
A Volvo autóin keresztül kiemelten sokat törődik vevőinek biztonságával

Lotta Jakobsson 10 éve dolgozik a Volvo biztonsági csapatában, nemrég
nyerte el a közlekedésbiztonsági kutatás doktora címet

A balesetek során a nyaksérülés a
leggyakoribb sérülés, hosszú távú hatásaitól pusztán az Európai Unió területén csaknem
50 000 ember szenved |
A
biztonsági kutatás sohasem áll le a Volvo Cars-nál. E munkának tíz éve
részese Lotta Jakobsson, aki nemrégiben elnyerte a közlekedésbiztonsági
kutatás doktora címet.
A közlekedési balesetek során a nyaksérülés a leggyakoribb sérülésfajta. Az
Európai Unión belül a sérültek száma valószínűleg megközelíti a milliót, és
ötvenezer ember szenved a sérülés hosszú távú hatásaitól évente. Jakobsson
ma már még többet tud azokról a tényezőkről, melyek ráfutásos balesetkor
nyaksérülést okoznak, ezért olyan módszert fejlesztett ki, ami frontális és
oldal irányú ütközéskor jobban védi az autó utasait az ilyen jellegű
sérülésektől.
Ennek ellenére nem győzi hangsúlyozni, hogy az „ostorcsapás” komplikált
dolog, a nyaksérülések hihetetlenül összetettek, és még mindig túl keveset
tudunk arról, hogy mi történik a nyakkal a baleset során, és mi okozza a
sérülését. Az 1990-es évek elején Lotta Jakobsson kutatásai nagymértékben
hozzájárultak a WHIPS ülés fejlesztéséhez, mely 1998-ban a Volvo S80-asban
mutatkozott be. 2000 óta az összes Volvo modellt ezzel az üléssel szerelik
fel. A Volvo ráfutásos baleseti statisztikái olyan jók, hogy a tervezők
biztosak lehetnek az ülés védő hatásában. Korábbi üléseikkel összehasonlítva
– melyek már akkor is a legjobbak közé számítottak – a WHIPS ülések 33 %-kal
csökkentik a sérülés, és 53 %-kal a hosszú távú következmények veszélyét.”
Jakobsson kutatásai azt is megmutatták, hogy a ráfutásos balesetek
alkalmával a nők veszélyeztetettebbek, mint a férfiak. Különösen a magas
növésűek, náluk a különbség még kirívóbb, mint a férfiak esetében. Frontális
ütközéskor a sovány emberek sérülésveszélye nagyobb, mint súlyosabb
társaiké. Ezen kívül a hátsó ülésen utazók kevésbé hajlamosak a sérülésekre
ráfutásos baleseteknél, mint az első ülésekben helyet foglaló társaik. Az
ülés szerkezete hátul merevebb, és a lepattanás szöge kisebb. Az első ülésen
azonban sokkal rugalmasabban érintkezik az ülés az utas hátával, ami erősebb
pattogást eredményez. Az ülés ugyan némi energiát elnyel, de nem az összeset.
Ezért az ülés párnázása nagyon fontos a test megtartása szempontjából még
akkor is, ha egyébként az ülés jól támasztja azt.
Működés közben a WHIPS ülés háttámlája először kicsit hátra csúszik a
párnához képest, aztán ellenőrzötten visszabillen a bent ülő súlyától és az
ütközés erejétől függően, az utast védve. Lotta Jakobsson most a frontális
és oldalirányú ütközések során fellépő nyaksérülések védelmének kidolgozásán
munkálkodik. A legtöbb nyaksérülés ilyenfajta ütközések során keletkezik. A
WHIPS fejlesztésének alapul szolgáló három alapelv használatával dr.
Jakobsson most figyelmét a frontális és oldalütközésekben sérülő utasok
védelmének szenteli. Ehhez három dolgot kell megoldani:
• a gyorsulás okozta stressz csökkentése
• a gerinc relatív elmozdulásának minimalizálása
• a pattogás csökkentése
Lotta és kollégáinak fáradozásai további lökést adtak a fejlesztésekhez.
Habár a WHIPS teljes mértékben bevált, a rendszer fejlesztése természetesen
tovább folyik
|