Ostorcsapás az autóban (1999. augusztus 20)

A Faurecia nevű francia ülésgyártó újfajta ülést készít a kis sebességű
hátsó ütközések következményeinek csökkentésére. Az új ülés tulajdonképpen
helyettünk dolgozik, ugyanis az autósok nagy része nem állítja be
megfelelően a fejtámlát és a háttámlát ezért a teste messze kerül az
üléstől. A fejtámla felső szélét a fej legmagasabb pontjával kellene egy
szintbe hozni, a háttámlát pedig minél közelebb a függőlegeshez. Ha nem így
áll a helyzet a fej és a felsőtest, elsősorban a gerinc és a nyak súlyos
sérülést szenvedhet még egy apró koccanástól is. Egy amerikai felmérés
szerint az autósok többségének feje a fejtámlához képes fent és jobbra van.
A franciák megoldásának lényege, hogy a legerősebb csontrészt a
medencecsontot használja a test pozicionálására az ülésben, amely csúszásra
képes és mindig közel marad a fejhez, törzshöz.  Az ötlet egyébként nem új,
mert a 90-es évek közepén az amerikai Delphi intézetben már készült egy un.
"elkapó kéz"  nevű ülés, amely finoman felvette a hátralendülő test
sebességét, majd megfékezte, akárcsak egy labdát elkapó baseball játékos a
labdát. A Volvo néhány modelljébe dőlő-síkló ülést épít. Egyelőre nem
gyártják a védőülést, de hamarosan bemutatják Amerikában, ahol másként
vélekednek a biztonságról. A franciák azt remélik, hogy ülésük sikeres
amerikai túra után visszajön hódítani Európába is.