Inkognitóteszt: autócsere

Telepfeszültség

Idősebb autót cserélnénk fiatalabbra ráfizetéssel kereskedőknél. Összehasonlítottuk az ajánlatokat.
A felkínált Mitsubishi Lancer megkímélt és ápolt autó - igaz, a többéves városi közlekedés nyomaival a karosszériáján Meghúzás a hátsó lökhárító bal oldalán, a látványos sérülés fényezetlen lökhárítón fel se tűnne
A jobb elülső sárvédőről hiányzott a díszcsík, néhány kereskedő a csomagtartóban kereste A bal elülső sárvédő, motorháztető és ajtó találkozásánál látszódik az elnagyolt illesztési hézag és a színeltérés

Beszámítással vásárolni autót nem a legfényesebb üzlet, egyedül a kényelem adhat rá indokot. A felajánlott autóért ugyanis sehol nem fogják a piaci árat fizetni, hiszen a kereskedő árréssel szeretné azt újra értékesíteni. Piaci árat csak abban az esetben kaphat a kocsiért a tulajdonos, ha az általa választott autótól már nagyon szabadulna a kereskedő: bentszorult, nem keresett típus vagy hibás sérült az autó. A beszámíttatás újabb hátrányos oldala, hogy ilyenkor íratlan szabályként nem lehet lealkudni a választott autó árából, az egyezkedés tárgya a felajánlott kocsi bevételi értéke.
A cserés autóvásárlás magában foglalja a készpénzes összes hátrányát is: a vevő nem lehet biztos a kiszemelt autóban, hiszen szervizkönyv készíthető, a kilométerszámláló állítható, a hiba elhallgatható. S persze egyetlen kereskedő sem kezdi a kocsi rossz oldalának a sorolásánál. A meghúzás mindig a korral jár, mert mindenki tudja, hogy ha egy kocsi kigördül a forgalomba, másnap már meghúzták. Ha pedig a vevő a javítás költségét emlegeti, akkor kész a válasz: "Uram, ezért kerül ez a kocsi ennyibe". Tesztünk alatt az eladók csak a nagyon nyilvánvaló hibákat említették, a túl látványosakat, vagy olyanokat, amelyek az első kilométer után mindenképp kiderülnek. A nem említett, de feltárt nagyobb javítást nem tagadták.
A cserénél így marad a kényelem, ezért a kereskedőkre kell hagyni a papírmunkák készítését, helyben kell biztosítást kötni, ki kell kerülni a pénzért történő állapotfelméréseket, a vásárolt kocsinál pedig kérni kell a szervizből származó állapotlapot. Az eredetvizsgálat az egyetlen, amit érdemes az eladónak megcsináltatni, nehogy egy ismerős vizsgahely tudatosan lehúzza az autót, hogy olcsóbb lehessen a bevételi ár. A választott kocsira viszont még előleget sem szabad fizetni, ha nincs friss eredetvizsgája. Autóbeszámításnál a legfontosabb szempont, hogy a kereskedő mennyit áldoz a kocsi átvételére, a bevételi ár dönt az összegről.
A kereskedők próbatételére egy 1992 júliusi, jól felszerelt, szervizkönyves, 96 000 km-t futott Mitsubishi Lancer 1.5 EXE-vel jártunk körbe tíz autóstelepet. Kétmillió forint körüli árú autót kerestünk, amelyet a Lancer beszámításával vettünk volna meg. Független és márkaelkötelezett használtautó-piacra, újautó-szalonba egyaránt jártunk. Az Eurotax tavaszi kiadása szerint a kocsi 1 millió forintot ért, ismerve azonban a piac csökkenő használtautó-árait, a kocsi két javított karosszéria- sérülését, és tekintettel a nyári uborkaszezonra 800 000 forint körüli összegre számítottunk.
A dolog rosszul indult, a Porsche Hungária új, elegáns használtautós cége, a Weltautó hat évnél idősebb kocsikkal nem foglalkozik, az állapotbecslés pedig 7800 Ft-ba kerül, ezért az ügyfél egy Eurotax-állapotlapot kap. Mivel a Lancer nem volt cserealap, továbbálltunk. Az angyalföldi Treff-Ügynökségnél (a hely legalább tíz éve hagyományosan autópiac, csak más-más csapat birtokolja) a Lancer beszámításával kapcsolatban az eladó megígérte, hogy biztos megegyezünk, ám a kocsit nem nézte meg, de hát mi sem tudtunk volna mit vásárolni.
Hivatalos márkaképviseleteknél is előfordult sikertelen próbálkozás: a Daewoo Buda elutasított, mert túltankolták magukat használt autóval, a főnök nyaral, addig nem vehetnek be újabb kocsit. Szentendrén, a Citroën-szalonból, ahol Saxót szerettünk volna vásárolni, a hosszas várakoztatás miatt - igaz prospektussal bőven ellátva - távoztunk.
Mindenütt megemlítettük, hogy még a keresés stádiumában járunk, a kiszemelt autókat - kivéve, ha új kocsit szerettünk volna vásárolni - beindítottuk, viszont próbakört elsőre nem kértünk. A táblázatban szereplő értékelésben két pontot kapott, aki az autóért 900 000 vagy afölötti, 1 pontot, aki 800 000 és 900 000 közötti, és nullát, aki 800 000 alatti összeget ajánlott. A kiszolgálásban két pontot szavaztunk meg az olyan kereskedésnek, amelynél az eladó szólított meg, és egyet, ahol mi kerestük meg az üzletkötőt; nullát kapott volna az olyan telep, ahol nem sikerül kontaktust kialakítanunk. Minden egyes szolgáltatás: az eredetvizsgálat, az állapotlap, a hitellehetőség, a biztosításkötési lehetőség egy-egy pontot ért. Mivel az autóeladásnál a vételár a legfontosabb, az Autó2 az "Árajánlat a felkínált autóra" sorban a 0-nál több pontot elért kereskedéseket ajánlja.

Kereskedői "pontok"

Az Autó2 újság 2001/10. számában megjelent cikk rövidített változata