WHIPS - Újabb fejlemények a nyaksérülések kutatásában (2004. április 20.)

Nagyobb kép
A Volvo
autóin keresztül kiemelten sokat törődik vevőinek biztonságával Nagyobb kép
Lotta Jakobsson 10 éve dolgozik a Volvo biztonsági csapatában, nemrég nyerte el a közlekedésbiztonsági kutatás doktora címet

A balesetek során a nyaksérülés a leggyakoribb sérülés, hosszú távú hatásaitól pusztán az Európai Unió területén csaknem 50 000 ember szenved

A biztonsági kutatás sohasem áll le a Volvo Cars-nál. E munkának tíz éve részese Lotta Jakobsson, aki nemrégiben elnyerte a közlekedésbiztonsági kutatás doktora címet.
A közlekedési balesetek során a nyaksérülés a leggyakoribb sérülésfajta. Az Európai Unión belül a sérültek száma valószínűleg megközelíti a milliót, és ötvenezer ember szenved a sérülés hosszú távú hatásaitól évente. Jakobsson ma már még többet tud azokról a tényezőkről, melyek ráfutásos balesetkor nyaksérülést okoznak, ezért olyan módszert fejlesztett ki, ami frontális és oldal irányú ütközéskor jobban védi az autó utasait az ilyen jellegű sérülésektől.
Ennek ellenére nem győzi hangsúlyozni, hogy az „ostorcsapás” komplikált dolog, a nyaksérülések hihetetlenül összetettek, és még mindig túl keveset tudunk arról, hogy mi történik a nyakkal a baleset során, és mi okozza a sérülését. Az 1990-es évek elején Lotta Jakobsson kutatásai nagymértékben hozzájárultak a WHIPS ülés fejlesztéséhez, mely 1998-ban a Volvo S80-asban mutatkozott be. 2000 óta az összes Volvo modellt ezzel az üléssel szerelik fel. A Volvo ráfutásos baleseti statisztikái olyan jók, hogy a tervezők biztosak lehetnek az ülés védő hatásában. Korábbi üléseikkel összehasonlítva – melyek már akkor is a legjobbak közé számítottak – a WHIPS ülések 33 %-kal csökkentik a sérülés, és 53 %-kal a hosszú távú következmények veszélyét.”
Jakobsson kutatásai azt is megmutatták, hogy a ráfutásos balesetek alkalmával a nők veszélyeztetettebbek, mint a férfiak. Különösen a magas növésűek, náluk a különbség még kirívóbb, mint a férfiak esetében. Frontális ütközéskor a sovány emberek sérülésveszélye nagyobb, mint súlyosabb társaiké. Ezen kívül a hátsó ülésen utazók kevésbé hajlamosak a sérülésekre ráfutásos baleseteknél, mint az első ülésekben helyet foglaló társaik. Az ülés szerkezete hátul merevebb, és a lepattanás szöge kisebb. Az első ülésen azonban sokkal rugalmasabban érintkezik az ülés az utas hátával, ami erősebb pattogást eredményez. Az ülés ugyan némi energiát elnyel, de nem az összeset. Ezért az ülés párnázása nagyon fontos a test megtartása szempontjából még akkor is, ha egyébként az ülés jól támasztja azt.
Működés közben a WHIPS ülés háttámlája először kicsit hátra csúszik a párnához képest, aztán ellenőrzötten visszabillen a bent ülő súlyától és az ütközés erejétől függően, az utast védve. Lotta Jakobsson most a frontális és oldalirányú ütközések során fellépő nyaksérülések védelmének kidolgozásán munkálkodik. A legtöbb nyaksérülés ilyenfajta ütközések során keletkezik. A WHIPS fejlesztésének alapul szolgáló három alapelv használatával dr. Jakobsson most figyelmét a frontális és oldalütközésekben sérülő utasok védelmének szenteli. Ehhez három dolgot kell megoldani:

• a gyorsulás okozta stressz csökkentése
• a gerinc relatív elmozdulásának minimalizálása
• a pattogás csökkentése

Lotta és kollégáinak fáradozásai további lökést adtak a fejlesztésekhez. Habár a WHIPS teljes mértékben bevált, a rendszer fejlesztése természetesen tovább folyik