Ki ég?

Olvasónk szinte új Opeljében tűz ütött ki. A szerviz az elégett részek cseréjét ajánlja, az ügyfél új autót szeretne.

2001. május 18-án az egri Papp Autóház márkakereskedésében vásárolt Opel Astra Caravan gépkocsim 2001. augusztus 04-én számomra ismeretlen okból, menet közben kigyulladt. A családom öt fővel utazott a gépkocsiban. A tűz Gyöngyös belterületén ütött ki. A gépkocsi műszerfalában keletkezett tüzet külső segítséggel kezdtük el oltani a tűzoltóság kiérkezéséig, majd a gyöngyösi tűzoltóság fejezte be sikeresen a tűz eloltását, erről jegyzőkönyv és fénykép készült a tűzoltóságnál. A kiégett gépkocsit az Opel-assistance segítségével az egri Opel márkaszervizébe szállítottuk. A gépkocsim mozgásképtelensége miatt az úti célunkat a márkakereskedés által biztosított Opel gépkocsival tudtuk elérni.
2001. augusztus 07-én készült gépkocsi átadási jegyzőkönyvben nyilatkozatot tettem, amiben kértem az 5000 km-t futott, kettő és fél hónapos Opel Astra Caravan gépkocsim jótállás keretén belüli kicserélését.
A kár elsődleges megtekintésekor látható volt, hogy az elektromos berendezésekben, vezetékekben keletkezett elektromos zárlat okozott tüzet, mely során a műszerfal és az itt található berendezések, vezetékek megégtek, összeolvadtak.
Írásbeli kérésemre írásbeli választ még nem kaptam. Szóban történt egyeztetések során az Opel-márkaképviseletre hivatkozva a gépkocsi egész műszerfalának, kábelkötegeinek és itt található, számomra fel nem sorolható berendezéseinek kicserélését ígérték, mondván, "ez a multinacionális cég érdeke".
A jótállás és garancia keretén belül a gépkocsim cseréje iránti igényemet továbbra is fenntartom, hiszen megítélésem szerint
- a keletkezett tűz során olyan nagy számú hiba következett be, hogy számolni kell a további hibák sorozatos bekövetkeztével;
- a gépkocsim kijavítása után piaci értéke számottevően csökkenni fog, hiszen egy újbóli értékesítés során mint eladó nem hallgathatom el a keletkezett tűzkárt és annak mértékét.
Természetesen több márkakereskedésben is érdeklődtem, hogy a fent említett sérüléssel márkaszervizben kijavított gépkocsi milyen piaci értéket képvisel. Az így kapott becslések szerint ez 22-25 százalékos értékcsökkenést, veszteséget eredményezne számomra. Az Opel hajlik a gépkocsi cseréjére, de a vezérképviseletre hivatkozva kéri, nyilatkozzam, mekkora kárhányadot vállalok át.
Kérem, segítsenek tanáccsal, hogy elállhatok-e az autó javításától, cseréjétől, és kérhetem-e vissza az autó vételárát? Talán ekkor szenvedném el a legkisebb veszteséget, mert fizetem a gépkocsi lízingdíját, biztosítását, súlyadóját, autópálya-, plusz matricadíját, a harmadszor cserélt kölcsönautó kilométerköltségét (270 km), a telefonköltséget, háziorvos létemre a helyettesítésemet stb.
Családom számára az esemény rendkívül megrázó volt. Kislányom, aki sírva szállt ki az égő autóból, hallani sem akar arról, hogy ugyanabban az autóban vagy hasonlóban a családdal együtt utazzon.
Heves, 2001. szeptember 1.

Dr. Nagy Tamás háziorvos

Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol

Az Autó2 újság 2001/11. számában megjelent cikk rövidített változata