Adaptív sebességszabályozó

Az adaptív sebességszabályozó elsősorban komfortfelszerelés. Beépített radarjával méri a relatív sebességet és az előttünk haladó autóhoz viszonyított követési távolságot. A hagyományos tempomattal összehasonlítva intelligensebben, a forgalmi viszonyokat is figyelembe véve felügyeli az utazósebességet. A technika azon alapul, hogy az elektromágneses hullámok visszaverődnek az akadályokról. A visszavert jel beérkezésének idejéből nagyon pontosan megállapítható a távolság, míg a frekvencia eltolódásából a relatív sebességre lehet következtetni. A mérés nem függ az időjárástól – a radar egyik jellegzetessége, hogy hullámainak terjedését nem korlátozzák az emberi szemnek rossz látási viszonyok, például a sűrű eső vagy a köd. A radar frekvenciatartománya 76-77 GHz, hatótávolsága 130 méter, látószöge +/–4°. A szomszédos forgalmi sávokban haladó járművek hatásának kiszűrésére a rendszer méri az autó hosszirányú sebességét és kanyarodásának mértékét. Az információk elemzése alapján a számítógép szükség szerint gyorsít vagy lassít, mégpedig a benzinmotor fojtószelepének állításával, a dízelmotornál a befecskendezett adag változtatásával, fékezéssel, illetve (automatikus sebváltónál) fokozatváltással. A maximális megengedett lassulás mértéke 3m/sec². A rendszer működését a vezető a műszerfalon, valós időben mutató műszeren ellenőrzi.

Kitörésgátló, alulkormányzás ellenőrrel

Amint eltérést észlel a nyomvonaltól, a kitörésgátló csökkenti a motor nyomatékát, és lefékez egy vagy több kereket, visszatérítve az autót a kívánt pályára. Az alulkormányozottság ellenőrrel kiegészített ESP-nek fejlettebb vezérlőprogramja van, ami nem csupán a túlkormányzottsággal foglalkozik, hanem az extrém mértékű alulkormányozottsággal is, amikor az elülső kerekek tapadásvesztése miatt megszűnik az irányíthatóság, és az autó erősen eltolja az elejét. A korrekció ekkor is a motornyomaték csökkentésével és fékezéssel történik, de a helyzet súlyosságától függően vagy a kanyar belső ívén futó két kereket fékezi le, vagy mind a négyet. Mivel a négy kerék lefékezése erős lassulással jár, a követő autó figyelmeztetésére kigyullad a féklámpa. A vezető az alulkormányozottság-szabályozás működése közben is fékezhet. Természetesen az új programozású ESP is hatástalan nagy sebességnél vagy rossz gumiknál.

Követési távolságtartó

A Renault „aktív” gázpedálja a figyelem elvonása nélkül figyelmeztet a veszélyesen kicsi követési távolságra. Az előttünk haladó jármű távolságát folyamatosan méri egy szenzor. A vezető figyelmeztetésének módját számítógép állapítja meg, amely különböző adatok alapján (sebesség, követési távolság) számítja ki a tényleges időközt a két jármű között. Ha azt mutatja az eredmény, hogy figyelmeztetni kell a vezetőt, akkor egy szervomotor a követési távtól függő mértékben keményebbre állítja a gázpedál rugóját. Ha a táv nagyobb 2 másodpercnél, akkor passzív marad a rendszer.
1 és 2 másodperc között erősebbé válik a gázpedál rugója, figyelmeztetve a vezetőt a veszélyes megközelítésre. Ha 1 másodperc alá csökken a táv, még nagyobb lesz a gázpedált emelő erő. A vezető tájékoztatását műszerfali kijelző és esetleg még hangjelzés egészíti ki. A vezető bármikor, például előzés alkalmával, kikapcsolhatja a rendszert – ehhez egyszerűen csak a megfelelő erővel kell nyomnia a gázpedált.

Elektromos fék

A hagyományos pedál/fékrendszer kapcsolatot multiplex hálózat helyettesíti. A vezető lassítási igényét a fékpedál megnyomásának mértékéből, ere-jéből és gyorsaságából állapítja meg a berendezés, s további információkat kap a számítógép a jármű mozgásállapotáról, a kerekek forgássebes-ségéről és a gázpedál mozgásáról. Az adatok feldolgozása utáni optimális fékezés a féknyergekben épített villanymotor feladata. A motorokkal finom lépésekben szabályozható a hagyományos fékbetétre és féktárcsára ható erő.
A gázpedál felengedésének sebességéből megállapítható a fékezési helyzet, ilyenkor a fékbetétek rásimulnak a tárcsára. Ha lábunkat gyorsan áttesszük a gázról a fékre, akkor előfékezés vezeti be az autó lassítását. Ez a két első fázis előkészíti a vészfékrásegítő esetleges működését. A fékpedál megnyomásának sebessége alapján a rendszer következtet a vezető lassítási igényére, és szükség esetén a vészfékrásegítő működtetésével hoz létre azonnali maximális fékhatást. Kanyarban fékezéskor a rendszer figyelembe veszi az egyes gumiabroncsok tapadó képességét, kerekenként tudja szabályozni a fékerőt. Így segíti az oldalvezető erő felépülését, megőrzi a jármű stabilitását, késlelteti az ABS és a kitörésgátló aktiválását. Ami a passzív biztonságot illeti, az elektromos fék kiküszöböli azokat a mechanikus és hidraulikus szerkezeti elemeket, amelyek ütközéskor az utastérbe behatolva sérülést okozhatnának. A kényelem fokozása érdekében az elektromos fék többféle jellegdiagram alapján, a körülményeknek megfelelően (város, autópálya) állíthatja a fékrendszer érzékenységét. Az utasok kényelméhez azzal járul hozzá, hogy teljes megálláskor finoman engedi fel a féket, így megálláskor nem döccen az autó. Az elektromos fék pedálját mindig, még a legnehezebb körülmények között is (hosszú lejtmenet súlyosan megterhelt járművel) azonos mértékben és erővel kell nyomni. A multiplex kapcsolat jóvoltából a pedál nem lüktet, amikor működik az ABS. Elinduláskor, illetve lejtős úton manőverezéskor kombinálni lehet az elektromos fék és a motornyomaték szabályozását.

Vezetőnélküli kormányzás

Az aktív kormány beavatkozó egysége a volán és a fogasléces kormánygép között helyezkedik el. Bolygóművének két bemenete a volán-, illetve egy számítógép felügyeletű villanymotor tengelye. Vészhelyzetben (kikerülés, alul- vagy túlkormányozottság) az aktív kormány a kerekek forgássebessége, az autó mozgásállapota és a volán szöghelyzete alapján megállapítja a szükséges elkormányzást. A villanymotor a bolygóművön keresztül korrigálja ezt, és visszaállítja az autót, még mielőtt szükség lenne a kitörésgátló működésére. Az aktív kormány beavatkozik akkor is, ha egyenetlen tapadású talajon fékezünk. Ha fékezéskor kicsúszást érzékel, a vezető részvétele nélkül egyenesben tartja a járművet. Elektromos kormányzás az aktív kormányzásra épül. Ebben az esetben kizárólag multiplex elektromos kapcsolat lép a mechanikus kormányberendezés helyébe. Ütközéskor ez fokozza az utasvédelmet, mert nincsenek olyan alkatrészek, amelyek behatolhatnának az utastérbe. Egyelőre nem várható gyors bevezetése, mert törvényt kell módosítani, 42 voltos elektromos berendezésre és nagy sorozatban gazdaságosan gyártható szerkezeti elemekre van szükség beépítéséhez.

Vissza az elejére

Az Autó2 újság 2004/2. számában megjelent cikk rövidített változata


Az Autó2 2004.
februári száma


A Luxusautó
2003/2 száma


Tekintse meg média-
ajánlatainkat!

Autó2 Magazin,
Autó2 Online,
Autó2 Online Autószalon

Használtautó Katalógus,
Haszonjármű Katalógus,
Luxusautó!