Füstölgő oroszlán

Nagyobb kép

Olvasónk használt autó vásárlása után néhány nappal szembesült a valósággal: sérülésmentesnek hitt autója törött volt, ráadásul majdnem ki is gyulladt.

Ténykérdések rovatunkban általában konkrét panaszokkal foglalkozunk, s jogi szakértőnk mellett megszólalási lehetőséget kap a másik fél is. Most a levélíró használt autójának kálváriáját inkább okulásként mutatjuk be, hogy a leendő autótulajdonosoknak segítsünk.

Idézet olvasónk leveléből:
2003. 02. 06-án vettem egy másfél éves Peugeot 307 típusú gépkocsit. Az eladó, a gépkocsi második tulajdonosa magánszemély volt. Szabvány adásvételi szerződést írtunk alá, és még aznap cascót is kötöttem. Az eladó szóbeli tájékoztatása szerint a gépkocsi legjobb tudomása szerint sérülésmentes. Másnap, azaz 2003. 02. 07-én a gépkocsin elektromos rendellenességet észleltem (álló helyzetben), majd nem sokkal később a gépkocsi elkezdett füstölni. Szerencsére hamar áramtalanítottam az autót, így az nem égett ki. A füst a motortérből eredt.
2003.02.09-én hétfőn reggel trélerrel bevitettem az autót a legközelebbi Peugeot márkaszervizbe. Néhány óra múlva sikerült feltárniuk a füst és a probléma okát. A fő kábelköteg egy része égett meg. A szerviz írásos és szóbeli szakvéleménye alapján a hiba oka elektromos zárlat lehet. Gyártási hiba kizárva. Ekkor értesültem arról is, hogy a gépkocsi korábban sérült volt az elején. Természetesen a gépkocsit az adásvétel előtt átnézettem. A rétegvastagság-vizsgálat nem mutatott eltérést, mivel a gépkocsi lökhárítói, a két első sárvédő-lemez műanyagból van ennél a típusnál. Ezen anyagok egyikénél sem lehet megállapítani ezzel a vizsgálattal, hogy a gépkocsi sérült volt-e. Az autó karbantartását nem márkaszervizben végezték, mivel erről is informálódtam az adásvétel előtt.
A javításhoz ki kellett cserélni a komplett kábelköteget, aminek költsége munkadíjjal együtt közel 200 000 forint volt. Örömmel fizettem ki a számlát, mivel az elektromos rövidzárlat akár a központi számítógépet és az egyéb berendezéseket is tönkre tehette volna.
Ezután lekérdeztettem a biztosítótársaságnál, történt-e káresemény az autóval korábban. Egy hét várakozás után kiderült, hogy 2 millió forintot fizettek ki cascóra. Mivel a gépkocsi rendszámát kicserélték, és ilyen nagy összeget vettek fel rá, az elméletem a következő (ezt nemsokára talán már bizonyítani is tudom). A gépkocsi első tulajdonosa összetörte az autót, a biztosító gazdasági totálkárt állapított meg, kifizett a 2 millió forintot, majd a tulajdonos eladta a roncsot valamekkora összegért. Ezt a roncsot vette meg a gépkocsi második tulajdonosa, majd a saját költségén megjavíttatta az autót és nekem értékesítette. Vajon tudott-e a kábelköteg hibájáról? Talán nem. Valószínűleg nem vették észre, hogy az is megsérült, vagy sokallották a csere költségét, és azért nem cserélték ki.
Mindenesetre bosszantó, hogy körülbelül 40 km és fél nap birtoklás után ennyit költsek a gépkocsira, az idegességről nem is beszélve.

Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol

A Magyar Biztosítók Szövetségének válasza

Korábbi ténykérdések

Az Autó2 újság 2004/7. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2004.
júliusi száma


A Luxusautó magazin
2004/1 száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!