A Nissan a világ legnyereségesebb autógyártója (2004. április 27.)

Nagyobb kép
 

A Nissan Motor Co., Ltd a közelmúltban zárta 2003-as pénzügyi évét. Tokióban a cég vezetése a napokban hozta nyilvánosságra az időszak financiális adatait. E szerint bevételei tekintetében a Nissan továbbra is megőrizte vezető státuszát a világ autógyártói között és ismét rekordot döntött.

A Nissan a 2003. márciusától 2004. március végéig tartó üzleti évben ismét rekord üzemi eredményt könyvelhetett el: 825 milliárd jent, vagyis 7,29 milliárd dollárt (6,29 milliárd euro), a növekedés 11,9 százalék. Az üzemi eredményráta 11 százalékos. A cég nettó, adózott eredménye (503,67 milliárd jen), az előző üzleti évhez képest 1,7 százalékkal emelkedett, a konszolidált netto bevétel pedig 8,8 százalékkal (7,429 ezer milliárd jen) nőtt.
A 2005. áprilisában záruló hároméves „Nissan 180” terv keretében a tavalyi üzleti évben összesen 3,057 millió járművet értékesítettek világszerte, mely 10,4% növekedést jelent. A most kezdődő üzleti évben ezt az eredményt is szeretnék túlszárnyalni: egy millió autót az USA-ban, 870 ezret belföldön (Japánban), 538 ezer darabot Európában és 972 ezer járművet a világ egyéb országaiban kívánnak értékesíteni.
A Nissan 180-at követő Value-Up terv ennél még merészebb elképzeléseket tartalmaz. A 2005. áprilisában kezdődő hároméves ciklus alatt a Nissan 37 százalékkal szándékozik növelni értékesítését világ szinten, ami a 2007-es üzleti év végéig évente 4,2 millió jármű eladását jelenti.
A terv keretében huszonnyolc új modellt vezetnek majd be a világpiacon. Többek között megkezdik, a ma még az amerikai piacon forgalmazott rendkívül sikeres luxus modell, az Infiniti értékesítését szerte a világon, így Európában és Japánban is.
A Nissan továbbra is szeretné megőrizni jelenlegi vezető pozícióját a világ autógyártói között, ezért a jövőben is magasan, 20 százalék felett kívánja tartani megtérülési mutatóját (ROIC), amely a 2003-as üzleti évben 21,3 százalék volt. A kiváló gazdasági eredményeknek köszönhetően a Nissan részvényei az elmúlt éven 46 százalékot erősödtek a tokiói tőzsdén.
A Nissan (mely 44 százalékban a Renault tulajdona) 1999-ben csaknem a csőd szélén állt, hatalmas adósság terhe nyomta. Mára – köszönhetően új gazdasági stratégiájának és nem utolsó sorban a Garlos Ghosn elnök-vezérigazgató által vezetett új menedzsmentnek – megszűntek adósságai és évről-évre rekorderedményeket produkál.