Euro Ncap törésteszt

Nem gyerekes eredmények

Az Euro Ncap újabb tíz autót vizsgált, ezúttal először értékelte csillagokkal az autók gyerekvédő képességét is.

Az autók utasvédelmi rendszerének értékeléséből „eltűnt” a nemrég még gyakori három csillag, nyolcuk kapott négyet, az új Renault Scénicnek és a VW Tourannak öt csillagos besorolás járt. A jó eredmények az Euro Ncap törekvését is kifejezik, egyre biztonságosabbak az autók. A gyalogosok védelme ugyanakkor még a legtöbb modellnél további fejlesztést kíván. A független szervezet ezentúl a gyerekek védelmét is csillagokkal értékeli, de megjegyzik, hogy az elért eredmény nem az autóra önmagára vagy a tesztelttől eltérő ülésre, hanem kizárólag az ütközésnél használtra jellemző. Az is fontos, hogy az eredmény önmagára az ülésre sem értelmezhető, sőt a vizsgált ülés egy másik autóban más védelmet jelenthet. E tekintetben a sorozat legjobb eredményét a Ford C-Max érte el, négy csillagos besorolással. A frontális ütközést 64 km/órás sebességgel, félátfedéssel (deformálódó tömbnek), az oldalütközést 50 km/órás sebességű „ellenjárművel”, az oszlopcsapást 29 km/órás sebességgel mérték. A gyalogoselütésnél az autó sebessége 40 km/óra volt.

Mazda 6 -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 26 pont
Frontális ütközés elleni védelem 11 pont (69 %)
Oldalütközés elleni védelem 15 pont (83 %)
Gyerekvédelem 34 (69 %)
Gyalogosvédelem 7 pont (19 %)
Frontális ütközés
Az utastér csak a vezető előtti szélvédőkeretnél deformálódott kis mértékben, de a vezető lábterének torzulása pontvesztéssel járt, sőt esetleg sérülést kiváltó mellkasi terhelést is kapott a vezető. A műszerfal térd és combsérülést okozhat.
Oldalütközés
Az oszlop és az oldalütközés jó védelmet mutat, de csökkenti az értéket, hogy a vezető háta az üléstől szokatlan módon terhelést kapott.
Gyerekvédelem
Mindkét gyerek előrenéző Britax Romer Duo Plus ülést kapott, számolni kell a nagyobb gyerek oldalütközési fejsérülésével.
Gyalogos védelem
Ahhoz képest, hogy új a modell gyenge az eredmény.

Audi A3 -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 29 pont
Frontális ütközés elleni védelem 12 pont (75 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 35 (71 %)
Gyalogosvédelem 8 pont (22 %)
Frontális ütközés
Az utastér erős, a vezető ajtaja normális módon nyílt. Az öv távol tartotta a vezető fejét és mellét a kormánytól, de mindketten kissé magas mellkasi terhelést kaptak. A vezető térdét sérülés fenyegeti, de a lábtér csak csekély mértékben torzult.
Oldalütközés
Az ülésbe épített oldallégzsák és a függönylégzsák megvédte a bennülőket.
Gyerekvédelem
Mindkét gyerek Fair Bimbo Fix Type II jelű Isofix-szes ülésben ült, a 18 hónapos háttal, a három éves menetirányban. Fejüket nem ütötték az autóhoz, de a kisebb gyerek mellkasi terhelése nagyobb volt.
Gyalogos védelem

A lökhárító és a motorház széle kemény, rossz eredmény egy új tervezésű autótól.

Citroën C2 -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 29 pont
Övjelzés 1 pont

Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 14 pont (78 %)
Gyerekvédelem 29 (59 %)
Gyalogosvédelem 12 pont (33 %)
Frontális ütközés
Az autó keményen túlélte a csapást, csak az ablakkeret és a vezetői lábtér torzult kis mértékben. A vezető mellkasa nem kapott erős ütést és nyomást sem. Mint annyi más kisautónál a C2-ben is nehéz megvédeni a térdeket, jelen esetben a kormányoszlop és a gyújtáskapcsoló okozhat sérülést.
Oldalütközés
Relatív jól véd az autó, noha az oldallégzsák elérte a vezető mellkasát. A könyöklő alatti ajtóborítás benyomódott az utastérbe, mellkasi sérülést okozhat.
Gyerekvédelem
Kiddy Life ülésekben a gyerekeket az autó saját övei tartják. Frontális ütközésnél nincsenek veszélyben, de oldalütközésnél mindketten fejsérülést szerezhetnek.
Gyalogos védelem
A motortető kíméletes, de a lökhárító nem.

Mazda 2 -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 25 pont
Frontális ütközés elleni védelem 11 pont (69 %)
Oldalütközés elleni védelem 14 pont (78 %)
Gyerekvédelem 25 (51 %)
Gyalogosvédelem 10 pont (28 %)
Frontális ütközés
A kabin jól felfogta a csapást, de az utas mellkasi terhelése magas, a lábtér ellenállt az ütésnek. A kis autóban nehéz a térdeket megvédeni, a Mazdában a kormányoszlop, a műszerfal és a kormánymagasság állító okozhat sérülést.
Oldalütközés
Az oldallégzsák nélküli autó figyelemre méltóan szerepelt, de a könyöklő és az ajtó benyomódó részei a vezetőnek sérülést okozhatnak. Az opciós fejlégzsák nem védett megfelelően.
Gyerekvédelem
A gyár a Britax Romer Lord üléseket ajánlotta menetirányba szerelve. A fiatalabb feje védett mindkét ütésnél, de a nagyobbé nem, mindketten mellkasi sérülést szerezhetnek.
Gyalogos védelem

A motortető némileg párnázott azon a helyen, ahol a gyerek és felnőtt fejével találkozik, de a motortér éle és oldala, a lökhárító csak kevés védelemre van felkészítve.

Toyota Previa -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 28 pont
Frontális ütközés elleni védelem 12 pont (75 %)
Oldalütközés elleni védelem 15 pont (83 %)
Gyerekvédelem 28 (57 %)
Gyalogosvédelem 5 pont (14 %)
Frontális ütközés
A vezető mellkasi terhelése sérülést okozhat, térde is veszélyben van, többé-kevésbé érvényes az utas lábára is.
Oldalütközés
Ahogy várható is volt jól véd az autó, de pontot vontak le, mert a ható erő szokatlan módon az ülésen át megnyomta a vezető mellkasát.
Gyerekvédelem
A nagyobb gyerek menetirányú, hárompontos Isofix Britax Romer Duo, a kisebb háttal szerelt és az autó övével megfogott Britax Romer Baby Safe ülésben ült. A nagyobb gyerek feje és mindkettőjük mellkasa kissé magas terhelésnek van kitéve a frontális ütközésnél, az oldalütközés nem okozott gondot.
Gyalogos védelem
Van néhány felület a motorházon, ahol némi védelmet kap a felnőtt és a gyerek feje, de a lökhárító és a motorház éle kemény.

Ford Focus C-MAX -
gyerekvédelem -

gyalogosvédelem -

Általános védelem 31 pont
Övfigyelmeztető 1 pont

Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 17 pont (94 %)
Gyerekvédelem 38 (78 %)
Gyalogosvédelem 14 pont (39 %)
Frontális ütközés
Merev és sértetlen maradt a kabin, de a vezető és az utas melle terhelést kapott.
Oldalütközés
Az oldallégzsák és a függöny hatékonyan védett, de az üléstől a vezető ütést kapott.
Gyerekvédelem
A nagyobb gyerek Britax Romer Duo Plus ülésben volt menetirányban, a kisebb háttal ült Britax Romer Baby Safe ülésben, amelyet az autó övével rögzítettek. Mindkettőjük feje védett az ütközések alatt, de meg kell jegyezni, hogy a kisebb feje és melle a frontális ütközés alatt kissé magas terhelést kapott.
Gyalogos védelem

A motortető és a ház éle némi védelmet ad, de a lökhárító kemény.

Renault Scénic -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 34 pont
Övfigyelmeztető 1 pont

Frontális ütközés elleni védelem 15 pont (94 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyerekvédelem 28 (57 %)
Gyalogosvédelem 11 pont (31 %)
Frontális ütközés
Az első kompakt egyterű, amely öt csillagot ért el. A frontlégzsákok az ütközés súlyosságának megfelelő erővel robbannak, de érzékelők figyelik az elöl ülők alkatát, súlyát is, sőt mindkét övágban van előfeszítő is. A térdek és a combok előtt párnázat van.
Oldalütközés
Az Euro Ncap tesztismétlést engedett a Renaultnak, mert az első esetben az ajtózár hibájára figyeltek fel. A gyár módosított, amit bevezettek a sorozatgyártásba és újra összetörték az autót. Az eredmény 100 százalékos.
Gyerekvédelem
Mindkét gyerek a Renault ajánlotta Kiddy Easyfix Isofix rendszerű ülésben ült, a nagyobb menetirányban (a csomagtérbe húzott övvel harmadik ponton leszorítva), a kisebbik háttal, szintén három pontos megoldással rögzítve. A kisebb nyaka egy kicsit nagyobb terhelést kapott.
Gyalogos védelem
Van a motortetőn néhány megfelelően kiképzett felület, de az eredmény gyenge, ahhoz képest, hogy új konstrukcióról van szó.

Renault Kangoo -
gyerekvédelem -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 26 pont
Övfigyelmeztető 1 pont

Frontális ütközés elleni védelem 12 pont (75 %)
Oldalütközés elleni védelem 13 pont (72 %)
Gyerekvédelem 23 (47 %)
Gyalogosvédelem 2 pont (6 %)
Frontális ütközés
Az utastér erősen torzult. Annak ellenére, hogy a légzsák és az övek megfelelően működtek az autó sérülése miatt mellkasi sérülés fenyegeti a vezetőt. A vezető és részben az utas térde is sérülésveszélyben van.
Oldalütközés
Oldallégzsák nélkül is jó a védelem, de a vezető hasa és medencéje az ajtókárpittól sérülhet.
Gyerekvédelem
A 18 hónapos gyerek hátranéző Kiddy Easyfix ülésben, a három éves menetirányú Britax Romer Duo-ban ült, egyikük feje sem érintkezett az autóval, de a nagyobbnál kissé magas mellkasi terhelést mértek.
Gyalogos védelem

Gyenge, mindössze a motortér tetőn van két apró felület, ami némi védelmet nyújt.

VW Touran -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 33 pont
Övfigyelmeztető 2 pont
Frontális ütközés elleni védelem 13 pont (81 %)
Oldalütközés elleni védelem 18 pont (100 %)
Gyalogosvédelem 19 pont (53 %)
Frontális ütközés
A kabin csak egészen enyhén deformálódott. Az utas mellkasi terhelés némileg magasabb volt, mint a vezetőé, de mindkettőjüké elfogadható. Noha a gyár kipárnázott bizonyos felületeket a műszerfal alatt, maradtak sérülésveszélyes részek is.
Oldalütközés
Korábban az Euro Ncap megengedett egy tesztismétlést, mert a gyár javítani szerette volna az oldalvédelmet. Az eredmény magáért beszél, sőt miután övfigyelmeztetőt is kapott az autó 2003 novemberében, elérte az öt csillagos címet.
Gyerekvédelem
A teszt még a csillagos értékelés előtt zajlott. A nagyobb menetirányban, a kisebb háttal ült, fejük védett az oldalütközés alatt, de a frontális közben meglehetősen magas mellkasi és nyaki terhelést kaptak.
Gyalogos védelem
A nagy és döntött szélvédő kíméletes, jogos a három csillagos értékelés.

Jeep Cherokee -
gyalogosvédelem -

Általános védelem 25 pont
Övfigyelmeztető 1 pont

Frontális ütközés elleni védelem 9 pont (56 %)
Oldalütközés elleni védelem 15 pont (83 %)
Gyalogosvédelem 3 pont (8 %)
Frontális ütközés
Az első teszt óta az autó övfigyelmeztetőt kapott, az akkori három csillagból négy lett. Főként a vezetői ajtó, de a lábtér is megőrizte formáját. A fék és kuplungpedál balesetveszélyes módon benyomult a lábtérbe. Hiába van a térdhely az amerikai előírásoknak megfelelően kialakítva (gondolva azokra, akik nem csatolják be magukat) mégis sérülhetnek a lábak, különösen a vezető combja van veszélyben.
Oldalütközés
A holland piacra szánt autóban nem volt oldallégzsák, ennek ellenére jó a védelem. A Cherokee is pontlevonást kapott az üléstől a vezető hátára jutó ütés miatt.
Gyerekvédelem
Mindkét gyerek hárompontos Isofix rendszerű ülésben ült, amelyek jól megtartották fejüket az oldalütközésnél, de szemből ütközésnél a nagyobb feje terhelést kapott, a kisebb gyereknek a nyaka van kitéve sérülésveszélynek. Érdemes lenne a hátranéző ülésrögzítést fejleszteni.
Gyalogos védelem

Gyenge. A Jeep elmondta, hogy tervezéskor még nem vették figyelembe a gyalogosvédelmet.

 


Az Autó2 2004.

januári száma


A Luxusautó
2003/1. száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!