A Cadillac története

Motorgenerális   

A Cadillac története a luxusautó-gyártás története. A General Motorshoz tartozó veretes márka 96 éve azt bizonyítja, hogy a luxus a tömeggyártásban is megőrzi méltóságát.

A Cadillac évei


Az Eldorado Broughamet 1955-ben tanulmányautónak szánta a Cadillac, de a közvélemény nyomására 1957-től gyártani kezdte. A kasztni lágy légrugókon mozgott, a légkondi szériafelszerelés volt, az ülések négy beállítást tettek lehetővé, a csomagtartót villanymotor nyitotta és zárta


Az 1918-as Victoria Coupét a világ első, tömeggyártásban megjelenő V-motorja (5100 cm3, 70 LE) hajtotta. A vízhűtőrendszert termosztát szabályozta, és a lámpák fénysugarának magasságát az égő mögötti tükör állításával lehetett szabályozni

Henry M. Leland és a világ első tanulmányautója, az 1905-ös Osceola. Leland a zárt karosszéria kivitelezhetőségét gyakorolta az Osceolán, amelyet éveken át személyesen használt. A Cadillac 1910-től sorozatban készített zártkarosszériás autókat
 


Az 1927-es LaSalle volt a világ első sorozatgyártású autója, amelyet formatervező rajzolt. A Cadillac LaSalle kialakításával tanácsadóként
sikeresen működő Harley Earlt az anyacég a Genaral Motors
formatervező részlegénél alkalmazta főnökként


Az 1933-as chicagói világkiállításon mutatták be az Aerodynamic Coupét, amely a Cadillac autószalonokra szánt első tanulmányautója volt; a három évvel korábban bemutatott világelső V16-os motor hajtotta

Az 1949-es Coupe de Ville érdekessége a B-oszlop nélküli kemény tető volt. A farokszárnyak formáját a második világháborús P-38-as vadászrepülő inspirálta

Az 1959-es Cyclone ismét vadászrepülő-rokonságot mutat. A tanulmányautóban radaros távmérő mutatta az autó előtti tárgyat, és ki is számította a féktávolságot. Esőben a kabintetőt egy érzékelő jelére motor csukta a lapos karosszéria fölé. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású autóban a klímaberendezést automata vezérelte

Az 1953-as Le Mans volt az egyik sztárja a General Motors utazó autószalonjának, amely Motorama néven álomautókat mutatott be. A karosszéria üvegszál-erősítéssel készült. A hátsó szárnyakat és a karosszéria részeként ható hátsó lökhárítót később más Cadillacek is átvették


Az 1967-es Eldorado volt az első fronthajtású Cadillac, 7 literes V8-as motor hajtotta. A hasmagasság a terheléstől függetlenül állandó volt, a szervokormány sebességfüggően működött



Az El Camino 1954-ben még ennél is több katonai elemet elevenített fel. Az üvegszál karosszéria fölötti kézi festésű alumínium kabintető és a fényvédő színezésű buboréküvegek harci repülőt idéznek, akárcsak a fejtámlával egybeépített, a hátsó szélvédő alá hajtható pilótaülések. A tanulmányautó motorja az 5,4 literes és 230 lóerős V8-as volt
A Voyage 1988-ban a Cadillac gördülő laboratóriuma volt. A hajtás számítógép-vezérléssel változott hátsókerékhajtásról összkerékhajtásra, amint a hátsó kerekek megcsúsztak. A motor nyomatéka 50-50 százalékos osztásban került a tengelyekre. Az ABS mellett négysebességes automata is volt az autóban. Az ülések formáját 20 helyen lehetett állítani, a hátat és a derekat is masszírozták a légpárnák