Kisautók töréstesztje: Daewoo Kalos, Honda Jazz, Hyundai Get, Suzuki Ignis

A kenguru zsebéből

Az új autókat ellenőrző ausztrál intézet nálunk is érdeklődésre számot tartó törésteszteket hozott nyilvánosságra.

Az ANCAP (új autókat ellenőrző ausztrál program), a EuroNcap, a hasonló európai szervezet „testvére” még 1999-ben átvette a töréstesztek európai vizsgálati módszerét, ezért hitelesek európai szemmel nézve is az ottani eredmények. Annál is inkább mértékadóak, mert egy részüket maga a EuroNcap készítette, de még Európában nem hozták nyilvánosságra azokat. A tesztek során félátfedéses (64 km/órás sebességgel) frontális és oldalütközéses (50 km/óra) mérések eredményeit jegyzőkönyvezték, a hátsó üléseken egy 18 és egy 36 hónapos gyermeket helyettesítő bábu ült. Az ausztrálok a gyerekek védelmét is rögzítették és értékelték, ám egyelőre nem közölték az eredményeket. A gyalogosvédelmet szintén vizsgálták, az eredmények napvilágra kerültek, de nem számítottak bele a csillagos értékelésbe. Cikkünk ennek megfelelően a frontális és oldalütközés várható következményeit ismerteti.
A bemutatott autók közül a Honda Jazz, a Daewoo Kalos és a Hyundai Get azonosak az Európában, így nálunk is kapható modellekkel, azzal az eltéréssel, hogy jobbkormányosak. Ez nem befolyásolja a végeredményt, a deformálódó ütközést felfogó test a vezető oldalán volt a tesztnél. A Holden Cruz a Suzuki Ignis padlólemezére készült, külsejében és szerkezetileg nagyon kis eltéréssel megegyezik az Esztergomban gyártott Suzuki Ignisszel. Az utasterében és a műszerfalánál van némi kialakítási eltérés, de ezek egyike sem befolyásolja jelentősen a teszt eredményét.

Daewoo Kalos -

Ausztráliában az autót alapfelszerelésként két légzsákkal árulják, az elülső ülések övrendszerében előfeszítő szerkezet van.
Frontális ütközés
Az utastér figyelemre méltó módon megtartotta formáját, viszont a vezető oldalán a padló 17 centit összegyűrődött, a fékpedál majdnem 30 centit elmozdult az ülés felé, és 13,6 centit felemelkedett. A műszerfal 7 centit a vezető felé mozdult, a vezető üléséhez képest a kormány 7,9 centit nyomult előre, akárcsak az A-oszlop, amelynél a torzulás csaknem 10 centi volt. Noha a vezető felett a tető összegyűrődött, az ajtaja, akárcsak az utasé, zárva maradt a teszt alatt, utána normál erővel nyitható volt mindkettő. A vezető súlyos lábsérülése valószínűsíthető, mellkasi terhelése határesetnek vehető.
Oldalütközés
A vezető mellkasi sérülést szenvedhet.

Honda Jazz -

A két elülső légzsák és az ABS alapfelszerelés Ausztráliában, elöl övelőfeszítők vannak az autóban, hátul a középső öv is hárompontos.
Frontális ütközés
A vezető alatt a padló 15,8 centit gyűrődött, a fékpedál 9 centit az utastér felé mozdult el, és 2,7 centit megemelkedett. A kormány 7,6, illetve 3,5 centit mozdult el befelé és felfelé. Az ajtók ütközés közben zárva maradtak, de utána nagy erővel lehetett csak kinyitni őket. A légzsák a vezető és az utas fejét is megfelelő helyen és felfúvódással várta.
Oldalütközés
Az oldallégzsák nélküli autókban szokatlanul nagy, csaknem 100 százalékos a védelem.

Hyundai Get -

Az autóban csak vezetői légzsák volt. Elöl övelőfeszítők vannak, hátul a középső öv is hárompontos.
Frontális ütközés
Az utastér meglehetősen formatartó, de a padlólemez erősen gyűrődött. A tesztelt autók között itt volt a legnagyobb gyűrődési alakváltozás: 18 centit érintett. A fékpedál 12 centit előre és 5-öt felfelé mozdult el. A kormány befelé mozdulása mindössze 6 centis volt, de csaknem 7-et emelkedett; ez a légzsák és a fej találkozása miatt veszélyes is lehet, de a tesztben ennek ellenére megfelelő volt a fej lendületének fékezése. Az ajtók zárva maradtak, viszont erőfeszítés árán nyíltak. A vezető súlyos lábsérülésének kivédése éppen a határon van, térdére a kormányoszlop is veszélyes lehet. A légzsák nélküli autóban az utas feje nem ütődött kemény felületnek.
Oldalütközés
Van némi veszély, hogy a vezető mellkasi sérülést szenvedjen.

Holden Cruz (Suzuki Ignis) -

A két elülső légzsák széria, az elülső övek előfeszítősek.
Frontális ütközés
A padló jelentősen, 15,9 centit rövidülve gyűrődött, a fékpedál majdnem 20 centit felfelé, 8,4 centit befelé „rúgott”. A kormány csak jelentéktelen mértékben mozgott. Az A-oszlop 6,7 centit hajlott hátra. A vezető felett a tető összegyűrődött, az ajtó 5 centivel lett rövidebb. Az ajtók nem nyíltak ki az ütközés alatt, azt követően szerszám igénybevétele nélkül nyithatók voltak. A kormányoszlop lábsérülést okozhat a vezetőnek, az utas térdét pedig a középkonzol széle fenyegeti. A vezető könnyen szenvedhet mellkasi sérülést is.
Oldalütközés
Nem kizárt a vezető súlyos fejsérülése.

Elért pontszámok

Az Autó2 újság 2004/7. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2004.
júliusi száma


A Luxusautó magazin
2004/1 száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!