hosszabbítottak meg további 2 hónapra (a KPM azt javasolta, sürgessem a rendőrséget az ügyintézésben, a rendőrség azt mondta, hogy nekik kötelezően két hónapig kell nyomozniuk, a KPM majd hoszszabbít). Az eljárás befejezését követően a rendőrség megállapította, hogy a bűncselekményt a vonatkozó törvény hatálybalépése előtt követték el. Engem mint jóhiszemű vásárlót - tévedés indokkal - felmentettek, illetve a nyomozást lezárták. Azt, hogy a motorszámmal valójában mi történt, miért lett átütve, ki ütötte át, arról a határozat nem szólt.
    Ezt követően a rendőrség az ügyet Igazgatásrendészeti Osztályára visszaadva, engedélyt adott a motorszám KPM által történő levédésére. Ez meg is történt: a KPM egy AF jelű azonosítószámmal látta el a gépkocsim motorját, illetve a forgalmi engedélyt meghosszabbították. A meglepetés azonban itt kezdődött: a rendőrség közölte velem, hogy abban az esetben, ha a motorszám eredetével kapcsolatban csak a legkisebb gyanú is felmerül, a gépkocsi nem kaphat törzskönyvet. Ha jól tudom, 2002. 12. 31. után csak törzskönyvvel ellátott autók vehetnek részt a forgalomban.
    Kérdéseim a következők lennének:
        1. A rendőrség közel 4 hónapos nyomozás után nem tudta megállapítani sem a motorszám eredetét, sem azt, hogy ki módosította, vagy a nyomozás nem is erre irányult. Lehetséges, hogy még külföldön történt a módosítás, esetleg hivatalosan. Ennek ellenére jogosult-e a rendőrség megvonni a törzskönyvet a gépkocsitól? Ha igen, hová fordulhatok jogorvoslatért?
        2. A törvény ismereteim szerint 1999. 06. 12-én lépett hatályba (a 12 év feletti autóknak
is kell törzskönyvvel rendelkezniük). Jogosult-e a rendőrség a törvényt visszamenőlegesen érvényesíteni? Abban az esetben, ha pár hónappal előbb vásárolom meg a gépkocsit, vagy ha nem kell műszaki vizsgára vinnem, simán megkaptam volna a törzskönyvet. Nem az lenne a korrekt eljárás, hogy a törvény csak a hatálybalépésétől felmerült ügyekre vonatkozna!?
        3. A rendőrség azt javasolta, hogy cseréljek a gépjárműben motort (vagy bízzak a törvény megváltoztatásában). Rövid fejszámolás után kiderül, ezt nem éri meg. 2002-ben az autó 15 éves lesz. Jelenleg kitűnő állapotban van mind a kasztni, mind a motor. Az autó 1987 végén készült, a modellváltás előtti utolsó darabok egyike. Tegyek be a jó motor helyébe egy öreg, 20 éves motort? Vagy netán potom pénzért adjam el alkatrésznek az egész autót?
        4. Mi szükség van az eljárás megindításához eredetiségi vizsgálat elvégzésére - jó pénzért -, ha azt a rendőrség saját szakértővel úgyis elvégzi? Ennyire jó üzlet?
        5. A gépkocsi átesett vámvizsgálaton, többszöri átíratáson, illetve műszaki vizsgán. Sehol sem derült ki semmi rendellenesség. Van-e joga a rendőrségnek az elmúlt 6 évben elkövetett korrupt és hanyag ügyintézés következtében a saját felelőssége alól ily módon kibújni? Vagy ez az öreg autók számának csökkentésére irányuló politika?
Kovacsis László, Pécs

Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértőjének válasza

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata