Itt az új Dacia (2004. június 2.)

Nagyobb kép
A Logan kategóriájának legolcsóbb autója kíván lenni, a piacra ősszel várható
Nagyobb kép
A csomagtér a donor Renault Thaliáéval megegyezően 510 literes
Nagyobb kép
A kép alapján az autó pozicionálásának megfelelően olcsó anyagokból készülő műszerfalban az utasoldali légzsák is helyet kaphat
Nagyobb kép
A műszaki elemek Renault származékok

A Renault technikai központjában június 2-án bemutatták a szigorúan titokban tartott új Daciát. A Dacia, egyes piacokon Logan néven megjelenő autó megalkotásakor a mérnökök a kedvező árat, megbízhatóságot, tartósságot tűzték ki a Renault-technológia legjavának biztosítása mellett E megállapításokból kiindulva a Renault 1998-ban egy olyan korszerű, tartós és megbízható családi autó tervein kezdett el dolgozni, melynek alapára 5000 euró.

2004 júniusában a Renault bemutatta a Logan-t, az X90-es program első gépjárművét. Mint lépcsőshátú berline, a Logan a piacon egyedülálló ár/helykínálat arányt nyújt, 5 teljes értékű ülőhellyel és igen nagy méretű csomagtartóval. Szolgáltatásai tökéletesen megfelelnek a megcélzott felhasználási igényeknek, különös tekintettel a megbízhatóságra és a robusztusságra. Korszerű felépítése mindenben megfelel a nemzetközi szabványoknak, az Európai Uniós normáknak és a forgalmazó országok szabványainak. A Logannál a tartósság, a gazdaságos használat és az alacsony fenntartási költségek elsődleges fontosságúak.
A Logan teljes egészében eredeti Renault termék (design, technológia, fejlesztés, alváz és motor). Az autó néhány piacon Renault márkajelzéssel kerül majd forgalomba. Azt, hogy a Dacia vagy a Renault márkanév használata mellett születik döntés, az egyes piaci sajátosságok, valamint a Renault-jelenlét múltja és sajátosságai határozzák meg.
A Renault az X90-es program beindításával 2010-re évente 700 000 gépjármű eladását tűzte ki célul.
Az 510 literes csomagtartó térfogat kategóriájában egyedülálló. A Hyundai Accent 321, míg a Daewoo Lanos Sedan 395 litert kínál. Kialakításának köszönhetően igen különböző formájú tárgyak szállítására alkalmas.
Az 1,4 l-es és 1,6 l-es, 8 szelepes (K-család) motorok és a JH sebességváltó már bizonyított a Renault kínálatában, elsősorban a nagy exportpiacokon. A Logan a nehéz menetfeltételekhez is alkalmazkodik. Az alváz talajtól mért magasságát 20 mm-rel megnövelték (155 mm) a nyugat-európai használatra tervezett autókéhoz képest. Az autó így károsodás nélkül haladhat rossz utakon, meredek emelkedőkön, sőt, mérsékelt sebességgel földúton is. A mechanikai alkatrészeket, a klímaberendezést és a nyílászárókat is úgy alakították ki, hogy megfelelően működjenek tartósan poros környezetben is.
A motorok igen eltérő minőségű üzemanyagokkal is képesek működni. Bár 95-ös oktánszámú üzemanyagokkal fejlesztették ki őket, 91-es és 87-es oktánszámú üzemanyagokkal is jóváhagyták működésüket. A különböző teszteléseknek köszönhetően pedig az erőforrások megfelelősége –30°-is indítózási hőmérsékletig biztosított.
A Logan az Európai Uniós normáknak is megfelel. Az autóhoz kínált két motort (1,4 l-es 75 LE és 1,6 l-es 90 LE) a legújabb környezetvédelmi normáknak megfelelően fejlesztették ki, mindkettő Euro4-es besorolású.
A Logan a frontális és oldalirányú ütközések tekintetében is megfelel az európai szabványoknak A külső zajokat illetően a Logan zajszintje nem éri az európai irányelvben meghatározott értéket (74 db). Az autó elöl tárcsa-, hátul dobfékeket kapott. A Mégane II-ével azonos generációhoz tartozó ABS Bosch 8.0 rendszerrel szerelték fel, és EBV elektronikus fékerő-elosztóval is ellátták. A rendszer lehetővé teszi a hátsó futómű fékezési teljesítményének teljes kihasználását. A Logan mechanikus kormányművet kap az alapmodelleknél, és szervokormányt a drágább változatoknál.
Az 1,4 l-es 75 LE-s motor teljesítménye 55 kW (75 LE) 5.500 fordulat/percnél, nyomatéka 112 Nm 3000 fordulat/percnél. Az 1,6 l-es 90 LE-s motor teljesítménye 64 kW (90 LE) 5.500 percenkénti fordulatnál, nyomatéka pedig 128 Nm 3000 percenkénti fordulatnál. Mindkét motor mechanikus, ötfokozatú váltóval kapható, melyet a Laguna II és a Mégane II is használ.
Nagyvonalú méretei ellenére a Logan tömege szerény. Az 1,4 l-es 75 LE-s motorral szerelt alapváltozat súlya csak 975 kg. E kedvező eredménynek köszönhetően a teljesítmény és a fogyasztás a Renault palettájának többi gépjárművével azonos szintű.

A gépjármű forgalmazása Romániában kezdődik. Románia után Közép-Európa áll majd a Logan forgalmazásának középpontjában, a Renault hálózat támogatásával, mely a régióban a 2. számú márkaként 2003-ban 11%-os piaci részesedést tudhatott magáénak.
A 2004. szeptemberi romániai bevezetést követően az értékesítés kiterjed majd Horvátországra, a Cseh Köztársaságra, Magyarországra, Törökországra, majd Szlovákiára. 2005 elejétől kezdődően kezdik értékesíteni az autót Lengyelországban, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Szlovéniában, Bulgáriában és Moldáviában.