
A vébé futamokon a külön engedélyt kapott hivatásos fotósok bárhonnan dolgozhatnak megbízóik számára. Itthon nem szabad ilyen engedélyt kiadni a rendezőknek

A földút melletti kis kápolna nem véd a 150 km/órás sebességgel száguldó autótól

Nem ér meg annyit egy közös fotó a Mitsubishivel, hogy háttal álljunk a versenynek |
A kékszalag ötlete a
botrányos 1999-es Salgó rali után vetődött fel. A kékszalag célja az, hogy
felhívja a ralit szerető közönség figyelmét a sport veszélyeire, megtanítsa
őket a helyes viselkedésre.
A szalag a szurkolók addigi ismertető jele volt a versenyeken. Azóta ez a
szalag a raliversenyek biztonságáért törekvők jelképévé vált, amelyet az
autók antennájára tűztek ki. Ennek a jelnek a segítségével ismerhetők fel
azok a ralirajongók, akik nem a balhé kedvéért járnak ki a futamokra.
A verseny viselkedési normáit a szurkolók tíz pontban foglalták össze:
1. Soha ne állj külső ívre, még ha azt hiszed, hogy biztonságos,
akkor
sem, mert az autók bármikor kisodródhatnak! Mindig féktávon kívüli,
biztonságos helyet válassz a futamok nézéséhez! De még ha úgy érzed, hogy a
létező legbiztonságosabb helyen állsz, akkor is légy mindig nagyon
figyelmes!
2. Fogadj szót a rendezőknek! Semmiképpen se állj a pályára, a
kordonon
belül! De ne feledd, a kordon, a szalag nem véd meg, csak egy jel.
3. Ha látod, hogy a rendező nem boldogul a renitenskedőkkel, segíts
te
is, persze mindig csak kultúráltan.
4. Legyél figyelemmel rally-rajongó társaidra! Viselkedéseddel a
többi
néző szórakozását ne zavard!
5. Az ital tekintetében mérsékeld magad! Sokkal biztonságosabb, ha a
jó
verseny segít jól érezni magad.
6. Ha balhét, verekedést akarsz, maradj inkább otthon! Az ilyen
típusok
miatt történik a legtöbb baj.
7. Ne szemetelj, óvd a természetet!
8. Segítsd a versenyzőket etapon is (félrehúzódással, ne parkolj IE
útvonalán stb.) !
9. A közutakon is tartsd be a szabályokat!
10. Mutass példát! Többet ér, mint a hőbörgő bírálat.
Az Autó2 további tanácsai kiegészítik a fentieket, részben eltérnek a
mozgalom tanácsaitól.
1. A belső ív is veszélyes, egy keresztbeforduló és "letapadó" autó
rutintalan kézben a belső íven állók közé rohanhat.
2. A kordonok sok helyen nagyon közel a pályához vannak kifeszítve,
bíráld felül
a rendezőket és menj még távolabb. Lehetőleg távolabbról és magasabb helyről
nézd a versenyt.
3. Baleset esetén, ha nincs rendező a környéken és az autó a pályán
vagy a
kordonon belül maradt, a mezőny elé futva próbáld a közismert lassító
jelzést bemutatni.
4. Külföldön amíg a balesetet szenvedett autó személyzete nem ad OK
jelet, a versenyautóknak
tilos továbbmenni, segítséget kell nyújtani társuk mentésében, a nézők
fegyelmezésében és a rendezőket, a csapatokat el kell látniuk információval.
Ezt nálunk is meg kell honosítani.
5. Ha versenyautót segítesz vissza az útra a személyzet jelzései
szerint
cselekedj. Ügyelj, hogy ne kerülj a kerekek és az általuk kivágott kövek
elé.
6. Hagyj magad mögött helyet arra az esetre, ha hátra kell ugrani
7. Mindíg nézd a közeledő autót, ne fordíts hátat a versenynek.
8. Ne vigyél póráz nélkül kutyát a gyorsaságira.
9. Parkolj úgy, hogy sem gyalogost, sem autóst ne akadályozz.
10. A verseny adrenalinnövelő hatását ne a gyorsaságik közötti
rohanásban vezesd le.
Ha szereted a versenyt, viselkedj a fentiek szerint, ezzel a versenyzőket
támogatod, akiknek a gyorsasági minden helyén joguk van bármekkora
sebességel autózni és nem hibáztathatóak, ha nem szándékosan, de ugyanezt
teszik a kordonon kívűl is.
|