A regisztrációs adó bevezetése és
EU-társulásunk kapcsán lapunk többször foglalkozott az autóbehozatallal. A
csatlakozástól mindenki a bürokrácia érezhető egyszerűsödését várta.
Utánajártunk, hogyan birkózik meg az apparátus május első felében a külföldi
autóra vágyók százaival. Annál is inkább belevetettük magunkat a kutatásba,
mivel május 14-éig még a régebbi, számos esetben kedvezőbb tarifával operáló
regisztrációs adótábla volt érvényben, ami ösztönzőleg hathatott az autóra
vágyó polgárra.
Először is arra voltunk kíváncsiak, igaz-e néhány olyan behozatallal
kapcsolatos „rémhír”, amit a csatlakozás előtt még nem lehetett tudni. Például
az, hogy az Unióból, vagyis Magyarországgal egy vámterületről érkező gépjármű
leendő tulajdonosa továbbra sem hagyhatja ki a vámhivatalt. A hír igaz: az
autósnak bizony nemcsak akkor kell a vámhivatalon tiszteletét tennie, ha Unión
kívülről, közvetlenül importál négykerekűt, hanem abban az esetben is, ha azon
belülről. Ki kell töltenie egy háromoldalas formanyomtatványt, ami az
úgynevezett VPID-szám, azaz vámazonosító
szám kiadásához szükséges. Szerencsére az ügyfél nem marad segítség nélkül, az
internetről a www.vam.hu oldalról letölthető a kitöltési útmutató. Ebben
található egy olyan rubrika, ahol az autó használtsági fokára kérdeznek rá.
Véleményünk szerint ez lesz az a pont, ami miatt sok autóvásárlót ér majd
hidegzuhany.
Mit lehet kiolvasni a törvény szövegéből? Új
autónak minősül, ami 6000 km-nél kevesebbet futott, vagy félévesnél nem
idősebb. A nyelvtanilag egyértelmű kapcsolatot kifejező „vagy” szócska azonban
nem azt jelenti, amit a magyar nyelvben általában. Itt „és” funkcióban van,
mert a törvényalkotók szándéka szerint mindkét feltétel együttes teljesülése
esetében lesz az autóból használt. Ez az aprócska félreértés kemény forintokba
kerülhet a vevőnek. Furcsa viszont, hogy a közlekedési felügyelet szemében a
rendszámos, tehát egyszer már forgalomba helyezett kocsi mindenképpen
használtnak minősül. Aki biztosra akar menni, inkább olyan autót hozzon, ami
mindkét feltételt teljesíti. Németországban több kereskedő is foglalkozik
„túltárolt”, egy napra forgalomba helyezett, de még új autókkal. Ha ezeknél
eltelt már a fél év, és a 6000 kilométert is „beleteszi” az új tulajdonos, nem
lehet gond itthon.