Kékszalag a biztonságos ralisportért (2004. június 15.)

Nagyobb kép
A vébé futamokon a külön engedélyt kapott hivatásos fotósok bárhonnan dolgozhatnak megbízóik számára. Itthon nem szabad ilyen engedélyt kiadni a rendezőknek
Nagyobb kép
A földút melletti kis kápolna nem véd a 150 km/órás sebességgel száguldó autótól
Nagyobb kép
Nem ér meg annyit egy közös fotó a Mitsubishivel, hogy háttal álljunk a versenynek

A kékszalag ötlete a botrányos 1999-es Salgó rali után vetődött fel. A kékszalag célja az, hogy felhívja a ralit szerető közönség figyelmét a sport veszélyeire, megtanítsa őket a helyes viselkedésre.
A szalag a szurkolók addigi ismertető jele volt a versenyeken. Azóta ez a szalag a raliversenyek biztonságáért törekvők jelképévé vált, amelyet az autók antennájára tűztek ki. Ennek a jelnek a segítségével ismerhetők fel azok a ralirajongók, akik nem a balhé kedvéért járnak ki a futamokra.
A verseny viselkedési normáit a szurkolók tíz pontban foglalták össze:
1. Soha ne állj külső ívre, még ha azt hiszed, hogy biztonságos, akkor
sem, mert az autók bármikor kisodródhatnak! Mindig féktávon kívüli, biztonságos helyet válassz a futamok nézéséhez! De még ha úgy érzed, hogy a létező legbiztonságosabb helyen állsz, akkor is légy mindig nagyon figyelmes!
2. Fogadj szót a rendezőknek! Semmiképpen se állj a pályára, a kordonon
belül! De ne feledd, a kordon, a szalag nem véd meg, csak egy jel.
3. Ha látod, hogy a rendező nem boldogul a renitenskedőkkel, segíts te
is, persze mindig csak kultúráltan.
4. Legyél figyelemmel rally-rajongó társaidra! Viselkedéseddel a többi
néző szórakozását ne zavard!
5. Az ital tekintetében mérsékeld magad! Sokkal biztonságosabb, ha a jó
verseny segít jól érezni magad.
6. Ha balhét, verekedést akarsz, maradj inkább otthon! Az ilyen típusok
miatt történik a legtöbb baj.
7. Ne szemetelj, óvd a természetet!
8. Segítsd a versenyzőket etapon is (félrehúzódással, ne parkolj IE
útvonalán stb.) !
9. A közutakon is tartsd be a szabályokat!
10. Mutass példát! Többet ér, mint a hőbörgő bírálat.

Az Autó2 további tanácsai kiegészítik a fentieket, részben eltérnek a mozgalom tanácsaitól.

1. A belső ív is veszélyes, egy keresztbeforduló és "letapadó" autó rutintalan kézben a belső íven állók közé rohanhat.
2. A kordonok sok helyen nagyon közel a pályához vannak kifeszítve, bíráld felül
a rendezőket és menj még távolabb. Lehetőleg távolabbról és magasabb helyről nézd a versenyt.
3. Baleset esetén, ha nincs rendező a környéken és az autó a pályán vagy a
kordonon belül maradt, a mezőny elé futva próbáld a közismert lassító
jelzést bemutatni.
4. Külföldön amíg a balesetet szenvedett autó személyzete nem ad OK jelet, a versenyautóknak
tilos továbbmenni, segítséget kell nyújtani társuk mentésében, a nézők fegyelmezésében és a rendezőket, a csapatokat el kell látniuk információval. Ezt nálunk is meg kell honosítani.
5. Ha versenyautót segítesz vissza az útra a személyzet jelzései szerint
cselekedj. Ügyelj, hogy ne kerülj a kerekek és az általuk kivágott kövek elé.
6. Hagyj magad mögött helyet arra az esetre, ha hátra kell ugrani
7. Mindíg nézd a közeledő autót, ne fordíts hátat a versenynek.
8. Ne vigyél póráz nélkül kutyát a gyorsaságira.
9. Parkolj úgy, hogy sem gyalogost, sem autóst ne akadályozz.
10. A verseny adrenalinnövelő hatását ne a gyorsaságik közötti rohanásban vezesd le.

Ha szereted a versenyt, viselkedj a fentiek szerint, ezzel a versenyzőket
támogatod, akiknek a gyorsasági minden helyén joguk van bármekkora sebességel autózni és nem hibáztathatóak, ha nem szándékosan, de ugyanezt teszik a kordonon kívűl is.