Törésteszt: terepjárók, szabadidőautók

Az amerikai Autópálya-biztonsági Biztosítási Intézet (IIHS)közzétette legújabb szabadidőautó- és terepjáró-töréstesztjét. Három autónak "A legjobb választás" értékelést adta, egynél viszont elérte a visszahívási akciót.

Jobb a fiatal

BMW X5

Mercedes M

A vezető előtt alig változott a lábtér, a műszerfal is csak minimális mértékben mozdult előre. A bábu mozgása nem idézett elő veszélyes sérülést még akkor sem, amikor visszapattanó feje a B-oszloppal került érintkezésbe, mivel a mért lassulási érték jelentéktelen maradt.

Nem változott számottevően a vezető előtti utastérrész. A bábu a védőeszközökkel összhangban mozgott, de visszapattanáskor az ajtóhoz ért, és tarkójával nekiütődött a B-oszlopnak. Ez a mérsékelt ütközés nyaksérülést okozhat.

Lexus RX 300

Toyota 4Runner

A lábtér csökkenése a minimális és a mérsékelt méretű között volt, a műszerfal helyzete alig változott. A sérülés kockázata csekély, noha a lábtér torpedólemezét, amely a vezető felőli oldalon védőburkolatot kapott, egy, a motortérből behatoló elem szétvágta. Miután a bábu szabályszerűen érintkezett a légzsákkal, visszapattant az ülésbe anélkül, hogy kemény felülettel találkozott volna. A bábu fej-, nyak-, mellkas- és lábmérési adatai csekély sérülési kockázatot mutattak.

A Hilux alapjaira épített szabadidőautóban a lábtér csak mérsékelten, a műszerfal helyzete pedig alig változott. A bábu visszapattanás közben nem találkozott kemény felülettel, adatai a sípcsontsérülés lehetőségét jelezték.

Mitsubishi Montero/Pajero

Nissan Xterra

A lábtér minimálisan, a műszerfal a minimális és a mérsékelt közötti mértékben torzult. A kormány túlzottan elmozdult, a bábu a légzsákon keresztül a fejsérülés veszélyével járó mértékben nekiütközött, visszafelé pedig a B-oszlopnak vágódott. A B-oszlophoz való ütközés csekély lassulású volt, de a lábszár és a láb sérülésveszélye fennáll.

A lábtér minimálisan, a műszerfal a minimális és a mérsékelt közötti mértékben torzult. A kormány túlzottan elmozdult, a bábu a légzsákon keresztül a fejsérülés veszélyével járó mértékben nekiütközött, visszafelé pedig a B-oszlopnak vágódott. A B-oszlophoz való ütközés csekély lassulású volt, de a lábszár és a láb sérülésveszélye fennáll.

Land Rover Discovery II

Ford Explorer

A lábtér és a műszerfal mérsékelten deformálódott. A bábu visszapattanás közben az ajtó felé dőlt, s eközben a B-oszloppal érintkezett. A kormányoszlop jelentősen elmozdult felfelé, ami hasonló baleseteknél csökkenti a védőeszközök hatékonyságát. Az adatok szerint mindkét lábszár és a bal láb sérülése lehetséges.

A lábtér és a műszerfal mérsékelten deformálódott. A vezetői ajtó kinyílt, a bábu feje kikerült az utastérből, nyakát a feszülő öv meghúzta. A bábu az ülésbe lendülve beütötte fejét a B-oszlopba. Az ajtó kinyílása súlyos következményekkel járhat, a bent ülő akár ki is eshet az autóból. A mérési eredmények a nyak lehetséges sérülését valószínűsítik.

Jeep Grand Cherokee

Isuzu Trooper/Frontera

A teszt rosszabb eredményt hozott, mint amit az autó korábbi modellje ért el. A lábtér és a műszerfal mérsékelten deformálódott. A bábu a légzsák felé lendülve az ajtóhoz csapódott, visszafelé pedig a B-oszlopnak ütődött. A kormányoszlop jelentősen elmozdult felfelé, ami hasonló baleseteknél csökkenti a védőeszközök hatékonyságát. A mérési adatok lábszársérülés lehetőségét jelzik.

Az első két tesztautó üzemanyag-vezetéke szétszakadt, illetve megsérült; ezt a hibát a gyár visszahívási akciókban kijavította. A harmadik autónál nem fordult elő e tűzveszélyes rongálódás a vezetékben, így a töréstesztet értékelni lehetett. Viszont mindhárom törésteszt azt mutatta, hogy a bábu a légzsák felfújódása ellenére a nagymértékben felfelé mozgó kormánynak ütközött. Visszacsapódáskor egyszer a fej ütközött a B-oszloppal, egyszer súrolta, a harmadik alkalommal a bábu az ülésbe vágódott vissza. Mindhárom teszt láb- és lábszársérülést jelez. A fej lassulása a kormányhoz ütődéskor jelentős értéket mutatott, a B-oszlopba ütődéskor csekély erőt mértek.

Általános értékelés

Utastért

Fej, nyakk

Mellkas

Bal láb és lábszár

Jobb láb és lábszár

Bábu mozgása

BMW X5

Mercedes M

Elfogadható

Lexus RX 300

Elfogadható

Toyota 4Runner

Elfogadható

Elfogadható

Mitsubishi
Montero/Pajero

Elfogadható

Elfogadható

Határeset

Határeset

Nissan Xterra

Elfogadható

Elfogadható

Határeset

Határeset

Land Rover Discovery

Elfogadható

Elfogadható

Rossz

Elfogadható

Elfogadható

Ford Exploler

Elfogadható

Elfogadható

Elfogadható

Rossz

Jeep Grand Cherokee

Határeset

Határeset

Határeset

Elfogadható

Határeset

Isuzu Trooper

Határeset

Elfogadható

Elfogadható

Rossz

Rossz

Határeset

Az Autó2 újság 2001/3. számában megjelent cikk rövidített változata