Euro Ncap törésteszt

Csillagos ötösök

A EuroNcap újabb tizenkét autót vizsgált törésteszten, legtöbbjük a maximális 5 csillagot érte el. A különbség jóformán csak a gyalogos- és a gyerekvédelemben fedezhető fel.

Az autók utasvédelmi rendszere egyre biztonságosabb, a legutóbb nyilvánosságra hozott 12 autós listán mindössze négy mellett nem díszeleg a legmagasabbra értékelés öt csillaga. Már többször írtunk róla: az életvédő képesség felgyorsítása a EuroNcap érdeme. Az autógyártóktól független szervezet, amelyet az EU és néhány ország közlekedési minisztériuma, biztosítója, fogyasztásvédelmi szervezete tart fenn a közvélemény, a vásárlók befolyásolására épít. Munkáját az eredmények szinte azonnali nyilvánosságra hozatala segíti. A független szervezet fő „támadási” iránya most a gyalogosok és a gyerekek védelmének fejlesztése. A EuroNcap a közelmúltban elhatározta, hogy a gyerekek védelmét is csillagokkal értékeli, de megjegyzi, hogy az elért eredmény nem az autóra önmagára vagy a tesztelttől eltérő ülésre, hanem kizárólag az ütközésnél használt ülésre jellemző. Az is fontos, hogy az eredmény önmagára az ülésre sem értelmezhető, sőt a vizsgált ülés egy másik autóban már más védelmet jelenthet.
A frontális ütközést 64 km/órás sebességgel, félátfedéssel (deformálódó tömbnek), az oldalütközést 50 km/órás sebességű „ellenjárművel”, az oszlopcsapást 29 km/órás sebességgel oldalütközésszerűen mérik. A gyalogoselütésnél az autó sebessége 40 km/óra, a „gyerekek” 18 hónaposak és 3 évesek, a gyári ajánlásnak megfelelő ülésbe ültetik őket. A gyárak csaknem minden esetben Britax-ülést ajánlottak a teszthez, ez egybecseng lapunk 2004/3. számának gyerekülésteszt eredményével. Az autókat inkognitóban vásárolták, vagy a gyárban, véletlenszerűen vették ki a sorozatból. Minden teszthez meghívták a gyár képviselőit, aki ellenőrizhette a tesztet. Ha ellenvéleményt jelentett be, addig, amíg nem ellenőrizték újra a méréseket, a töréstesztet nem publikálta a EuroNcap. Ha a EuroNcap olyan hibát talált, amit a gyár kijavított és a módosítást bevezette a sorozatgyártásba, a gyár új tesztet kérhetett, aminek eredményét nyilvánosságra hozta a független szervezet.

Honda Jazz -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 25 pont
Frontális ütközés elleni védelem 11 pont (69 %)
Oldalütközés elleni védelem 13 pont (72 %)
Gyerekvédelem 31 pont (63 %)
Gyalogosvédelem 19 pont (53 %)
Lapunk 2004/7. számában már közöltük az Ausztráliában nyilvánosságra hozott eredményt, amely a kisautó-kategóriában figyelemre méltó. A légzsák és az övrendszer összhangjának köszönhetően a vezető feje nem ér kemény felületekhez. A műszerfal és a lábtér csak minimális mértékben torzult. Mindkét gyerek Britax Romer Duo ülésben ült menetirányban. Mindkettőjük feje jól védett oldalütközésnél, de frontális ütközésnél nagy mellkasi terhelést mértek.

Opel Astra -
gyerekvédelem -

gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 31 pont (63 %)
Gyalogosvédelem 3 pont (9 %)
Az új Astra nagyon szilárd autó, a frontális ütközésnél csak két pontot vesztett, az oldalsónál egyet sem. A műszerfal és a lábtér alig torzult, észrevehető a vezető térdének védelmében elért eredmény is. A 3 éves gyerek Britax Romer Duo Plus ülésben, a kisebb BabySafe-ben ült háttal. A gyerekek védelme szintén jó volt, de néhány érték megközelítette a EuroNcap határértékét.

Renault Mégane CC -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 16 pont (100 %)
Oldalütközés elleni védelem 17 pont (94 %)
Gyerekvédelem 30 pont (61 %)
Gyalogosvédelem 11 pont (31 %)
A kupé-kabrió utastere különleges merevséget mutatott, ez is hozzájárult, hogy az autó frontális ütközésnél majdnem elérte a legnagyobb pontszámot. A jó eredmény nem meglepő, a nyitható Renault a korábban ötcsillagos eredményt elért lépcsőshátú Mégane-ból származik. A gyerekek Römer Duo-ülésben biztonságosan ültek.

VW Golf -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 37 pont (76 %)
Gyalogosvédelem 19 pont (53 %)
Az első törés után a gyár a laboratórium javaslatára módosított a függönylégzsák csomagolásán (a WVWZZZ1KZ5W000500 VIN számtól), majd újra megvizsgálták az autót. Az övrendszer jól működött, jóllehet mindkét résztvevő kissé nagy mellkasi terhelést kapott. A vezetőnél fennáll a térdsérülés veszélye. A nagyobb gyerek menetirányban ült Britax Romer Duo Plus ülésben, a kisebbik háttal Britax Romer BabySafe-ülésben.

Peugeot 407  -
gyerekvédelem -

gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 15 pont (94 %)
Oldalütközés elleni védelem 16 pont (89 %)
Gyerekvédelem 39 pont (80 %)
Gyalogosvédelem 15 pont (42 %)
Az új 407-es nagyon jól vizsgázott: szilárd az utaskabin, csak a küszöbnél és a szélvédőkeretnél mérhető kis alakváltozás. A térdlégzsák hasznosnak bizonyult. Mindkét gyerek menetirányban ült Britax Romer Duo Plus ülésben. Jól védettek annak ellenére, hogy a nagyobbik mellkasi terhelése kissé nagy volt.
 

Saab 9-3 -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 33 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 31 pont (63 %)
Gyalogosvédelem 7 pont (19 %)
A Saab esetében is megismételt tesztről van szó: a gyár a kiváló eredményhez a EuroNcap tanácsára módosított a pedálzaton (VIN szám:46020010). Az utastér keveset torzult, de elképzelhető, hogy a kormányoszlop lábsérülést okozhat. A vezető és utasa elég nagy mellkasi terhelést kapott, a lábtér nem torzult.

Toyota Prius -
gyerekvédelem -

gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 14 pont (88 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 43 pont (88 %)
Gyalogosvédelem 13 pont (36 %)
A Prius volt az elő hibrid autó, amelyet a EuroNcap összetört. Bebizonyosodott, hogy a karosszéria és az energiaelnyelő szerkezetek merevvé teszik az autót. Az első tesztet követően módosították a vezető lábterét, a változásokat bevezették a szériagyártásba (VIN szám: NHW20R-0079517). A megismételt teszt eredményét hozták nyilvánosságra. A nagyon jó gyerekvédelmet a nagyobb gyereknél Britax Romer Duo (3 pontos Isofix), a kisebbnél menetiránynak háttal betett Britax Romer BabySafe-üléssel érték el.

Volvo S40 -
gyerekvédelem -

gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 34 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 40 pont (82 %)
Gyalogosvédelem 18 pont (50 %)
Az S40-es utastere erős és szilárd. Az első tesztnél az ajtóoszlop borítása elmozdult és elsütötte a függönylégzsákot. A gyár módosított a szérián (VIN szám: YV1MS684152045204, YV1MW664252040123), majd újra tesztelték az autót, amely ekkor már kifogástalan volt. Mindkét gyerek menetiránynak háttal ült a padlóra támasztott és a felnőttövekkel rögzített Volvo-gyári ülésben. Frontális ütközésnél a nagyobbik mellkasa és a kisebbik nyaka kissé nagy terhelést kapott.

Fiat Dobló-
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 23 pont
Frontális ütközés elleni védelem 10 pont (63 %)
Oldalütközés elleni védelem 13 pont (72 %)
Gyerekvédelem 34 pont (69 %)
Gyalogosvédelem 1 pont (3 %)
A Dobló csak gyengén véd, a kasztni erősen torzult. A kormányelmozdulás, a lábtértorzulás és a lemezgyűrődés jelentős. Mindkét gyerek Kiddy Life-ülésben ült, az oldalsó védelmük jó, de a kisebbik mellkasi terhelése a frontális ütközésnél nagyon nagy.

Toyota Corolla Verso -
gyerekvédelem -

gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 35 pont
Frontális ütközés elleni védelem 15 pont (94 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 37 pont (76 %)
Gyalogosvédelem 11 pont (31 %)
Az autó különlegesen merev, a maximálisan elérhető 36 ponthoz csak 1 hiányzott. A vezető mellkasa kissé nagy terhelést kapott. A térdlégzsák 25 km/órás ütközés felett nyílik. A 3 éves gyerek Britax Romer Duo Plus, hárompontos Isofix-ülésben, a kisebbik menetiránynak háttal szerelt Britax Romer BabySafe-ben ült.
 

BMW Z4 -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 31 pont
Frontális ütközés elleni védelem 14 pont (88 %)
Oldalütközés elleni védelem 16 pont (89 %)
Gyalogosvédelem 13 pont (36 %)
A kabrió erős négy pontot szerzett, az utastér nem torzult számottevően, a vezető ajtaja nagyjából sértetlen maradt. A vezető feje egy pillanatra érintette az A-oszlopot, térde kemény felületekkel találkozhat. A szélvédőkeret és a lábtér keveset torzult.

Opel Tigra -
gyalogosvédelem -

Nagyobb képÁltalános védelem 26 pont
Frontális ütközés elleni védelem 11 pont (69 %)
Oldalütközés elleni védelem 15 pont (83 %)
Gyalogosvédelem 10 pont (28 %)
Az új Tigra nagyon merev, így jó védelmet nyújt a bent ülőknek, akiknek az élettere alig torzult a frontütésnél. A képen látszik, hogy a motortétető és az alatta levő kemény szerkezetek fogták fel a csapást. A szemből karambolt leeresztett tetővel, az oldalütközést zárt állapotában végezték el. Az utóbbi esetben azt vizsgálták, hogy a bent ülőket nem éri-e el valamely szerkezeti rész.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelenő cikk rövidített változata


Az Autó2 2004.
júliusi száma


A Luxusautó magazin
2004/1 száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!