Az autók utasvédelmi rendszere egyre biztonságosabb, a legutóbb nyilvánosságra hozott 12 autós listán mindössze négy mellett nem díszeleg a legmagasabbra értékelés öt csillaga. Már többször írtunk róla: az életvédő képesség felgyorsítása a EuroNcap érdeme. Az autógyártóktól független szervezet, amelyet az EU és néhány ország közlekedési minisztériuma, biztosítója, fogyasztásvédelmi szervezete tart fenn a közvélemény, a vásárlók befolyásolására épít. Munkáját az eredmények szinte azonnali nyilvánosságra hozatala segíti. A független szervezet fő „támadási” iránya most a gyalogosok és a gyerekek védelmének fejlesztése. A EuroNcap a közelmúltban elhatározta, hogy a gyerekek védelmét is csillagokkal értékeli, de megjegyzi, hogy az elért eredmény nem az autóra önmagára vagy a tesztelttől eltérő ülésre, hanem kizárólag az ütközésnél használt ülésre jellemző. Az is fontos, hogy az eredmény önmagára az ülésre sem értelmezhető, sőt a vizsgált ülés egy másik autóban már más védelmet jelenthet.
A frontális ütközést 64 km/órás sebességgel, félátfedéssel (deformálódó tömbnek), az oldalütközést 50 km/órás sebességű „ellenjárművel”, az oszlopcsapást 29 km/órás sebességgel oldalütközésszerűen mérik. A gyalogoselütésnél az autó sebessége 40 km/óra, a „gyerekek” 18 hónaposak és 3 évesek, a gyári ajánlásnak megfelelő ülésbe ültetik őket. A gyárak csaknem minden esetben Britax-ülést ajánlottak a teszthez, ez egybecseng lapunk 2004/3. számának gyerekülésteszt eredményével. Az autókat inkognitóban vásárolták, vagy a gyárban, véletlenszerűen vették ki a sorozatból. Minden teszthez meghívták a gyár képviselőit, aki ellenőrizhette a tesztet. Ha ellenvéleményt jelentett be, addig, amíg nem ellenőrizték újra a méréseket, a töréstesztet nem publikálta a EuroNcap. Ha a EuroNcap olyan hibát talált, amit a gyár kijavított és a módosítást bevezette a sorozatgyártásba, a gyár új tesztet kérhetett, aminek eredményét nyilvánosságra hozta a független szervezet.
Honda Jazz
-    
gyerekvédelem -   
gyalogosvédelem -
  
Általános védelem 25 pont
Frontális ütközés elleni védelem 11 pont (69 %)
Oldalütközés elleni védelem 13 pont (72 %)
Gyerekvédelem 31 pont (63 %)
Gyalogosvédelem 19 pont (53 %) |
Lapunk 2004/7. számában már közöltük az
Ausztráliában nyilvánosságra hozott eredményt, amely a
kisautó-kategóriában figyelemre méltó. A légzsák és az övrendszer
összhangjának köszönhetően a vezető feje nem ér kemény felületekhez. A
műszerfal és a lábtér csak minimális mértékben torzult. Mindkét gyerek
Britax Romer Duo ülésben ült menetirányban. Mindkettőjük feje jól védett
oldalütközésnél, de frontális ütközésnél nagy mellkasi terhelést mértek.
|
|
Opel Astra
-     
gyerekvédelem -    
gyalogosvédelem -

Általános védelem
34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 31 pont (63 %)
Gyalogosvédelem 3 pont (9 %) |
Az
új Astra nagyon szilárd autó, a frontális ütközésnél csak két pontot
vesztett, az oldalsónál egyet sem. A műszerfal és a lábtér alig torzult,
észrevehető a vezető térdének védelmében elért eredmény is. A 3 éves
gyerek Britax Romer Duo Plus ülésben, a kisebb BabySafe-ben ült háttal.
A gyerekek védelme szintén jó volt, de néhány érték megközelítette a
EuroNcap határértékét. |
|
Renault Mégane CC
-     
gyerekvédelem -   
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem
34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 16 pont (100 %)
Oldalütközés elleni védelem 17 pont (94 %)
Gyerekvédelem 30 pont (61 %)
Gyalogosvédelem 11 pont (31 %) |
A
kupé-kabrió utastere különleges merevséget mutatott, ez is hozzájárult,
hogy az autó frontális ütközésnél majdnem elérte a legnagyobb pontszámot.
A jó eredmény nem meglepő, a nyitható Renault a korábban ötcsillagos
eredményt elért lépcsőshátú Mégane-ból származik. A gyerekek Römer Duo-ülésben
biztonságosan ültek. |
|
VW Golf
-     
gyerekvédelem -    
gyalogosvédelem -
  
Általános védelem
33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 37 pont (76 %)
Gyalogosvédelem 19 pont (53 %) |
Az első törés után a gyár a laboratórium
javaslatára módosított a függönylégzsák csomagolásán (a
WVWZZZ1KZ5W000500 VIN számtól), majd újra megvizsgálták az autót. Az
övrendszer jól működött, jóllehet mindkét résztvevő kissé nagy mellkasi
terhelést kapott. A vezetőnél fennáll a térdsérülés veszélye. A nagyobb
gyerek menetirányban ült Britax Romer Duo Plus ülésben, a kisebbik
háttal Britax Romer BabySafe-ülésben. |
|
Peugeot 407
-     
gyerekvédelem -    
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem
34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 15 pont (94 %)
Oldalütközés elleni védelem 16 pont (89 %)
Gyerekvédelem 39 pont (80 %)
Gyalogosvédelem 15 pont (42 %) |
Az új 407-es nagyon jól vizsgázott: szilárd az
utaskabin, csak a küszöbnél és a szélvédőkeretnél mérhető kis
alakváltozás. A térdlégzsák hasznosnak bizonyult. Mindkét gyerek
menetirányban ült Britax Romer Duo Plus ülésben. Jól védettek annak
ellenére, hogy a nagyobbik mellkasi terhelése kissé nagy volt.
|
|
Saab 9-3
-    
gyerekvédelem -   
gyalogosvédelem -

Általános védelem
33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 31 pont (63 %)
Gyalogosvédelem 7 pont (19 %) |
A Saab esetében is megismételt tesztről van szó: a
gyár a kiváló eredményhez a EuroNcap tanácsára módosított a pedálzaton (VIN
szám:46020010). Az utastér keveset torzult, de elképzelhető, hogy a
kormányoszlop lábsérülést okozhat. A vezető és utasa elég nagy mellkasi
terhelést kapott, a lábtér nem torzult. |
|
Toyota Prius
-     
gyerekvédelem -    
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem
34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 14 pont (88 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 43 pont (88 %)
Gyalogosvédelem 13 pont (36 %) |
A Prius volt az elő hibrid autó, amelyet a
EuroNcap összetört. Bebizonyosodott, hogy a karosszéria és az
energiaelnyelő szerkezetek merevvé teszik az autót. Az első tesztet
követően módosították a vezető lábterét, a változásokat bevezették a
szériagyártásba (VIN szám: NHW20R-0079517). A megismételt teszt
eredményét hozták nyilvánosságra. A nagyon jó gyerekvédelmet a nagyobb
gyereknél Britax Romer Duo (3 pontos Isofix), a kisebbnél menetiránynak
háttal betett Britax Romer BabySafe-üléssel érték el. |
|
Volvo S40
-     
gyerekvédelem -    
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem
34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 40 pont (82 %)
Gyalogosvédelem 18 pont (50 %) |
Az
S40-es utastere erős és szilárd. Az első tesztnél az ajtóoszlop borítása
elmozdult és elsütötte a függönylégzsákot. A gyár módosított a szérián (VIN
szám: YV1MS684152045204, YV1MW664252040123), majd újra tesztelték az
autót, amely ekkor már kifogástalan volt. Mindkét gyerek menetiránynak
háttal ült a padlóra támasztott és a felnőttövekkel rögzített Volvo-gyári
ülésben. Frontális ütközésnél a nagyobbik mellkasa és a kisebbik nyaka
kissé nagy terhelést kapott. |
|
Fiat Dobló-   
gyerekvédelem -   
gyalogosvédelem -

Általános védelem
23 pont
Frontális ütközés elleni védelem 10 pont (63 %)
Oldalütközés elleni védelem 13 pont (72 %)
Gyerekvédelem 34 pont (69 %)
Gyalogosvédelem 1 pont (3 %) |
A Dobló csak gyengén véd, a kasztni erősen
torzult. A kormányelmozdulás, a lábtértorzulás és a lemezgyűrődés
jelentős. Mindkét gyerek Kiddy Life-ülésben ült, az oldalsó védelmük jó,
de a kisebbik mellkasi terhelése a frontális ütközésnél nagyon nagy. |
|
Toyota Corolla Verso
-     
gyerekvédelem -    
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem
35 pont
Frontális ütközés elleni védelem 15 pont (94 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 37 pont (76 %)
Gyalogosvédelem 11 pont (31 %) |
Az autó különlegesen merev, a maximálisan elérhető
36 ponthoz csak 1 hiányzott. A vezető mellkasa kissé nagy terhelést
kapott. A térdlégzsák 25 km/órás ütközés felett nyílik. A 3 éves gyerek
Britax Romer Duo Plus, hárompontos Isofix-ülésben, a kisebbik
menetiránynak háttal szerelt Britax Romer BabySafe-ben ült.
|
|
BMW Z4
-    
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem
31 pont
Frontális ütközés elleni védelem 14 pont (88 %)
Oldalütközés elleni védelem 16 pont (89 %)
Gyalogosvédelem 13 pont (36 %) |
A
kabrió erős négy pontot szerzett, az utastér nem torzult számottevően, a
vezető ajtaja nagyjából sértetlen maradt. A vezető feje egy pillanatra
érintette az A-oszlopot, térde kemény felületekkel találkozhat. A
szélvédőkeret és a lábtér keveset torzult. |
|
Opel Tigra
-    
gyalogosvédelem -
 
Általános védelem 26 pont
Frontális ütközés elleni védelem 11 pont (69 %)
Oldalütközés elleni védelem 15 pont (83 %)
Gyalogosvédelem 10 pont (28 %) |
Az új Tigra nagyon merev, így jó védelmet nyújt a
bent ülőknek, akiknek az élettere alig torzult a frontütésnél. A képen
látszik, hogy a motortétető és az alatta levő kemény szerkezetek fogták
fel a csapást. A szemből karambolt leeresztett tetővel, az oldalütközést
zárt állapotában végezték el. Az utóbbi esetben azt vizsgálták, hogy a
bent ülőket nem éri-e el valamely szerkezeti rész. |
|