A Honda legújabb fejlesztése (2004. április 23.)

A Honda Motor Co., Ltd. a mai napon bejelentette, hogy kifejlesztette új, kiemelkedő vezethetőséget biztosító négykerék-hajtási rendszerét, az SH-AWD-t (Super Handling All-Wheel-Drive), amely kanyarvételkor pontosan követi a vezető utasításait, ugyanakkor példa értékű stabilitást biztosít. A világon elsőként megvalósított SH-AWD rendszer az első és hátsó tengely közötti teljesítményszabályozás mellett függetlenül osztja meg a nyomatékot a bal és jobb hátsó kerék között, így a vezetési körülmények függvényében mindig ideális hajtóerőt juttat a négy kerékre. Az új rendszer ősztől rendelhető az Acura RL (Észak-Amerika) és a Legend (Japán) modellekhez.
Az SH-AWD rendszer a vezető utasításait és a menetkörülményeket figyelembe véve határozza meg az optimális hossz- (elöl-hátul) és oldalirányú (bal-jobb) nyomatékmegosztást. Ezt az információt ezután a hátsó differenciálműhöz továbbítja, ahol közvetlen elektromágneses tengelykapcsolók szabályozzák és módosítják folyamatosan az első és hátsó tengely (70:30-tól 30:70-ig arányban), illetve a jobb és bal hátsó kerék (100:0 – 0:100 arányban) közötti erőelosztást. A motor nyomatéka ebben az esetben nem csupán az autó hajtását szolgálja, hanem a kanyarodást is elősegíti, így jelentős mértékben javul a jármű manőverezési képessége.
Az SH-AWD rendszer fő komponensei a kormányszöget, oldalirányú gyorsulást és egyéb járműinformációkat érzékelő szenzorok, az elektronikus vezérlőegység (ECU), valamint a hátsó differenciálmű. Az utóbbiban található közvetlen elektromágneses tengelykapcsolók, amelyeket ugyancsak első ízben alkalmaznak a világon, elektromágnesek segítségével képesek hajszálpontosan vezérelni a többtárcsás tengelykapcsolókat. Az elektromágnesek és a mágneses test közötti hézagot beépített keresőtekercsek ellenőrzik, lehetővé téve a pontos, fokozatmentes hajtóerő-szabályozást.
A hátsó differenciálműben egy további világújdonság: egy beépített gyorsítómű is helyet kapott. Kanyarodás közben a külső íven haladó hátsó kerék nyomvonala rendszerint az első kerekek nyomvonalának középívén kívül esik. A külső hátsó kerék nem forog elég gyorsan ahhoz, hogy lépést tartson az elsőkkel, így nem teszi lehetővé a nyomaték hatékony átvitelét az útfelületre. Az SH-AWD gyorsítóműve azzal hidalja át ezt a problémát, hogy az áttétel módosításával megnöveli a külső hátsó kerék elsőkhöz viszonyított forgási sebességét. Ezáltal csökken az erőátvitel nyomatékvesztesége, és jelentős mértékben javul a gépkocsi manőverezhetősége.
A Honda a járműfejlesztés folyamata során a legfontosabb szempontok között tartja számon az élvezetes vezethetőséget. Az új SH-AWD rendszer vezérlése a pilótától érkező parancsok alapján határozza meg a nyomatékelosztás szükséges mértékét. Ennek eredményeként az autó kivételesen semlegesen kormányozható, optimálisan, híven követi a kormánymozdulatokat, és ezek eredményeképpen kiemelkedő kényelmet és stabilitást kínál.

Nyomatékelosztás szabályozás
Gyorsítás kanyarvétel közben
A rendszer folyamatosan szabályozza a hátsó kerekekhez juttatott forgatónyomatékot, amely a külső kerék esetében akár 100%, a belső esetében akár 0% is lehet. Ez olyan erőt generál, amely ellensúlyozza a jármű tehetetlenségéből adódó kitörési* hajlamot, és ezáltal jelentős mértékben javítja a jármű kezelhetőségét.
Kitörés: a jármű tömegközéppontján áthaladó függőleges tengely körüli elfordulás irányába ható erő.

Lassítás kanyarvétel közben (zárt fojtószeleppel)
A külső hátsó kerékre jutó hajtóerő szabadon változtatható, így a befelé irányuló kitörés kifelé irányulóvá fordítható át, ami minden körülmények között garantálja a jármű stabilitását.
Egyenes vonalú haladás
Az első és hátsó tengely közötti erőmegosztást a rendszer a motor által leadott nyomaték függvényében, a lehető legjobb menetteljesítmények elérése érdekében szabályozza. Heves gyorsítás során az első, míg egyenletes sebességű haladásnál a hátsó tengely terhelése csökken, aminek köszönhetően a rendszer folyamatosan megbízható menetstabilitást nyújt.

Rendszer konfiguráció
A világ első közvetlen elektromágneses tengelykapcsolója
Az elektromágneses tekercs (elektromágnes) egy mágneses testet vonz, amely a több tárcsás tengelykapcsolót lenyomva létrehozza az erőátvitelt.
A nyomaték növelése érdekében bolygóműves áttétellel rendelkező kompakt tengelykapcsoló egység számottevő nyomaték átvitelét teszi lehetővé. Az elektromágneses tekercs és a mágneses test közötti hézagot beépített keresőtekercsek ellenőrzik. Az elektromágneses tengelykapcsolón átfolyó áram erősségét ez alapján korrigálja a rendszer, ami igen pontos nyomatékszabályozást tesz lehetővé.

Gyorsítómű
Egyenes vonalú haladás közben a bolygómű iker-fogaskerekes bolygókeréktartója a hajtótengellyel szinkronban forog, ezáltal az első és hátsó kerekek forgási sebessége is azonos lesz. Amikor azonban a jármű kanyarodni kezd, a bolygókeréktartó a bolygómű házához rögzül. Ez megszünteti a bolygómű és a hajtótengely szinkron forgását, és egyúttal megnöveli a hátsó kerekek forgási sebességét. A kompakt rendszer tartalmaz egy, a tengelykapcsolókat oldó és reteszelő hidraulikus működtető egységet, valamint egy egyirányú tengelykapcsolót.

Érzékelők, ECU
A kormányzási szöget, oldalirányú gyorsulást, kitörési hajlamot, a kerekek forgási sebességét és további paramétereket figyelő érzékelők felügyelik a vezető mozdulatait, a jármű viselkedését, valamint a vezetési körülményeket, és az így összegyűjtött adatok alapján az SH-AWD elektronikus vezérlő egysége (ECU) kiszámítja az ideális hajtóerő-megosztást.